Bristande respekt

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Bristande respekt

Inlägg av Yngwe » 22 januari 2023, 14:03

Jag blir både förvånad och förfärad.

I en tråd tillskriver en medlem en annan medlem en viss åsikt. Denne korrigerar den första genom att tydligt redovisa sin åsikt, som är helt annorlunda. Strax därefter upprepar sig den förste, återigen säger han att den här medlemmen tycker så... till synes helt obekymrad om vad medlemmen själv har sagt.

Det kan ju tyckas ganska respektlöst, men ok, låt oss anta att det var ett misstag. Det som händer sen är det verkligt märkliga. När medlemmen får kritik för att han skriver som han gör, så skyndar andra medlemmar till. Dom inte bara ursäktar sättet utan skriver att vi behöver mer sånt.

Man tycker alltså helt öppet att man ska ge blanka fxxn inte bara om vad andra skriver, utan man ska ge fxxn i deras egna förklaringar av vad dom själva menar. Det är alltså önskvärt att vi på forumet tillskriver andra medlemmar åsikter dom själva säger att dom inte har.

I mina ögon är det hårresande, men i linje med hur diskussionerna utvecklat sig över tid. Det har gått från metoden att fnysa, till att spela dum och ovetande för att fördröja eller till och med förhindra diskussion, till att nu uppmana medlemmar att ljuga om vad andra tycker.

Så frågan är, ska vi ha det så här?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Bristande respekt

Inlägg av AndreasOx » 22 januari 2023, 15:12

Absolut inte. Däremot måste man ha förståelse för att forumets form inbjuder till alltför korta/förenklade inlägg i mycket komplexa frågor där ingen sanning finns, och förmodligen aldrig kommer att kunna fastställas.
Du kan passa på att be om ursäkt för dina förflugna "tramsinlägg" till Valdemar och mig.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Bristande respekt

Inlägg av Yngwe » 22 januari 2023, 16:22

AndreasOx skrev:
22 januari 2023, 15:12
Absolut inte. Däremot måste man ha förståelse för att forumets form inbjuder till alltför korta/förenklade inlägg i mycket komplexa frågor där ingen sanning finns, och förmodligen aldrig kommer att kunna fastställas.
Du kan passa på att be om ursäkt för dina förflugna "tramsinlägg" till Valdemar och mig.
Vad är det i formatet som gör att man ignorerar vad andra medlemmar skrivit? Vad är det i formatet som gör att man struntar i att hålla sig till ämnet? Och som ursäktar att man medvetet skriver sånt som inte är sant?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Bristande respekt

Inlägg av AndreasOx » 22 januari 2023, 16:28

Vad är du ute efter? Vad ska jag svara på när du inte ger några exempel alls?
Om detta gäller Valdemars inlägg så uppfattar jag ingenting sådant utan han anmärker korrekt på svagheter i argumentation i komplexa ämnen - som flera andra har påpekat.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Bristande respekt

Inlägg av Yngwe » 22 januari 2023, 16:51

AndreasOx skrev:
22 januari 2023, 16:28
Vad är du ute efter? Vad ska jag svara på när du inte ger några exempel alls?
Om detta gäller Valdemars inlägg så uppfattar jag ingenting sådant utan han anmärker korrekt på svagheter i argumentation i komplexa ämnen - som flera andra har påpekat.
Jag är ute efter att se hur medlemmar ser på detta. Ditt sista inlägg ger mig svar på var du står. Du har inget att anmärka på sådana typer av inlägg som jag beskrev.


Om merparten tycker som du har jag svårt att se hur vi kan driva forumet vidare.

Skriv svar