En fundering kring vikingar i Österled

500 f.Kr. - 1066
anganatyr

Re: En fundering kring vikingar i Österled

Inlägg av anganatyr » 2 september 2016, 17:14

Här är lite läsning.
http://www.vittfarne.com/
Bild
Båten dras över bergen.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 2 september 2016, 17:24

Intet af det I skriver modsiger, at de dengang har sejlet til Sortehavet.
Mange fund er gjort af genstande, som er fælles for Nordeuropa og området ved Sortehavet. Der kan nævnes glasbeholdere, spænder, skjoldbuler og fæster samt detaljer fra kostumer og ornamenter. Ligesom der er paralleller mellem begravelsesritualer – på den ene side kendt fra udgravninger af kirkegårde på Krim, og på den anden side de skandinaviske gravpladser. I de seneste år har undersøgelser vist, at nogle germanske genstande dukkede op på Krim i første halvdel af 3. århundrede e.Kr., eller måske endnu tidligere – i hvert fald skete det, før skriftlige kilder dokumenterede goternes tilstedeværelse.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 september 2016, 18:45

Nej, inget motsäger det BalticSea!

Min känsla är att rutterna är kända sen länge när vikingatiden slår in. Dessutom tror jag att tidigare var Vistula och Oder viktigare vägar till Svarta havet än de ryska floderna, men att detta sen skiftar. Framförallt Vistula skulle jag säga då vattenvägen följer det "gotiska spåret"

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 2 september 2016, 21:16

Då jag läste om erfarenheterna från expedition Vittfarne fick jag intrycket att det finns rum för fler teorier och alla vetenskapsmän inte håller med Yngwe.
Kanske både våra teorier är värda att diskuteras förutsättningslöst som två möjliga komplement.
Personligen har jag ingen behov att ha rätt utan det här är bara ett bollande av möjligheter.

Jag har aldrig tvivlat på att nordbor regelbundet seglade på Svarta havet och Kaspiska havet och att de var tillräckligt duktiga för att ta sig dit med vad skepp som helst om de hade fått i skallen att en sådan resa skulle genomföras.
Den stora frågeställningen är enbart hur de tog sig dit och tillbaka utan att transportkostnaden översteg inkomsterna av last och passagerare och plundring.

Då det gäller älvbåtar som skall dras över land sommartid så kommer jag ju att tänka på de där finska inlandsbåtarna som är fullkomligt idealiska i sin hemmamiljö men så pass dåliga i havssjö att vi kustbor har döpt dem till "finndränkare". De har en speciell bred köl som jag har förstått att skulle vara utväcklad så båten skulle gå att dra över land. Här ett exempel som jag hittade övergiven under en gran nära Pielinen.
Kölen är bred så den inte skall gräva ned sig i jorden.
Finns någonting liknande påvisat från vikingatiden?
insjöbåt.JPG
insjöbåt.JPG (137.4 KiB) Visad 4806 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 2 september 2016, 23:57

Jag är helt öppen för att det funnits flera olika lösningar. Och som jag ser det är det stora frågetecknet hur man får en båt som passar både hav och flod på bästa sätt, just som du påpekar Heimlaga.

Men jag tror man lyckades med det, för när man plundrar i Frankrike tar man sig långt upp i floderna, och i det sammanhanget kan man knappast ha bytt båt... eller?

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 3 september 2016, 10:20

Det fanns sannolikt en större variation på vikingatida båttyper än vi känner till i dag.
Jag som är van med våra traditionella båttyper här kring Kvarken har till exempel alltid förvånats över att nutida vikingaskeppskopior för älvtrafik nästan alltid har byggts av furu. Varje österbottnisk och västerbottnisk båtbyggare vet att en granbåt är betydligt lättare och tål mer smällar än en furubåt.

De där räderna i Frankrike har jag inte läst in mig på så jag har ingen åsikt..... men vi vet ju att vikingarna ofta slog läger på lättförsvarade holmar vid älvmynningarna vid franska kusten så det är fullt möjligt att någon del av truppen i något fall tog sig vidare uppefter någon älv med antingen stulna eller medförda småbåtar.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 3 september 2016, 10:40

Båtar och landdrag hanterades i en annan tråd om någon är intresserad.
viewtopic.php?f=34&t=378

jancro

Inlägg av jancro » 3 september 2016, 11:34

Angående Paris belägring år 885 finns den här passusen .

" Parisborna blev ursinniga över kungens feghet och vägrade att ge vikingarna fri lejd på floden Seine. De blev i stället tvungna att dra sina fartyg över land för att komma vidare."

Förmodligen gällde det att komma förbi Paris mot Burgund.

http://varldenshistoria.se/kultur/guide ... rnas-varld

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 3 september 2016, 20:10

Tack bäckahästen den där tråden skall jag läsa igenom.

heimlaga

Inlägg av heimlaga » 3 september 2016, 22:23

Jag läste igenom hela tråden med stort intresse och ju mer jag läste ju större blev insikten om hur litet jag vet. Jag hade inte riktigt väntat mig att folk på den tiden skulle anlägga storskalig infrastruktur på det där viset. Såna där träskodda båtrännor öppnar ju helt nya möjligheter för att dra båtar över land.
Tack än en gång!

Skriv svar