Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Yngwe » 5 mars 2018, 13:26

Ättelägg skrev: fristående struktur av religion utan sedan folkvandringstid flyttade mycket av kulten in i maktens boningar.

Vad har du för underlag till detta påstående? Och vad menar man med "makten"?

Daler

Inlägg av Daler » 5 mars 2018, 13:28

Glöm inte tinget också i/vid Gamla Uppsala. Minns inte nu vilka belägg som finns eller om det mest rör sig om spekulationer.

jancro

Inlägg av jancro » 5 mars 2018, 14:55

Angående Uppsala som kultplats finns en intressant passus om detta hos Saxo, som visar på att det, enligt hans källor, har funnits ett religiöst centrum i Uppsala med prästerskap/tempeltjänare som var behjälpliga med att få gudarnas svar åt enskilda, sannolikt mot en ersättning (här soningsoffer till sin broders skugga). Texten visar också att Uppsala i detta avseende var vida känt (Danmark) och kanske fungerade som en sorts vallfartsort.

Det handlar om Halvdan, som ovetandes dräpt sin svenske halvbror, samt Gyrithe, sista kvarvarande av den danska kungaätten, vilka blev föräldrar till Harald ( Hildetand ).
Ur Saxos sjunde bok, 1898 års översättning : ( aa = å )
" Derefter ägtede Halvdan Gyrithe, men da han kom paa det rene med, at hun var ofrugtbar, og han var i höjeste Grad opsat paa at faa Avkom, drog han til Upsal for at opnaa, at hun blev frugtbar, og der blev da svaret ham, at, om han vilde avle Börn, maatte han först bringe sin Broders Skygge et Sonoffer. Dette Bud adlöd han, og saa opnaaede han, hvad han önskede, idet han med Gyrithe fik en Sön, som han kaldte Harald. I hans Navn sögte han igjen at samle Daneriget og give det dets fordums omfang, ..."

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 5 mars 2018, 15:24

Tja flera källor, Fabech bla som påvisar en förändring i offrandet, före ung 400 talet var det stora som små offer i mossar, sjöar odyl medans det efter nämnda århundradet mer fokuserat till elitmiljöer, guldgubbar m.m. Intressant nog är det ungefär då vis ser monumentalisering av gml Uppsala. Med makten menar jag järnålderns maktelit.

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 5 mars 2018, 15:47

Någon skrev nyss, att kungshögarna så att säga flyttat söderut. Frågan är om det är s.k. kungshögar i bl.a. Attundaland som åsyftas. En kungshög är enl. någons definition minst 30 m i diameter (om jag minns rätt). Oavsett denna definition så är de största högarna i Attundaland:
- Nordians hög vid Norrsunda och byn Åshusby
- Kööhögen vid Vaxtuna på gränsen mellan Markim/Orkesta i Seminghundra, samt en bortgrävd hög som tydligen legat längre norrut i samma område.

Utöver detta är ju Vada sjökullar inte okända, men tydligen något mindre var och en, räknat i ren storlek.

Slutligen finns det ett antal något mindre högar, däribland den s.k. Agnes hög i Sollentuna ("kungshög"), en hög i närheten av Runsa-borgen m.fl.

Mitt intryck är kanske att dessa högar inte är så väldigt mycket yngre än uppsalahögarna, men jag tror det saknas dateringar i flera fall (inkl. t.ex. Attundalands största hög, dvs. Nordians hög, tror jag saknar ordentlig datering). Jag tycker tanken om att kungarna skulle flyttat söderut är intressant, men kanske inte in i Attundaland. Gissningsvis har Attundalänningarna nästan alltid varit - på något sätt - beroende av Uppsala på något sätt (eller senare Birka och/eller Sigtuna). Modet att bygga högar borde handla om inspiration o.dyl från dessa större maktcentra i Mälardalen. Men jag kan ha fel här, och det är ett intressant ämne för södra Uppland (jag har dock inga särskilda synpunkter på vilket betydelse Uppsala haft utanför Mälardalen under järnåldern).

Slutligen skriver Nerman att Attundalandskungen hållit till vid Vada sjökullar. Kanske är hans fråga delvis felformulerad. Om det alls funnits någon samlad Attundalandsmakt redan under Vendeltid, så är väl frågan var en hövding/kung i så fall hållit till. Min tro är att makten - ofta påverkad/underställd Uppsala till någon grad - varit lokaliserad på olika platser i Attundaland från tid till annan. Kammargravar i Sylta (skimrande i ett knapp ton kvarts-sten, Upplands Väsby), storbondegård i Sanda med eget kulthus, höjdbosättning i Runsa, höjdbosättning i Grimsta, Jarlabanke som "äger hela hundaret" vid Vallentuna osv. är olika tänkbara maktcentra under olika delar av yngre järnålder. Kanske har man ännu inte hittat alla kammargravar eller alla viktiga storbondegårdar heller i västra Attundaland, så vissa viktiga platser är kanske ännu okända...

