Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Castor

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Castor » 3 augusti 2017, 15:28

Något Götavälde nämns väl inte i sagamaterialet? Där omtalas väl bara Sveaväldet och Danaväldet? Välde kommer av våld, och är väl alltid att betrakta som ett överhöghetsvälde. Jag tror att det var just för att daner och svear skapade välden under yngre järnålder som deras namn kom att spridas över större områden. Vikingatidens Sveavälde ser jag som en avstyckad del av ett tidigare Danavälde.

För att få någon klarhet i Skandinaviens förhistoria måste man gräva djupare i frågan om hur svear och daner förhåller sig till varandra. En tolkning som jag har varit inne på tidigare är att folknamnet svear kan härledas till ett naturnamn. Intressant nog kan även danernas namn härledas till ett naturnamn. Man kan jämföra med goternas Greuthungi (Ostrogoter) och Terwingi (Visigoter) som också kan härledas till naturnamn som syftar på de två fraktionernas respektive bosättningsområden. Kan svear och daner ursprungligen ha utgjort ett och samma folk som vid någon tidpunkt delade på sig, varpå de två delgrupperna fick namn efter sina respektive bosättningsområden?

Det går ju att tolka Jordanes som så att Suetidi och Dani är "av samma stock" och att Vinoviloth på något sätt har att göra med detta gemensamma ursprung. Langobarderna hade ju sitt ursprung i Winnilerna, ett mytiskt folk vars namn är kusligt likt Vinoviloth (ännu mer likt blir det om man stryker -oth). Langobarderna kom ju från området nordost om nedre Elbe, inte långt från södra Jylland som är klassisk dansk mark, själva "Danemarken".

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 3 augusti 2017, 16:56

Mkt intressant inlägg av dig Castor: ”Vikingatidens Sveavälde ser jag som en avstyckad del av ett tidigare Danavälde.”

Ang ett eventuellt Götavälde håller jag med dig:

https://kulturbilder.wordpress.com/2016 ... h-orsaker/

”Sveavälde och Danavälde – Noregsvälde tillkommer först senare – hade aldrig haft, så vidt man ägde sig bekant, ett Götavälde vid sidan om sig”

Castor

Inlägg av Castor » 3 augusti 2017, 17:33

kylarvende skrev:Mkt intressant inlägg av dig Castor: ”Vikingatidens Sveavälde ser jag som en avstyckad del av ett tidigare Danavälde.”
Denna hypotetiska avstyckning kan vara den som bevarats i sagorna där Ivar Vidfamnes bägge dottersöner fick var sin del av Ivars välde. Väldet slogs ihop igen efter slaget vid Bråvalla för att i nästnästa generation ännu en gång delas mellan bröder.

Castor

Inlägg av Castor » 3 augusti 2017, 18:38

Valdemar skrev:Castor
Det finns inte en enda guldgubbe från Västergötland.
De kanske bara inte har hittats än. :D

Nu var det förstås bara ett hugskott att det skulle finnas en koppling mellan guldgubbarna och sagornas Ivar Vidfamne...

Det är dock lite intressant att guldgubbarna är så talrika i just Skåne (och på Bornholm) som enligt sagan var Ivars hemtrakter, och att gubbarnas spridning på ett ungefär kan tänkas motsvara utsträckningen av Ivars välde. Ivar ska väl också ha levt och verkat under den tid då guldgubbarna tillverkades.

http://www.archaeology.su.se/polopoly_f ... igurer.pdf (Spridningskarta på sid. 12)

Det kanske starkaste indiciet på Ivars inflytande är att hans ättlingar härskade över svearna ännu i slutet av vikingatiden... och särskilt Olof Skötkonung har ju starka kopplingar till Västergötland.

kylarvende

Inlägg av kylarvende » 4 augusti 2017, 10:27

Castor!

