Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 29 maj 2017, 14:17

Chlochilaicus nämns i Liber Monstrorum där han sägs vara härskare över folket getae.[4] samt i Liber historiae Francorum, där han sägs vara kung över "gotorum". Chlochilaichus är den förste namngivne skandinaven i historien.
Ganska nära i tid benämner man dessutom Jylland för Gotland i samband med Ottars resa.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 29 maj 2017, 14:26

Där finns väl en tisbuffert om ca 250 år? Sen fanns även Goter även på Krim :D Tillbaka till Ockham!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 29 maj 2017, 14:41

Ockham? Gärna för mig! Vilka är närmast i tid och rum både i författande och objekt?
Vi har ju dels Hygelac som Jute i Bede och sedan:
Chlochilaicus nämns i Liber Monstrorum där han sägs vara härskare över folket getae.[4] samt i Liber historiae Francorum, där han sägs vara kung över "gotorum".
eller så kan man plocka in Krimgoterna om man vill vara långsökt ;)

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 29 maj 2017, 14:44

Absolut! Här på forumet kan vi ta ut svängarna så långt man vill!

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 29 maj 2017, 14:52

Jo visst, men Ockhams rakkniv ska ju skala bort det långsökta och koncentrera sig på kärnan. Vi har en kronologi med källor som nämner namnformerna getae och goth fram till 900-talet. Både de fastlandssvenska götalandskapen och Gotland kan kopplas till gotbegreppet men endast Jylland kan säkert kopplas samman med både geat och got tack vare kombinationen Bede och Liber Francorum. Detta särskiltt om man använder sig av Ockhams princip.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 29 maj 2017, 15:46

Visst, allt är möjligt! Orkar inte dra allt detta igen..

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 29 maj 2017, 16:03

Ok! men jag kan ju redan din version. Grunden till den skrev ju redan Carl Otto Fasth på 30-talet. Den är intressant då den visar att namnformerna i Beowulfkvädet fortfarande går att hitta i bruk som platsnamn runt om i Skandinavien. Earnanäs, Aranäs, Örnäs finns ju lite varstanns ex.
Inte ens "namnkedjan" som Fasth uttryckte det är unik för Göta Älvdalen. Du har den lika fint på Gotland och som det verkar även i Limfjorden. Det imponerade mig första gången jag läste det på 80-talet men sedan har jag läst Rausing och tror att det var Per Gustavi, som hade lika fina ortnamnskopplingar på Gotland respektive Östergötland. Man inser till slut att det blir som att teckna stjärnbilder. Man kan med lite fantasi hitta vad man vill eftersom språkbakgrunden finns där i våra ortnamn. Det vi tjafsar om är en mytologi som i bästa fall har hämtat inspiration från faktiska belägenheter. Det är tydligt att du jättegärna vill förlägga geatas till Västergötland men du förbiser då flera motsägelser. Jag har ingen aning om det någonsin funnits några specifika geatas men de enda faktiska platsbeskrivningarna av ett sådant folk är Bede. Jylland kan med andra ord inte avfärdas. Det är väl lämpligt att sätta punkt här.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 29 maj 2017, 16:13

Du glömmer konsekvent språkvetenskapen. Geatas betyder Gautar och inte Jutar som språkligt är något annat. Älvahärens Härskare är ett annat huvudargument för västra Skandinavien, även om du kallar Limfjorden en Älv. Är mest fascinerad av engagemanget i att hitta svåra och långsökta lösningar. Att en idé är gammal kanske tyder på att den har viss logik.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 29 maj 2017, 16:19

Språkvetenskapen stöder båda teserna. Orosiusbokens tillägg om Ottars resa visar att Jylland kallades Gotland på 900-talet. Andra källor som Bede skriver Gaetas. Både Göter och Jutar uttalas med J.
Om Jutar och Götar är skilda saker är det ingen som vet. Det är bara ett förslag utifrån tendenser. Dvs ingen fakta. G och J ersätter ofta varann i germanska språk. En engelsman skulle idag knappast höra någon uppenbar skillnad på danska uttalet Jyder och det svenska Götar. Inget konstigt alls att de stavats och uttalats mycket likt i alla tider. Lite uttjatat nu!
Tror att både du och jag framfört det vi vill ha sagt både 3 och 4 ggr nu så nästa gång kan vi väl bara hänvisa till en tidigare tråd :-)

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 29 maj 2017, 17:42

Läs Torsten Anderson och hans publikationer i ämnet. Det finns egentligen ingen annan som tagit sig an ämnet annars under senare år.
Argumentera sedan gärna för hur du vet bättre än professorn eller ange dina källor! :D

Skriv svar