Apropå debatten mellan Götaland och Svealand. Här har Anders Carlsson argumenterat kring platåhusens betydelse för de riktiga maktplatserna (under någon specifik period kanske...). Anders är docent på Stockholms universitet, av studenterna uppskattad föreläsare och uppsatshandledare sedan många år tillbaka. Han kan vara rätt bestämd, och jag kan inte värdera detta han här pratar om. Han är författare till följande bok, som sprider sig som lärobok bland Sveriges arkeologi-grundkurser:
Carlsson, Anders (2015): Tolkande arkeologi och Sveriges forntidshistoria, Stockholms universitet 2015
Ligger det viktiga maktplatser på dessa ställen, väntar vi på att hitta ett rejält platåhus just vid Varnhem kanske?
Min okunskap är här påstaglig, vad gäller arkeologin på Östgöta- och Västgötaslätterna.
(Reviderad text: Jag ser nu att ämnet med Askahögen varit uppe här tidigare på forumet. Kanske redan avhandlat, oavsett Anders Carlsson. Men ändå undrar han (spekulerar verkligen) om det kan finnas någon oval gravhög i Varnhemstrakten som visar sig vara ett platåhus...)