Tack för att du utvecklade ditt intressanta inlägg. Kan namn innehållande svear, sveaväldet, Sveariket, Sverige o dyl vara ett sätt att särskilja sig från ngt annat? I mitt föregående inlägg ang bröderna Lindströms bok beskrevs lite ang hur bl a sveaväldet kom att bli Sverige. Kollar man på Gnupa i länken nedan så beskrivs han ibland som svensk (i vilket förbryllar då han håller till i bl a nuvarande södra Danmark). Hardeknut anfaller och en ny, blivande dansk dynasti, tar bitvis över, se länk nedan. Gnupas påbrå från bl a den gamla danska dynastin skjöldlungarna (stavning?) och Värmland gör möjligen att han vill särskilja sig från Hardeknuts blivande dynasti. Naturligtvis kan även skriftställare se en möjlighet att särskilja en dansk dynasti el dyl från en annan). Mans sitter kanske på dansk mark och plitar (hos den nya danska dynastin) och vill peka ut den gamla danska dynastin som, i själva verket, varande svensk.

https://da.wikipedia.org/wiki/Gnupa

https://da.wikipedia.org/wiki/Ole_den_Fr%C3%B8kne

Castor, du har tidigare talat om bl a svear som ett naturnamn el dyl, se länk nedan. En möjlig tolkning kan vara kopplad till landhöjningen, mark uppstigande ur vattnet? Möjligen i överförd betydelse att man särskiljer sig, blir ”egen” (se länk nedan), från ngt annat el gammalt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svear

”Samma gissade urindoeuropeiska har även snarlika ord som ofta har med vatten att göra, både "regn" och "sund"/"vik".”

”Suiones och svíar är härledda från samma rot som ligger till grund för suus och betyder "egen"; han betecknar denna rot som *su¸e-, en variant av *se-.[10] Samma åsikt anammas av Elof Hellquist i Svensk etymologisk ordbok (1922) och likaledes av Oskar Bandle (2002)[12]. Ett liknande ursprung anses ligga till grund för folknamnet sveber, varav det moderna Schwaben är härlett”

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 4 augusti 2017, 14:18

Vi har ju faktiskt både arkeologiska och historiska spår...

Runstenar skrivna med rökrunor (800 tal) finns endast söder om Mälaren. Runstensfragment samt lösfynd skrivna med rökrunor (totalt 16 stycken) har hittats i Birkas svarta jord (800 tal). Om vi drar en gräns mitt i Mälaren så finns samtliga fynd skrivna med rökrunor söder om denna gräns - med ett undantag, ett litet bleck från Ulvsundahögen på Mälarens norra strand var ristat med rökrunor.

(Några runor i den runrad som användes i Uppland på ca 1300 runstenar har inte hittats i Birkas svarta jord).

Adam av Bremen skriver, på flera platser i sin bok, att; Birka är Götarnas stad - samt - Götarnas land sträcker sig upp till Birka.

Ser vi då även på hur många Kungar som "Svearna" fördrivit från Uppland (till Västergötland) från och med att den kristna missionen började komma till Uppland, (Olof Skötkonung, Anund, Inge den Äldre, mm) så ger det bilden av ett sammanhållet rike, kanske union, söder om Mälaren där även Uppland är med - men Upplänningarna är hedningar oxh de kastar gång på gång ut kristna kungar och väljer egna Kungar - alternativt, lämnar Unionen.

Gång på gång gör sig "Svearna" fria från riket/unionen som finns söder om Mälaren - och i princip varje sådant frigörande pekas på religiösa orsaker - och alltid "utvisas" Kungen till VG.

Vi vet att VG kristnades under 800 talet, ÖG och Småland (delar av) under 900 talet, och Uppland under 1000 talet. Birka överges ca 970 - och Sigtuna byggs som en kristen stad vid samma tidpunkt.

I Uppland fortsätter man att resa runstenar fram till ca 1130 ( ca 1100 av Upplands runstenar är medlerida runstenar). Söder om Mälaren slutade man resa runstenar ca 980, de ersattes med Eskilstunakistor samt liggande gravhällar vid denna tid.

Kungaborgen Nääs byggdes på Visingsö i början av 1100 talet - medan man fortfarande reste runstenar i Uppland - 150 år efter att man slutat resa runstenar söder om Mälaren ( med undantag några runstenar i Södermanland och östra Närke.

