Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Carl Thomas

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Carl Thomas » 31 december 2017, 17:06

Skokloster är absolut en viktig plats i Upplands historia och bör undersökas djupare.

Jag tror att Skuttunge också är en plats som vi behöver undersöka djupare.

Jag tror att det är viktigt att förstå att Adam nämner Uppsala 3 gånger i sin text, han kände alltså till Uppsala (nuvarande Gamla Uppsala) - men - han placerar inte templet i Uppsala, han säger att templet heter Ubsola och placerar det inte långt från Zitun (Sigtuna). Eftersom han kände till Uppsala borde han skrivit att templet Ubosla ligger i Uppsala om det faktiskt låg där.

Ja, Adam är den enda källan på att det funnits ett tempel som heter Ubsola som inte ligger långt från Zitun. Adams tempel placerades av våra tidigare historiker i Uppsala.
Adam är samtida med att det vi kallar för "uppsalatemplet" brändes ned av Inge den äldre.

Templet (det som vi på vårt språk kallar ett Vi) omtalas i flera medeltida sagor, främst Ynglingasagan. Sagorna är inga källor.

GU har säkert haft ett Vi och detta Vi bör ha varit stort och betydelsefullt.
Jag betvivlar alltså inte att det funnits ett Vi i Gamla Uppsala. Frågan är om Adams "Ubsolatempel" låg i Gamla Uppsala eller om det låg på någon annan plats, eventuellt i Skuttunge, Skokloster, Vendel eller i närheten av något annat båtgravfält?

Skuttunge är en plats som nämns i Ynglingasagan och där bodde våra första sagokungar innan de flyttade till Uppsala (enligt Snorre).
Skuttunge består av två ord, skutt- och unge. Jämför Folkunge. Skutt är ett ord som jag inte vet vad det betyder - men vi har haft en Skötkonung, ibland kallad Skottkonung. Kan namnet komma från en kung över Skuttungar = Skuttkonung?

Skötkonung var kung i Västergötland och han anses vara vår första kung över både Uppland och VG. Kan han härstamma från Skuttunge i Uppland?

Sköt i Skötkonung kan komma från ordet "skötning". Han kan ha fått VG, eller Uppland, som en skötning.

Skötning som juridiskt begrepp finns enbart i Götaländerna med tyngdpunkt på VG. Skötning innebär förenklat att den som fått en skötning över ett markområde sköter området och han/hon tar ut räntan (vinsten) från området - men han/hon äger inte området. Skötning har alltså samma juridiska funktion som "Upsala Öd" - som nämns första gången i Äldre Västgötalagen.
Det bör (kan) betyda, som jag ser det, att Uppland (Uppsala) var en skötning för Olof Skötkonung i början av 1000 talet. Därav namnet Skötkonung. Alternativt - han kan härstamma från Skuttunge

Thomas
Historia är färskvara.

Daler

Inlägg av Daler » 31 december 2017, 18:39

Carl Thomas skrev:Jag tror att det är viktigt att förstå att Adam nämner Uppsala 3 gånger i sin text, han kände alltså till Uppsala (nuvarande Gamla Uppsala) - men - han placerar inte templet i Uppsala, han säger att templet heter Ubsola och placerar det inte långt från Zitun (Sigtuna). Eftersom han kände till Uppsala borde han skrivit att templet Ubosla ligger i Uppsala om det faktiskt låg där.Thomas
Enklaste lösningen (Ockhams rakkniv) är nog att templet låg i Uppsala. Varför krångla till det? Men givetvis kan det ha legat någon annanstans.
Carl Thomas skrev:Templet (det som vi på vårt språk kallar ett Vi) omtalas i flera medeltida sagor, främst Ynglingasagan. Sagorna är inga källor.Thomas
Vi eller hov kanske. Sagor är källor. Hur tillförlitliga källor får var och en som ägnar sig åt källkritik komma fram till.
Carl Thomas skrev:Skuttunge är en plats som nämns i Ynglingasagan och där bodde våra första sagokungar innan de flyttade till Uppsala (enligt Snorre). Skuttunge består av två ord, skutt- och unge. Jämför Folkunge. Skutt är ett ord som jag inte vet vad det betyder - men vi har haft en Skötkonung, ibland kallad Skottkonung. Kan namnet komma från en kung över Skuttungar = Skuttkonung?Thomas
Tror -unge kan vara en variant av -inge.
Blekunge - Blekinge
Huddunge - Huddinge
Skuttunge - Skuttinge/Skyttinge
Vantunge - Vantinge
Carl Thomas skrev:Sköt i Skötkonung kan komma från ordet "skötning". Han kan ha fått VG, eller Uppland, som en skötning.Thomas
Skötkonung nämns i samband med överlåtande av jord eller räntan av jorden så det känns som den troligaste förklaringen. Anta att Olof den svenske faktiskt skänkte Husaby till kyrkan eller kyrkans män. En intressant fråga är om han faktiskt fick göra detta. Kom det någon motreaktion? Kanske var jorden privat men om den tillhörde ett ämbete borde han då inte ha fått hört lite gnäll om detta?

