Ny medlem

Här kan du presentera dig själv, och se vilka de andra är
Artesien
Inlägg: 77
Blev medlem: 14 januari 2018, 13:09

Ny medlem

Inlägg av Artesien » 7 mars 2018, 15:30

Hej, jag är en ny medlem sedan en kort tid och detta är mitt första inlägg på forumet. Jag är en total amatör inom arkeologin och endast en vanlig hobbyhistoriker som på senare tid snöat in på högmedeltiden. Jag kom till den svenska medeltidshistorien via utlandet, främst Frankrike, England och Flandern/Burgund och jag har aldrig riktigt köpt den här uppdelningen mellan Vikingatid och Medeltid. Jag hittade fram till SAF efter ett mycket trevligt besök på Skara länsmuseum i somras där de senaste arkeologiska fynden från Varnhem överumplade. Insåg helt och hållet min naivitet och att för att förstå det källfattiga norden måste man ta avstamp inom arkeologin och inte i första hand källforskningen.

Min fru och mina barn kallar mig medeltidsnörd. Jag har inte riktigt tagit steget in i re-enactement och lajvande men jag bär mitt tillmäle med stolthet. Träffade en ung belgare på ngt medeltidsevent i somras. Han hade en stilig ringbrynja och en vacker tunnhjälm. Han berättade att ringbrynjan hade korrekt vikt och var tung som fan. Sedan sa han att efter ha fått en rejäl smäll på huvudet när han bar sin fina tunnhjälm in strid sjöng det i skallen i flera minuter och han kunde knappt stå upp. Det värsta med strid i rustning var emellertid törsten. Man svettas! Det här är kunskaper man bara kan få genom egen erfarenhet. Kanske jag drar på mig ett par gamla hosor och en tunika och vi kanske ses i Visby eller liknande nästa sommar?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ny medlem

Inlägg av Yngwe » 7 mars 2018, 15:58

Välkommen!

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Ny medlem

Inlägg av Carl Thomas » 8 mars 2018, 05:13

Välkommen till SAF :)

Thoma
Historia är färskvara.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ny medlem

Inlägg av anganatyr » 9 mars 2018, 18:57

Välkommen till forumet!
(Ursäkta det sena svaret).

Skriv svar