Någon kungaborg från denna tid dinns inte norr om Mälaren. Något Kungagods eller "regentplats" finns inte heller. Någon plats för Kungaval finns inte förrän Mora Äng nämns och den första Kungen som valdes till Kung där är enligt källorna Maguns Ladulås - som senare avled på Nääs 1290.

Sammanslaget pekar källorna ovan på ett tidigt Kungarike/union söder om Mälaren vars namn var Sviariki. Området norr om Mälaren bör då vara Sviaveldi.

Området söder om Mälaren har även kallats för Sunnanskog och området norr om Mälaren har kallats för Nordanskog. Dessa två områden är de enda som haft egennamn som större sammanhängande områden.

Adam berättade om ett antal Land, Västra Götaland, Östra Götaland, Värmland, Helsingland, mm - man han namngav inte landet ovanför Mälaren. Adam nämner där enbart enskilda platser som Birka och Sigtuna samt Upsal, samt ett tempel som heter Ubsola som inte ligger långt från Sigtuna och Birka.
Vad som senare namngavs till Uppland 1296 verkar alltså sakna namn. Eventuellt kanske detta område ingick i Helsingland?
Tiohundraland, Attundaland och Fjädrundaland slogs samman och namngavs till Uppland 1296 i Upplandslagen som författats av de som kallade sig själva för Uppsvear.

Källorna beskriver alltså hur ett kristet rike börjar växa fram söder om Mälaren under 800 talet och hur det sprider sig österut och norrut under 900 talet och 1000 talet där Uppland anses vara kristet ca 1087 i och med att templet i GU bränns ned, alltså under tidig medeltid eftersom vikingatiden slutade 1050.

Uppland har bara 4 runstenar år 1000. Vid samma tid finns ca 1500 runstenar söder om Mälaren och man hade slutat resa runstenar ca 980.
Ca 1030 BÖRJAR man resa runstenar i Uppland, fram rill 1050 reser man där ca 200 runstenar. Dessa 200 runstenar är alltså vikingatida runstenar. EFTER 1050 reser man ytterligare 1100 runstenar fram till ca 1130, dessa runstenar är alltså Medeltida runstenar.
(Äldsta skriftliga källan vi har om "Hundare" är på en Jarlabankesten som restes i början på medeltiden).

Idag anges samtliga Upplands runstenar vara "vikingatida runstenar" med motiveringen att de skall ses som vikingatida eftersom Upplands runstenar har så "djup förankring ned i vikingatiden". Minns att Uppland hade endast 4 runstenar år 1000 - och att dessa var från 500 talet.
Minns även att söder om Mälaren SLUTADE man resa runstenar före år 1000 och att det fanns ca 1500 runstenar söder om Mälaren, en stor majoritet av dessa restes under vikingatiden...

vi har alltså stora problem i vår historia. Inhemska källor, arkeologi i Birka, modern forskning samt uppgifter från Adam beskriver alltså ett rike/union söder om Mälaren som bevisligen, genom arkeologiska fynd i Birkas Svarta jord (rökrunor) bekräftar vad Adam skrev. Götarnas land sträcker sig upp till Birka - och - Birka är Götarnas stad.

I Götaland användes rökrunor under 800 talet. (Rökrunor användes från södra Norge, över landet söder om Mälaren, till Norra Tyskland) - men de användes aldrig norr om Mälaren.

Men - än idag kan vi alltså läsa att rökrunor är en förenklad form av de runor (långkvistrunor) som BÖRJADE användas ca 1030 i Uppland, alltså ca 230 år EFTER det att rökrunorna började användas i VG och ÖG ?

Svear nämns första gången i vår äldsta lag, (äldre VG lagen från ca 1220 )samtidigt skrivs Uppsala Öd för första gången i samma lag och de 8 gods som är Uppsala Öds äldsta gods ligger placerade runt Varnhem i VG. I Helsingelagen från ca 1320 skrivs om 5 gods som ingår i Uppsala Öd. Vi har alltså källor på 13 gods som ingår i Uppsala Öd. Det är allt vi har källor på angående ingående gods - och det är 100 år mellan dessa två källor.