Tillbaka till templet. Vore intressant med en karta med alla 1000-talets förmodade höjder, marker, skogar och vattensamlingar medtagna. Hur såg en teater ut för Adam av Bremen? Kan man få in några åsar i närheten som liknar en gammal teater i formen?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 januari 2018, 11:56

I texten enligt http://hbar.phys.msu.su/gorm/chrons/bremen.htm#descrip förekommer Uppsala, stavat Ubsola, 8 gånger:
I.62 Birca est oppidum Gothorum, in medio Suevoniae positum , non longe ab eo templo, quod celeberrimum Sueones habent in cultu deorum, Ubsola dicto
"Birka är götarnas stad och belägen mitt i sveonernas land, inte långt från det tempel som heter Uppsala och som sveonerna räknar som allra mest ansett när det gäller gudarnas dyrkan" enligt Emanuel Svanberg 1984 (http://www.ukforsk.se/lokalhistforsk/Fo ... m-text.pdf)

II.56 Is subditos sibi populos ad christianitatem convertere volens magno laboravit studio, ut templum ydolorum, quod in medio Sueoniae situm est, Ubsola destrueretur.
"Desiring to convert to the Christianity, and the great suffering of his subjects is the study of the people that, like the temple of the idols, the situation is that they are in the midst of the Sueonie, Ubsola had been thrown down." enligt Google Translate (hittar ingen svensk översättning)

IV.26-29 Ubsola på 6 ställen som är den kända beskrivningen av templet och dess offerhögtider

Så Ubsola nämns alltid i samband med tempel så jag tycker inte att det finns någon anledning att leta någon annanstans än i Gamla Uppsalas omedelbara närhet.
Visst står det montes (berg) och inte colli (kulle) i Scholio 135 (IV.26) men en dansk och en nordtysk vet nog knappt skillnaden...
Och nog kan viss teaterkänsla hittas i FornSök:s terrängskuggning - se bifogad bild.
Slutligen är Åke Hyenstrands tolkning i http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y mycket tänkvärd:
"Trots den ingående redovisningen av hednatemplet i Uppsala finns inget i Adams text som tyder på att Uppsala var kungasätet — snarare tvärtom:
Uppsala representerade motståndet mot en på kristen grund uppbyggd statsfederation"

Enligt Svenskt ortnamnslexikon som är min ortnamnsbibel:
-inge & -unge anses ha samma betydelse - "inbyggare" och anses vara bland de äldsta namntyperna, tillkomna 0-500 eKr. Skuttunge anses betyda 'de som bor vid ån Skuta (den snabba, jfr skott)'
Bilagor
gamla uppsala terrängskuggning.jpg
gamla uppsala terrängskuggning.jpg (700.56 KiB) Visad 4863 gånger

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 1 januari 2018, 16:13

AndreasOx skrev: Slutligen är Åke Hyenstrands tolkning i http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y mycket tänkvärd:
"Trots den ingående redovisningen av hednatemplet i Uppsala finns inget i Adams text som tyder på att Uppsala var kungasätet — snarare tvärtom:
Uppsala representerade motståndet mot en på kristen grund uppbyggd statsfederation"
Helt min uppfattning också. Kungen satt på Adelsö vid Birka där pengarna fanns och senare i Sigtuna, inte Gamla Uppsala.
Tyvärr brukar denna åsikt leda till att man anklagas för att tillhöra västgötaskolan av somliga, samt att man hatar Mälardalen. Inget av de två påståendena stämmer på mig.

Daniel K

Inlägg av Daniel K » 1 januari 2018, 16:28

AndreasOx skrev: Så Ubsola nämns alltid i samband med tempel så jag tycker inte att det finns någon anledning att leta någon annanstans än i Gamla Uppsalas omedelbara närhet.
Visst står det montes (berg) och inte colli (kulle) i Scholio 135 (IV.26) men en dansk och en nordtysk vet nog knappt skillnaden...
Något tempel har man dock inte hittat ännu.

Frågan kvarstår: Har man grävt på fel ställe?

Eller ligger det templet under den nuvarande kyrkan?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 januari 2018, 17:31

Om teaterspåret följs tror jag mer på området söder om Prästgården, dvs NV om högarna.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 januari 2018, 19:10

Kom på att stolparna måste vara med på teaterscenen - se http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1

Så templet låg SO om högarna på Tingsslätten. Blir även mer spektakulära solvinklar. Enligt FornSök inga kända lämningar där.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 1 januari 2018, 19:51

Jag sammanfogade de två trådarna om Gamla Uppsala så allt finns på ett ställe.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 1 januari 2018, 21:34

Finns det några kartor där de ritat dit allt de hittat som stolpraden, hallen mm under vendeltid? :D

Opager

Inlägg av Opager » 1 januari 2018, 22:05

Den här är kul!

https://tinyurl.com/y9srcram

Opager

Skriv svar