Skoglar Toste

Här kan du presentera dig själv, och se vilka de andra är
Skoglar Toste
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 december 2015, 18:48

Skoglar Toste

Inlägg av Skoglar Toste » 29 december 2015, 19:48

Hej

Jag är amatör inom detta område och mitt namn är Lars Holmqvist. Jag bor i Täby men släkten kommer i allt väsentligt från 1) Skåne och 2) Östergötland.

Efter att ha följt en hel del trådar på gamla Arkeologiforum - vilken fantastisk kulturinsats det forumet var - så har jag formulerat min egen lilla idé om att ett binärt resonemang inte är tillräckligt när man ska ta ställning till olika slag av uppgifter. En enskild pusselbit, en uppgift, är inte antingen möjlig att bevisa eller helt ovidkommande, utan det finns flera mellansteg:

Nej. Aldrig någonsin: Audhumbla var inte inblandad i världens skapelse

Tveksamt: När Jordanes beskriver folkgruppen "Theustes" menar han Tjust på östkusten eller Tjuteån nära Helsingborg. Bägge är möjliga, ingen är lätt att belägga eller ens sägas vara sannolik

Rimligt, inte osannolikt, men inte belagt: Olaf den Helige härjar i Mälaren och bränner Sigtuna

Ja, finns ingen anledning att betvivla: Upplandslagen från 1296 ger invånarna i de uppländska folklanden en särställning i samband med kungaval

Detta är inte fyra heltäckande kategorier, utan mer en schematisk bild av en glidande skala.

För att i arkeologi kunna komma framåt i arbetet, tror jag man behöver ett synsätt liknande det som finns i domstolarnas hantering av brottsmål.
Mest gynnsamt är förstås när erkännande och benhård bevisning går hand i hand. Men ibland nekar den åtalade samtidigt som entydiga bevis saknas.
Men. Om rätten då har ett antal indicier, vilka var och ett i sig - på egen hand - inte är tillräckligt starkt för att fälla den åtalade, men att de olika indicierna på ett tillfredsställande sätt inbördes stödjer varandra, så kan det ibland leda till fällande dom ändå. med bibehållen rättssäkerhet.

Många ord, men jag hoppas att du som läser förstår vad jag vill ha sagt...

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Skoglar Toste

Inlägg av Bäckahästen » 29 december 2015, 19:59

Då är frågan, var det Christer Pettersson som mördade Olof Palme? Det finns personer som anser att det är han som med all sannolikhet är mördaren med de indicier som finns. Lika starkt övertygade finns det de som anser att det inte är han och som utgår från exakt samma indiciekedja.
Jag tror inte det är så enkelt. Olika människor tolkar exakt samma sak olika och tur är väl det, att inte alla är likadana för då vore vi inte människor längre utan robotar. :D

Skoglar Toste
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 december 2015, 18:48

Re: Skoglar Toste

Inlägg av Skoglar Toste » 29 december 2015, 20:05

Helt OK. Bara vi inte hemfaller åt att vara binära, om uttrycket tillåts. ;)

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skoglar Toste

Inlägg av Yngwe » 29 december 2015, 22:08

Välkommen Skoglar Toste!


Nog förstår vi vad du menar! :D Att upplänningarna vackert får vänta längre än de andra på att se om den som de valt till kung faktiskt blir godkänd. :D

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Skoglar Toste

Inlägg av anganatyr » 30 december 2015, 12:43

Välkommen Skoglar Toste!

Skoglar Toste
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 december 2015, 18:48

Re: Skoglar Toste

Inlägg av Skoglar Toste » 30 december 2015, 13:20

Tack, tack. :D

Har ett par allmänna funderingar som jag kanske ska lufta längre fram men jag ska nog börja med att läsa in mig på de trådar som finns...

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Skoglar Toste

Inlägg av kylarvende » 31 december 2015, 22:42

Skoglar Toste!
Välkommen,
kylarvende

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skoglar Toste

Inlägg av Carl Thomas » 31 december 2015, 22:47

Hej Skoglar Toste - och välkommen till SAF :)

Thomas
Historia är färskvara.

Skoglar Toste
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 december 2015, 18:48

Re: Skoglar Toste

Inlägg av Skoglar Toste » 1 januari 2016, 12:06

Tack alla! Och God Fortsättning på 2016

Kan konstatera att det är påfallande många signaturer på detta forum vilka är bekanta sedan tidigare. :lol:

Skriv svar