Men för mig är ämnet intressant. Attundaland är lite mystiskt..., fast det ligger centralt i Mälardalen redan på Järnåldern. Det ligger så att säga "ett hjärtslag från makten", vare sig man pratar om Birka, Sigtuna eller Uppsala. Makten i Mälardalen.

ps. Glömde att säga att jag inte har någon synpunkt alls på om stormännen är just män, eller om det här och var funnits ledande kvinnor. I min tankevärld kan ju så varit fallet, om nu t.ex. vissa båtgravar (utanför Attundland, är de i Västeråstrakten?) är platsen för kvinnliga begravda... ds.
Senast redigerad av 1 Soländaren, redigerad totalt 5 gånger.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 5 mars 2018, 16:00

Vad man vet idag så upphör kulten i vatten runt år 500 för att flytta upp på land. De offerplatser som undersökts i Sverige och Danmark följer i princip detta mönster. Av detta skäl känns Uppåkra extra intressant med sitt kulthus som etableras redan ca 200 e kr.

Runt 500 e kr byggs dessutom de första storhögarna (under järnåldern/ej flacka) i Norrland, Bohuslän och i Norge vad vi vet. Ny forskning visar på ett kraftigt försämrat väder under början av 500-talet och många gårdar har övergivits. Dessutom kan pesten ha slagit ut delar av befolkningen under denna tid.

Samtidigt brakar de sista delarna av romarriket samman vilket borde lett till att legosoldater från Norden eventuellt behövde vända hem för att hitta försörjning. Exempelvis på Öland upphör införseln av romerskt guld vid denna tid. Samma förhållanden råder antagligen även i Västergötland.

Förutsättningar för en opportunistisk ätt/klan att etablera sig och ta makt borde varit perfekta.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/my ... sig-stamma

http://www.archaeology.su.se/polopoly_f ... estorp.pdf

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 5 mars 2018, 16:06

Personligen tycker jag väl tanken om att uppsalakungarnas maktbas uppstått i spåren av förändringarna på 500-talet låter rimlig. Men detta sagt, utan att egentligen vara särskilt insatt i debatterna här och på andra håll. Yngve Frej och andra gudar enl. Snorre är ju utmärkta alibin, för att påstå att man funnits längre på platsen där i Uppsala...

Och för mig är det något likgiltigt om man vid denna tid endast behärskat delar av Mälardalen, eller om man också snart "lägger under sig" andra delar av nuvarande Sverige. Maktpositionen i Mälardalen är för mig tillräckligt intressant - och indirekt viktigt för bl.a. Attundaland.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 5 mars 2018, 16:57

Ättelägg skrev: Med makten menar jag järnålderns maktelit.
Vad har makteliten för roll? Är dom folkliga ledare som styr samhället. Är dom rika som tar sig rätt att bestämma? Är dom lagens företrädare? Är dom kultutövare?

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 5 mars 2018, 17:03

Utan att prata specifikt om G:a Uppsala, är det inte bl.a. så, att en elit har gott om materiella resurser att döma av vad man hittar i det arkeologiska materialet? Så tänker jag i alla fall för t.ex. Sandagården (vikingagård, modell större) eller de skimrande kammargravarna i Sylta (båda dessa är i dagens Upplands Våsby).

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 5 mars 2018, 17:05

Valdemar skrev:Vad man vet idag så upphör kulten i vatten runt år 500 för att flytta upp på land. De offerplatser som undersökts i Sverige och Danmark följer i princip detta mönster. Av detta skäl känns Uppåkra extra intressant med sitt kulthus som etableras redan ca 200 e kr.

Runt 500 e kr byggs dessutom de första storhögarna (under järnåldern/ej flacka) i Norrland, Bohuslän och i Norge vad vi vet. Ny forskning visar på ett kraftigt försämrat väder under början av 500-talet och många gårdar har övergivits. Dessutom kan pesten ha slagit ut delar av befolkningen under denna tid.

Samtidigt brakar de sista delarna av romarriket samman vilket borde lett till att legosoldater från Norden eventuellt behövde vända hem för att hitta försörjning. Exempelvis på Öland upphör införseln av romerskt guld vid denna tid. Samma förhållanden råder antagligen även i Västergötland.

Förutsättningar för en opportunistisk ätt/klan att etablera sig och ta makt borde varit perfekta.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/my ... sig-stamma

http://www.archaeology.su.se/polopoly_f ... estorp.pdf

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf
Fast samtidigt är ju en samhällsförändring av detta slag som extremvintern samtidigt något som kan gynna kulten.

Jag har svårt att se att ett högproduktiv jordbruksområde som drabbas av missväxt skulle stärkas ekonomiskt. Tvärtom har det ju betydligt sämre förutsättning än blandekonomier eftersom man ofta har relativt hög befolkning och relativt få alternativa födokällor.

Skriv svar