Västergötlands agrara utveckling
Re: Västergötlands agrara utveckling
Visst kan Kind vara en militär indelning som stöd för försvarsverk som Götavirke eller Västergötlands motsvarigheter...
Intressant läsning AndreasOx. Tackar så mycket för den.AndreasOx skrev:Jag har sammanställt mina åsikter i https://dl.dropboxusercontent.com/u/138 ... elning.pdf
Alla kommentarer är välkomna. Jag måste hinna låna två källor till, hoppas dessa inte kullkastar mina spekulationer.
Jag har haft mycket god hjälp av flera diskussioner på detta och tidigare forum, tack!
Funderade över Husbyarna och insåg att det borde vara minst lika sannolikt att husby-namnen är givna efter Husaby vid Kinnekulle, som uppenbarligen var ett gammalt maktcentrum. Dvs att när (900/1000-talet?) hundare och husbyar organiserades (främst i Uppland, Södermanland och Östergötland) namnet Husby gavs efter Husaby.
om Husabyarnas ursprung vet vi intet. Husaby på Kinnekulle ligger i en rik byggd med rötter i romersk järnålder . Ser vi til runstenar och tidiga kristna gravmonument så måste gården i sen järnålder varit speciell. Husaby-systemet verkar dock inte vara utvecklat i Västergötland (finns bara 2). Man kan då spekulera i att en kungamakt från Västergötland inte behövde egna Husabyar utan anlade dem i det anslutna landskapen kring Mälaren. LIka väl kan de regelbundet spridda Husabyarna runt Mälardalen tyda på en regional kungamakt där. Återigen saknas dock någon som helst enhetlighet mellan Götaland och Svealand under sen järnålder.
Jag tror inte att Västergötland haft något husaby-system. De 2 kända Husaby-namnen har alltså "naturligt" ursprung. Har Huseby i Forsby sn någon belagd historik? Undersökningen http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1 gav inga fynd alls.
-
Carl Thomas
Om Husabyar vet vi nästan ingenting mer än att de finns/fanns. Vi vet inte hur gamla de är, vad de användes till, vad de hade för uppgift eller när de avvecklades. Det skrivs på en del om att de ingick i Uppsala Öd - men det saknar vi källor på.
Äldre historiker ville ha dem så gamla som möjligt, absolut äldre än Husaby där Olof Skötkonung döptes (?), modern forskning för Husabyar till 11-1200 talet - med avveckling under 1200 talet.
Historiker har under lång tid ansett Husabyar härstamma från Uppland och försökt förklara deras funktion med, bland annat, en nomadiserande Kung med sitt följe, vilket naturligtvis kan vara en förklaring.
Men en hypotes kan vara att under denna tid som vi idag tror att Husabyar hade en uppgift fanns det faktiskt ett hus. Nääs borg (Hus) på Visingsö. Den enda stenborgen. Borgar hette Hus på denna tid.
Kan Husabyar vara samlingsplatser för naturaskatter som akulle fraktas till Nääs Kungahus?
Kanske fqnns där en hyggligt stationär Kung - och varorna fraktades dit?
Thomas
Äldre historiker ville ha dem så gamla som möjligt, absolut äldre än Husaby där Olof Skötkonung döptes (?), modern forskning för Husabyar till 11-1200 talet - med avveckling under 1200 talet.
Historiker har under lång tid ansett Husabyar härstamma från Uppland och försökt förklara deras funktion med, bland annat, en nomadiserande Kung med sitt följe, vilket naturligtvis kan vara en förklaring.
Men en hypotes kan vara att under denna tid som vi idag tror att Husabyar hade en uppgift fanns det faktiskt ett hus. Nääs borg (Hus) på Visingsö. Den enda stenborgen. Borgar hette Hus på denna tid.
Kan Husabyar vara samlingsplatser för naturaskatter som akulle fraktas till Nääs Kungahus?
Thomas
Historia är färskvara.
Husbyar finns ju även i Danmark och Norge, varför ett mälardalskt ursprung kan uteslutas. Mer troligt är väl att det var den danska kungamakten som låg bakom husbyarna, precis som så mycket annat under den sena vikingatiden och den tidiga medeltiden. Givet Olof Skötkonungs danska förbindelser är det kanske inte så konstigt att hans gård vid Kinnekulle fick namnet Husaby.
Det finns helt klart flest husabyar i landskapen runt Mälaren, vilket utesluter att de skulle vara av enbart danskt ursprung. Vid de husabyar som brukar klassas om "svenska" finns ofta en Tegnby när bredvid, vilket inte finns i tex Danmark.Castor skrev:Husbyar finns ju även i Danmark och Norge, varför ett mälardalskt ursprung kan uteslutas. Mer troligt är väl att det var den danska kungamakten som låg bakom husbyarna, precis som så mycket annat under den sena vikingatiden och den tidiga medeltiden. Givet Olof Skötkonungs danska förbindelser är det kanske inte så konstigt att hans gård vid Kinnekulle fick namnet Husaby.
I så fall får man fråga sig varför det fanns ett Husaby även på Visingsö, därifrån kunde man ju frakta varorna direkt till Näs!Carl Thomas skrev:
Thomas
Jag har inte läst någon litteratur om husbyar (framförallt En bok om husbyar från 2000?), vad jag kan läsa mig till på nätet och tolka från den nordiska utbredningen (karta s 5 i http://www.archaeology.su.se/polopoly_f ... verige.pdf) är anknytningen till vattenleder tydlig. Dan Koehls teori om "fiskebyar" (4/3 2005 http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=8780&start=45) är intressant, men de borde ju också funnits åtminstone på Öland och Gotland. I princip finns ingen husby vid kusten mellan Söderköping och Strömstad. Hur förklaras husbyarna i Norge och Danmark?