Jag blev lite förvånad över uppgiften att Jumne skulle utgjort en del av det polska riket. Väl medveten om att wikipedia har sina begränsningar så sägs det åtminstone här (se länk) att vorpommern endast skulle ha ha haft polsk överhöghet under en kortare period på 1100-talet - när Jumnes storhetstid redan var passé.Historikus skrev:Bäckahästen; tak for dine indlæg. Der findes - tyvärr - ikke så mange artikler om engelske mønter i t.ex. Polen. Jeg har dog hittet denne pdf på nettet skrevet af Andrzej Mikolajczyk. Titlen er "Anglo-Saxon coins in eleventh-century Poland" (1988).Bäckahästen skrev:Jag tror att de som deltog i vikingatåg kom från hela Östersjöområdet. På den danske kungens tåg ingick säkert både daner, svear, nordmän och varför inte polacker och människor från de baltiska staterna.
På side 14 ses - plottet ind på kortet - de tidlige Ethelred II myntfynd (symbol: ring, trekant), hvor der bl.a. er fundet engelske mønter i bugten ved Wolin og langs hele kysten over til bugten ved Gdansk.
Det slaviske folk - "Wolinianie" - beboede i tidlig middelalder øen Wolin ved Szczecin-fjorden og stammen blev år 967 besejret af Mieszko I (*935 †992), men fik lov at opretholde deres selvstændighed i hele hans regeringstid. Sønnen Boleslaw I's (*967 †1025) rige - derimod - grænsede ca. år 1000 mod Østersøen - fra øen Reune (Rügen) til byen Gyddanyzc (Gdansk). Hvis det er sandt var stedet 'Jumne' på det tidspunkt en del af det polske rige.
Knud den Store foretog år 1022 en rejse, først til 'Jumne' (Wolin?) og efterfølgende til Semland.
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... 3327,d.bGg
https://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte_Pommerns
Min utgångspunkt är då att Jumne legat väster om Dziwna - vilket ju bland annat Wolin gör. I annan tråd har jag tydligt redogjort varför jag förstås inte köper Wolin som dåtidens Jumne utan placerar den staden ytterligare en bit västerut - på Usedom. Skälen för det behöver jag inte upprepa, men kan ju säga att teorin inte bygger på myntfynd.
Ändå finns det ju åtminstone ett rejält sådant på Usedom, närmare bestämt i Vossberg väldigt nära Peenes utlopp. Vossberg ligger INTE i Polen (som felaktigt anges på olika ställen) och hamnar därför utanför den av Historikus lämnade sammanställningen över de polska fynden.
I den stora skatten på uppåt 6000 mynt ingick några arabiska mynt men också ett av Harald Hårdråde samt ett av få (totalt fem eller sex funna) av Olav Tryggvason. http://ww2.smb.museum/ikmk/object.php?id=18237842 Någonstans tror jag mig ha sett en sammanställning över alla de övriga myntens fördelning men har nu ännu inte lyckats googla fram den.
Generellt verkar det emellertid som att myntfynden i det här området i stort liknar de nordiska.
I en Samla-artikel om "Silverskatten från stora Sojdeby" (där jag inte lyckas länka pdf-filen....) kan man bland annat läsa:
"Helt annorlunda te sig fynden från slaviskt område. Här
möter en omväxlande blandning av österländska, engelska, tyska,
nordiska, slaviska och stundom italienska mynt, vartill ofta
komma smycken av silver samt bitsilver. Talrika fynd äro utomordentligt
lika de nordiska, särskilt frän nordtyska låglandet
närmast Östersjön. Här koncentrera sig fynden i Pommern
och norra Brandenburg. En skillnad från de nordiska fynden
visa dock dessa, att de i allmänhet innehålla långt flera Vendenpenningar."