Inte en enda av våra källor placerar Svearna norr om Mälaren. Däremot har vi källor på Svear söder om Mälaren längs Östersjökusten.

Eftersom vi saknar källor om var Sverana bodde och verkade, samt vilka de verkligen var, eller ens betydelsen av benämningen Svear, har jag svårt att diskutera utländska källor som anger namn som med lite fantasi kan härledas till "Svear". Samma sak gäller även namnet "Götar". Har vi källor på att det bodde Götar i Västra- och Östra Götaland :)
Något Svealand fanns inte förrän 1443. Uppland skapades 1296 som ett Landskap. De som bodde i Uppland 1296 kallade sig själva för Uppsvear.
Den äldsta skriftliga källan om Hundare är från medeltiden.

Vi saknar inhemska källor från tiden före år 1000.

Vi var/är Germaner. Vi tillhörde alltså den Germanska folkstammen/kulturen som levde i norra Europa och deras traditioner var även vpra traditioner - fram till att Rom ockuperade Europa och slog sönder den Germanska kulturen genom att införde Romersk kultur och Romersk lag. Senare kom Attilla, Djungis Khan, Napoleon och Hitler och påverkade ytterligare befintlig kultur. Men ingen av dessa kulturer kom till vårt land och påverkade vår kultur med vapenmakt. Detta ser jag som viktigt när det gäller tolkningen av vår kultur och vår historia.

Våra Ting och vårt folkstyre levde alltså kvar opåverkade fram till Gustav Vasa. Vi har haft den enorma fördelen att själva kunna välja vad vi vill ta till oss från andra kulturer - samt vad vi knte vill ta till oss. Det gör vår historia helt unik. Än idag lever vi alltså i en inhemsk kultur som vuxit fram genom millenierna. Vi är faktiskt ensamma om detta. Det är unikt.

Thomas
Historia är färskvara.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 4 augusti 2017, 15:59

Thomas
Hittade man på begreppet Götar på 1200-talet? Kallade man sig inget före detta i Västergötland ?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 4 augusti 2017, 18:59

ÄVG skriver "svenskan man" 1220.

Vad jag ville påpeka är att vad jag vet har vi ingen källa som säger att Götar bodde i Götaland.

Jag tycker att ju mer jag studerar inhemska källor verkar det som om de flesta namn vi "svänger oss med" har tillkommit på medeltiden. Kanske har Ynglingasagan från ca 1225 varit grunden för många av de begrepp vi anser vara betydligt äldre.

Som jag t.ex. Skrev ovan, det tidigaste skrivna namnet "Hundare" är skrivet på en Jeroabankesten från tidig medeltid. Alltaå efter vikingatidens slut 1050. Ändå ansågs för inte så länge sedan att Hundare var betydligt äldre än "Härad" - men idag anses båda dessa namn vara samtida - och medeltida. Notera även att Snorre skriver att det fanns Häradshövdingar i Tiohundraland när han skriver om Illråde.

Jqg tror också att vi skall ompröva begreppet "Näskungar" helt och hållet. Idag anses det betyda småkungar med försvarad gård på ett näs. Kanske kan det betyda kungaborgen Nääs Kungar?

Thomaz
Historia är färskvara.

jancro

Inlägg av jancro » 4 augusti 2017, 19:57

" Carl Thomas » 4 augusti 2017, 18:59
ÄVG skriver "svenskan man" 1220.
Vad jag ville påpeka är att vad jag vet har vi ingen källa som säger att Götar bodde i Götaland."

Så ÄVG anger inte för vem och var den gäller ? (Utöver ovanstående. )

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 4 augusti 2017, 20:18

Jag kan inte på rak arm just nu påminna mig att ÄVGL använder ordet: Götar någonstans i sin text.

"Götalandsk man" tror jag skrivs liksom "inhemsk man" - och i lagen akrivs även "Småländsk man" samt liknande benämningar om män från olika Land.

Nu är det några pr sedan jag sist läste ÄVGL så jag kan minnas fel.... Kolla gärna!

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar