Föreningen Villa Elfkullen och Sällskapet Tureborgen

Här kan ni presentera föreningar med historisk eller arkeologisk anknytning
Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Föreningen Villa Elfkullen och Sällskapet Tureborgen

Inlägg av Anton » 2 maj 2015, 22:59

Tänkte jag kunde ta och introducera två lokalhistoriska rörelser, i Uddevalla på västkusten, vilka jag är engagerad i. Föreningen Villa Elfkullen är jag bara medlem i, medan Sällskapet Tureborgen sitter jag i styrgruppen för.

Föreningen Villa Elfkullen (http://elfkullen.com/) är en förening som arbetar med att vårda just Villa Elfkullen, ett storslaget hus från sent 1800-tal vilket sedan ett par år är byggnadsminne. De har guidade turer under söndagar från juli till september, vilket är väl värt det. Fruktansvärt vacker byggnad, och mycket fascinerande.

Sällskapet Tureborgen (http://tureborgen.blogspot.se/) bildades så sent som hösten 2014, och ämnar vårda Tureborg, en massiv ruin efter vad som på engelska brukar kallas för mock castle. Slottet är en imitation av de tyska medeltidsborgarna, i nationalromantisk stil, och började byggas 1899. Det brann ner 1950, efter flera årtionden av förfall. Sedan dess är ruinen ett mycket välbesökt mål för uddevallabornas strövningar, men i desperat behov av underhåll.

Vi i Sällskapet ämnar även skydda resten av det kulturlandskap som skapades av Ture Malmgren, Bohusläns store tidningsman, och planerar att utföra ett antal samtidsarkeologiska utgrävningar. Han byggde även sommarboendet Fjällhyddan, vilken idag är en ruin, samt en mängd andra strukturer. Hela bostadsområdet Tureborg är döpt efter honom, och även naturreservatet Ture dalar. Malmgren föddes 1851, och avled 1922. Då hade han rest jorden runt, grundat och drivit tidningen Bohusläningen, tjänstgjort som ordförande i Uddevallas stadsfullmäktige en massa år, lett stadens rösträttsförening, och varit engagerad i dussintals andra politiska aktiviteter.

Bild

Bild

Bild

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Föreningen Villa Elfkullen och Sällskapet Tureborgen

Inlägg av anganatyr » 3 maj 2015, 08:37

Villa Elfkullen är riktigt vacker byggmästarkonst!

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Föreningen Villa Elfkullen och Sällskapet Tureborgen

Inlägg av Anton » 15 maj 2015, 12:13

anganatyr skrev:Villa Elfkullen är riktigt vacker byggmästarkonst!
Verkligen! Helt otrolig arkitektur.

Skriv svar