Västergötlands tidiga medeltid

1066 - 1520
Valdemar

Re: Västergötlands tidiga medeltid

Inlägg av Valdemar » 26 september 2017, 10:24

Såg nu via FMIS och deras marklutningsfunktion att platån direkt väster om kyrkan är ca 50x90 m. Vad är det för dimensioner på platåerna i Uppsala eller Borre?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 26 september 2017, 17:13

"Vallgraven" vid kyrkogårdsmuren ser också intressant ut. Verkar fortsätta söderut mot bondgården.
På häradsekonomen från ca 1880 syns ingenting så den borde vara gammal.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 26 september 2017, 18:08

Vet att kyrkan i Tun på Kålland har vallgrav runt. Tror det finns spekulationer om befästa gårdar. Vet att det finns flera fynd från diket bredvid kyrkan bl a vikingatida mynt från början på 1000/talet-tyskt eldslagningsstål och agraff från folkvandringstid.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 26 september 2017, 19:07

Järrestad i Skåne är utgrävd och den hade pallisad. Undrar vilka mått den hade och om den hade vallgrav? nån som vet?

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 9 oktober 2017, 21:43

Spännande text om Jarlämbetet och delvis om riksbildningen:

http://journals.lub.lu.se/index.php/sca ... /1427/1214

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 9 oktober 2017, 22:30

Ett mindre inlägg från Lars Gahr som recenserar ett alster:

https://larsgahrnskriver.wordpress.com/ ... otakonung/

Västergötland kommer med på köpet och en för mig ny Götakung dyker upp ur sagorna, Sölvar.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 9 oktober 2017, 22:38

Gahrn är inne på att Sverige bildas som ett försvarsförbund/anfallsförbund. Områden går samman - Mälardalen, Västergötland och Östergötland/Småland. Detta känns logiskt vid en tidpunkt på Norge har enats och Danmark är mycket expansivt. Norge hamnar i beroendeställning till Danmark vilket Västgötar, Östgötar och Mälardalingar undviker via ett gemensamt förbund under Olof Skötkonung?

Daler

Inlägg av Daler » 5 januari 2018, 14:21

Några rader med olika citat om Västergötland ur boken "Bland svear och götar", Lars Gahrn, Göteborg, 1989, sidorna 32-35.
• Förbindelsen mellan Västergötland och det övriga Sverige har varit svagt.
• Bohuslän, södra Värmland, Västergötland och norra Halland "tillsammans med Norge utgöra ett norskt-svenskt kulturområde".
• Kulturellt tycks Västergötland ha varit tämligen avgränsat från det övriga Sverige.
• Många uppgifter visar, att Västergötland var det hörn av riket dit fördrivna konungar eller maktkrävare, som hade hamnat i underläge, drog sig tillbaka.
• Enligt Erikskrönikan fick Valdemar halva riket, vilket betydde Västergötland, Småland, Värmland och Dalsland .... Magnus fick "Svitjod och Uppsala".
• Tre exempel från 1200- och 1300-talet har visat att de västsvenska landskapen var en naturlig tillflyktsort för konungar och hertigar, som hade råkat i trångmål.
• Att Västergötland eller delar av landskapet tidvis har hört till de andra rikena är därför icke överraskande.
• Om Håkon den gode heter det, att han gjorde götarna skatteskyldiga. Om Magnus barfot heter det, att han med den skarpa eggen tog femton härader ur götarnas lag.
• Man kan utan överdrift säga att Västergötland intog ett likartat läge i förhållande till de tre nordiska rikena. Det låg avlägset från Mälardalen och svenska östkusten, det låg söder om Norges huvudbygder, det låg nordost om Halland, Danmarks nordligaste landskap. Det låg alltså avlägset från de tre nordiska rikenas huvudbygder. Fastän landskapet låg mitt i Norden, var det ändå ett utmarkslandskap. Runtomkring sig hade det - som K.E. Sahlström har påpekat - stora ödemarker, som avskärmade Västergötland från grannländerna. I nordost avskärmades det från Närke av Tiveden, i öster från Östergötland av Hökensås och Vättern, i söder och sydväst från Halland av vidsträckta och glesbebyggda skogsområden, i väster från Bohuslän av Risveden och Göta älv.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 5 januari 2018, 14:53

Gahrn har ju sina käpphästar..Jag håller med om det mesta han skriver. Sen gillar han att smeka gamla Sveaskolan medhårs, vilket även du verkar gilla. För mer litteratur som är åt ditt håll så kan jag rekommendera Mats G Larsson och sajten Tacitus.nu.

Annars hållet jag med om att Götar och Svear varit geografiskt skilda. Danmark och Norge låg närmare V Götarna. V Götarna låg mitt i Skandinavien och deras kultur var en blandning av övriga.

Själv tror jag att att en förkristen union mellan Götar och Svear ingicks under vikingatiden, antagligen för att stå upp mot dansk expansion.

Under tidig medeltid uppstår Sverige, främst initierat av de kristna Götarna.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 5 januari 2018, 14:56

Och ändå begravs 3 Kungar samt Birger jarl i Varnhems kloster.... hur förklaras detta?
Västergötland har 517 kyrkor på 1200-talet, betydligt fler än alla andra svenska landskap. Borde räkna i övriga landskap...
Skara stift är Sveriges äldsta.
Förklaringen tror jag är en helt annan - att Västergötland var mycket mer icke-hierarkiskt (Lagmän, ländermän osv) och därför tappade sin tidigmedeltida maktposition när den svenska centralmakten sakta organiserades from 1200-talet.

Skriv svar