Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala

Re: Gamla Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 6 mars 2018, 13:07

Yngwe skrev:Fast oligarkerna i Ryssland blev ju inte rika för att dom lurade av vanligt folk deras egendomar, utan för att dom som statliga tjänstemän sålde statens egendom till sig själva som privatperson. Så jämförelsen haltar betänkligt.

Och det är just det jag menat innan. Man drar någon ytlig jämförelse som förklaring, men ingen kan tydligen beskriva en mer detaljerad process. Och jag vill mena att om facklitteraturen beskrev en sådan borde den ha kommit till ytan på det här forumet.
Det delades ut aktier från statliga bolag till medborgarna, vilka på grund av krisen och okunskap ofta sålde dem för struntsummor till unga affärsmän. Men det förekom säkert även andra sätt att komma över statlig egendom för billigt.

Jag håller med om att jämförelsen haltar, men det verkar ha skett liknande processer under folkvandringstiden, där vanligt folk tappar egendom och makt till eliten som blir starkare.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 mars 2018, 13:34

Anders i Uppsala skrev:, men det verkar ha skett liknande processer under folkvandringstiden, där vanligt folk tappar egendom och makt till eliten som blir starkare.
Kan du beskriva underlag och skeenden lite närmare?

Soländaren

Inlägg av Soländaren » 6 mars 2018, 15:09

Det finns nog många skeenden i förhistorisk tid som vi bara kan ana. Jämförelsen med historisk tid med bevarade skrivna alster kan ju inte vara större. Men jag tror man måste inse att skillnaden är stor, och att det inte hindrar arkeologer, religionsvetare, ortnamnsforskare m.fl. för intresse för förhistorien att ofta skissera upp utvecklingen. För min egen del är detta synnerligen värdefullt, även om man får finns sig i att berättelsen är rätt "ihålig" och kanske behäftad med sakfel i en del av detaljerna...

Och visst finns det väl ett visst glapp mellan skrivna källor och arkeologiskt material i Uppsala. Samtidigt har ju fynden av stolpraderna, den stora hallen m.m. visat att texter/sagor och arkeologiska fynd närmar sig varandra en smula (jämfört med tidigare beskrivning). Men än så länge vet vi väl inte var templet har stått, inte heller riktigt vilka byggnader som stod i Uppsala under en period från kanske 700-talet...(om jag har fattat saken rätt...) Många gissar väl att templet har stått där kyrkan står idag, har jag förstått. Men några bevis finns väl kanske inte?

Jag tycker Gamla Uppsala är jättespännande, men är inte så insatt. För mig blir det en värdefull komponent för mitt eget favoritämne Attundaland - ett ämne som förvånansvärt få forskare och författare ägnar sig åt på en mer syntesliknande nivå... Jag saknar "Attundalands historia", men det kanske kan skrivas framöver. Kanske skall den skrivas med vetenskapliga referenser...

Opager

Inlägg av Opager » 6 mars 2018, 19:21

Ättelägg:
Glappet mellan 700 talets början till 1000 talet lyfts fram som bevis, på vadå? Dessutom pekar det mesta på, oavsett de skriftliga vittnesbörden, utifrån arkeologi att så inte var fallet. Det fanns inget glapp mer än att vi än inte har hittat någon hall även om vi har hittat spår efter hallar från yngre järnåldern som inte är utgrävda ordentligt.
Har du en källa till vilka hallar som det har hittats spår av men som inte har undersökts?

Din första länk är intressant men det är inget hus uppe på åsen/platån? Hus med breda stolpar finns det en del långt tidigare exempel på så det är inget speciellt.

I övrigt säger den sista grävrapporten samma sak som jag har hört tidigare av Ljungkvist angående vikingatid uppe på åsen/platån. Inga offerfynd hittades efter den ena undersökningen. Glappet finns och är intressant.

Opager

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 6 mars 2018, 19:46

Yngwe skrev:
Anders i Uppsala skrev:, men det verkar ha skett liknande processer under folkvandringstiden, där vanligt folk tappar egendom och makt till eliten som blir starkare.
Kan du beskriva underlag och skeenden lite närmare?
Jag tänker främst på att många vanliga byar försvinner samtidigt(?) som elitmiljöerna blir mer monumentala under folkvandringstiden.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 mars 2018, 20:29

Anders i Uppsala skrev:Jag tänker främst på att många vanliga byar försvinner samtidigt(?) som elitmiljöerna blir mer monumentala under folkvandringstiden.
På vilket vis blir de mer monumentala, och vilka elitmiljöer avser du. Inte bara GU efter som det tydligen är flera, eller?

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 6 mars 2018, 21:16

Tänker i första hand på Gamla Uppsala med omnejd, men det finns ju även andra kungshögar med liknande datering, exempelvis Ottarshögen i Vendel några mil norr om Gamla Uppsala.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 mars 2018, 22:14

Anders i Uppsala skrev:Tänker i första hand på Gamla Uppsala med omnejd, men det finns ju även andra kungshögar med liknande datering, exempelvis Ottarshögen i Vendel några mil norr om Gamla Uppsala.

Fast då saknas ju väldigt mycket. Att säga att folk lämnade sina gårdar och sen begravde man några i stora högar är ju inte mycket till förklaring till hur saker ska ha gått till. Det är ju inte ens ett försök till beskrivning av skeendet.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 6 mars 2018, 22:33

Visst, men det är ju det man kan säga: Många vanliga gårdar överges samtidigt som elitmiljöer blir mer monumentala.

Varför överges gårdar? Rimliga gissningar är massdöd p.g.a. epidemi, massdöd p.g.a. svält, svält utan massdöd, etc.

Varför får eliten det bättre? Billigare arbetskraft? "Allmogebefolkning" får lämna sina gårdar och söka försörjning någon annanstans? Skuldslaveri?

Vi har alltså först extremvädret 535-536, sannolikt med negativa konsekvenser för matförsörjningen flera år efteråt. Sedan kommer den justinianska pesten som härjar i östra Medelhavsområdet 541-542 och kanske når hit till Skandinavien i mitten 540-talet (tar några år, jmf Digerdöden). Vi vet inte exakt hur Skandinavien drabbades, men sannolikt var åren 535-550 mycket mycket dåliga år.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 mars 2018, 23:04

Anders i Uppsala skrev:Visst, men det är ju det man kan säga: Många vanliga gårdar överges samtidigt som elitmiljöer blir mer monumentala.

Varför överges gårdar? Rimliga gissningar är massdöd p.g.a. epidemi, massdöd p.g.a. svält, svält utan massdöd (se nedan), etc.

Varför får eliten det bättre? Billigare arbetskraft? "Allmogebefolkning" får lämna sina gårdar och söka försörjning någon annanstans? Skuldslaveri?
Så någon storman som själv är hårt drabbad av missväxt skulle ta in ytterligare folk att föda? För att göra vad?

Och varför skulle folk söka sig till en storman som de med egna ögon kan se har lika miserabla skördar? Vad ser de för nytta med det? Borde de inte söka alternativ föda , som fisk och vilt?

Skriv svar