Då jag läste om erfarenheterna från expedition Vittfarne fick jag intrycket att det finns rum för fler teorier och alla vetenskapsmän inte håller med Yngwe.
Kanske både våra teorier är värda att diskuteras förutsättningslöst som två möjliga komplement.
Personligen har jag ingen behov att ha rätt utan det här är bara ett bollande av möjligheter.
Jag har aldrig tvivlat på att nordbor regelbundet seglade på Svarta havet och Kaspiska havet och att de var tillräckligt duktiga för att ta sig dit med vad skepp som helst om de hade fått i skallen att en sådan resa skulle genomföras.
Den stora frågeställningen är enbart hur de tog sig dit och tillbaka utan att transportkostnaden översteg inkomsterna av last och passagerare och plundring.
Då det gäller älvbåtar som skall dras över land sommartid så kommer jag ju att tänka på de där finska inlandsbåtarna som är fullkomligt idealiska i sin hemmamiljö men så pass dåliga i havssjö att vi kustbor har döpt dem till "finndränkare". De har en speciell bred köl som jag har förstått att skulle vara utväcklad så båten skulle gå att dra över land. Här ett exempel som jag hittade övergiven under en gran nära Pielinen.
Kölen är bred så den inte skall gräva ned sig i jorden.
Finns någonting liknande påvisat från vikingatiden?

- insjöbåt.JPG (137.4 KiB) Visad 4806 gånger