Blekinge fornminnesförening

Här kan ni presentera föreningar med historisk eller arkeologisk anknytning
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Blekinge fornminnesförening

Inlägg av anganatyr » 2 maj 2015, 08:58

Blekinge fornminnesförening anordnar föreläsningar, guidade vandringar i kulturlandskapet, publika grävningar där medlemmar kan delta i Blekinge och mycket mer.
http://www.hembygd.se/blekinge-fornminnesforening/

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av anganatyr » 2 maj 2015, 09:30

Nu på onsdag sker följande:
Margareta Skantze har under våren givit ut boken "Drottning Margaretas historia" på arakne förlag (www.arakne.se).


Vi vill härmed informera att boken går att köpa via förlaget, via Margaretas egen hemsida och på Blekinge museum. För mer info om boken se bilaga.


Vi vill också påminna om pågående föredragsserie som Margareta ger på Sensus lokaler 3 onsdagar i rad (2 kvar!)

Det blir tre onsdagar i rad 22/4, 29/4 och 6/5 med start 18.00 varje onsdag. Platsen är Sensus lokaler i centrala Karlskrona på Amiralitetstorget 27.


Priset per kväll är 60 kronor/person. För medlemmar i Blekinge fornminnesförening är priset 40 kronor /person. I detta ingår fika. Det finns 25 platser per kväll och det är först till kvarn som gäller. Betalning sker på plats.


OBS! Anmälan till detta arrangemang görs inte till oss utan till pia.marcolin@sensus.se..

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av Bäckahästen » 2 maj 2015, 13:40

Jag är själv från Blekinge, men jag har fått intrycket att det är mest gamlingar som är med där.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av anganatyr » 2 maj 2015, 14:42

Ja det finns många äldre som deltar i tex de publika grävningarna (de yngre måste jobba på dagarna). :D

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av Carl Thomas » 2 maj 2015, 16:42

Och vad ör det för fel på "gamlingar" då? :mrgreen:

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av Bäckahästen » 2 maj 2015, 17:07

Carl Thomas skrev:Och vad ör det för fel på "gamlingar" då? :mrgreen:

Thomas
Det är inget fel på gamlingar, men det är roligare om det finns åtminstone en till från samma generation som en själv. :D

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av Wurner » 2 maj 2015, 22:10

Är det någon publik grävning planerad för sommaren? Mina föräldrar bor i Blekinge och det hade varit roligt att passa på att t.ex. återupptäcka Montelius båtgrav om jag hälsar på dem :mrgreen:

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av anganatyr » 2 maj 2015, 22:15

Wurner skrev:Är det någon publik grävning planerad för sommaren? Mina föräldrar bor i Blekinge och det hade varit roligt att passa på att t.ex. återupptäcka Montelius båtgrav om jag hälsar på dem :mrgreen:
Den grävningen gjordes förra sommaren. Jag var själv med och grävde, men skall helst inte sprida så mycket var och vad som hittades. Det finns en del oseriösa gravplundrare med metalldetektor där ute.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av Wurner » 2 maj 2015, 22:36

anganatyr skrev:
Wurner skrev:Är det någon publik grävning planerad för sommaren? Mina föräldrar bor i Blekinge och det hade varit roligt att passa på att t.ex. återupptäcka Montelius båtgrav om jag hälsar på dem :mrgreen:
Den grävningen gjordes förra sommaren. Jag var själv med och grävde, men skall helst inte sprida så mycket var och vad som hittades. Det finns en del oseriösa gravplundrare med metalldetektor där ute.
Ok, ingen båtgrav för mig då. :( Fornborgen Torhamn 34:1 hade också varit kul, om jag fått önska. Men är det någon publik grävning planerad?

Och var skulle du (eller någon annan som läser detta) vilja gräva i Blekinge?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Blekinge fornminnesförening

Inlägg av anganatyr » 3 maj 2015, 08:55

Wurner skrev:
anganatyr skrev:
Wurner skrev:Är det någon publik grävning planerad för sommaren? Mina föräldrar bor i Blekinge och det hade varit roligt att passa på att t.ex. återupptäcka Montelius båtgrav om jag hälsar på dem :mrgreen:
Den grävningen gjordes förra sommaren. Jag var själv med och grävde, men skall helst inte sprida så mycket var och vad som hittades. Det finns en del oseriösa gravplundrare med metalldetektor där ute.
Ok, ingen båtgrav för mig då. :( Fornborgen Torhamn 34:1 hade också varit kul, om jag fått önska. Men är det någon publik grävning planerad?

Och var skulle du (eller någon annan som läser detta) vilja gräva i Blekinge?
Jag har dålig koll på det just nu. Återkommer när jag vet mer.

Skriv svar