Vikingarnas tid

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Valdemar » 28 december 2017, 19:22

Prinsessa och Sutton Hoo är rent hittepå. Sen är väl kanske både sköld och annat tillverkat i Skandinavien.

Ironi följer..

Som vanligt fokus på Kungahälla och de nya fynd som gjorts där, Varnhem ,Lödöse och Skara! Speciellt kul att lära sig mer om slavmarknaden på Brännö som var den största i Skandinavien. Kul att höra om handelsplatsen Gamla Köpingen i Göta Älv som antagligen anläggs på 700-talet. Också kul att höra om skeppet av vikingatida typ som just hittats och daterats i Falkenberg.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Daler » 28 december 2017, 22:02

Har nästan sett allt.

Tycker det var en ganska ok serie. Dock lite för spekulativ.

Samt en aning lite för mycket resor hit och dit.

Tyckte nog bäst om den kvinnliga trion.

Och, visst borde man ha haft med Varnhem och Uppåkra med flera andra platser. Detta kan jag bara instämma i.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Daniel K » 28 december 2017, 22:05

Valdemar skrev:Prinsessa och Sutton Hoo är rent hittepå.
Ok, förklarar saken. Typiskt SVT ...

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Daler » 29 december 2017, 09:29

Jonathan Lindström

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonathan_Lindstr%C3%B6m
Vetenskapssyn
Lindström ansluter sig i grunden till naturalismen, reduktionismen och ateismen. Han betonar vikten av att inte bara skildra färdiga vetenskapliga resultat, utan också vägen till dem och de pockande kunskapsluckor som väntar på lösningar samt den ödmjukhet som bör känneteckna den vetenskapliga processen. Vetenskapen är ständigt på väg, vilket betyder att spekulation och känsla fyller en lika viktig roll som förnuftig ingenjörskonst. (Källa: Medvetandets gåta)

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av anganatyr » 29 december 2017, 10:00

Här är programmen för den som inte har sett dem än.
https://www.svtplay.se/vikingarnas-tid

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av anganatyr » 29 december 2017, 11:15

Har hunnit se första avsnittet och är i det stora hela positivt inställd. Det är alltid bra att arkeologi får bra sändningstid, då det ökar intresset hos allmänheten. Jag kan hålla med i mycket som tagits upp i tråden tidigare vad det gäller negativ kritik.
Något som jag reagerar på i det första avsnittet som utspelar sig innan vikingatid är att svearnas område är ungefär runt Mälaren, medan Danmark är hela Jylland, öarna, Blekinge, Halland och Skåne redan innan vikingatiden. Danmark var alltså större innan vikingatiden än det är idag. Samtidigt sägs i programmet att något Sverige inte fanns så tidigt, men ett fullt utvecklat Danmark fanns tydligen. Där hänger jag inte med hur de tänkte.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Valdemar » 29 december 2017, 11:30

Hela detta resonemanget bygger på spekulationer. Att lägga in Skåne, Halland och Blekinge i Danmark är helt befängt under vendeltiden. Samma sak med Svearnas rike. Det är en kvalificerad gissning med ett rike runt Mälaren och i Östersjön .

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Yngwe » 29 december 2017, 11:51

anganatyr skrev:Har hunnit se första avsnittet och är i det stora hela positivt inställd. Det är alltid bra att arkeologi får bra sändningstid, då det ökar intresset hos allmänheten. Jag kan hålla med i mycket som tagits upp i tråden tidigare vad det gäller negativ kritik.
Något som jag reagerar på i det första avsnittet som utspelar sig innan vikingatid är att svearnas område är ungefär runt Mälaren, medan Danmark är hela Jylland, öarna, Blekinge, Halland och Skåne redan innan vikingatiden. Danmark var alltså större innan vikingatiden än det är idag. Samtidigt sägs i programmet att något Sverige inte fanns så tidigt, men ett fullt utvecklat Danmark fanns tydligen. Där hänger jag inte med hur de tänkte.
Dilemmat är bara att även de normalt måttligt intresserade uppfattar att man spekulerar vilt. Man framställer alltså arkeologi som en låtsas-vetenskap på bästa sändningstid.... :twisted: och detta utan att egentligen förmedla någon som helst uppdatering av skolans snabba genomgång av vikingatiden.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Opager » 29 december 2017, 19:01

Jag gissar att serien har haft högre ambitioner med 5-6 timmars avsnitt och att den har klippts ner till hälften.

Jag har svårt annars att förstå varför Jonathan Lindström, som jag uppfattar som seriös, har medverkat.

Gamla Uppsala, uppe på åsen, har inte mycket vikingatid, utan en storhetstid på 200-300 år från 400 -700 e.Kr. Templet, som aldrig hittats , "låg på samma plats" som kyrkan men om man orkar kolla med Uppåkra låg inte kulthuset på samma plats som kyrkan.

Varför det tidiga kristnandet av Västergötland helt utelämnas är helt obegripligt.

Skåne tillhörde Danmark, som tidigast, kring Harald Blåtands regeringstid. ca 958 - 986 e.Kr.

Opager

Användarvisningsbild
Tinget
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 augusti 2016, 14:46

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Tinget » 29 december 2017, 20:15

Ett inlägg har tagits bort som inte tillförde tråden någonting.

Tinget

Skriv svar