Men visst kan din jämförelse med fornborgarna vara tillämplig, och i så fall kan mina resonemang om att Tuna-namnen återspeglar "sveamaktens utbredning" vara rätt så felaktig...
Fornborgarna, nämligen, är ju ett tämligen heterogent begrepp. Jag är dåligt påläst om fornborgarna utanför Mälardalen, men har förstått att t.ex. ringborgarna på Öland eller Torsburgen på Gotland - helt sonika - är någonting annat än fornborgarna i Mälardalen.
Trots att Mälardalen har många fornborgar, så är även dessa omdiskuterade och av olika sorter. Min bild är följande:
- Flertalet s.k. fornborgar i Uppland (säkert Sörmland på ett liknande sätt) är hägnade berg, inte sällan med ett röse längst upp. Dagens tolkningar om detta är ofta att det är kultbetonade monument från bronsåldern, eller möjligen från den äldsta järnåldern. Sådana här hägnade berg finns det mycket gott om, det är den stora majoriteten.
- Några enstaka fornborgar är just höjdbosättningar (eller någon slags symboliska fortifikationer) från folkvandringstid och därikring i historien. Gåseborg i Järfälla, Runsa i Upplands Väsby, Sjöberg i Sollentuna, Darsgärde i Norrtälje och några fler tillhör den kategorien, men de är rätt ovanliga - totalt sett. (I alla fall i Attundaland.)
Fornborgar är alltså tvä väldigt olika saker från olika tidsepoker, bara i Uppland. Och andra saker kanske i andra landsändar. Och Kungsune, om din jämförelse stämmer, så kanske Tuna-orter (eller kanske Tun-... i t.ex. Västergötland) innebär olika saker på olika platser...
Min poäng var egentligen bara att fundera på om Tuna-namnen - så som de beskrivs i Holmbergs avhandling - möjligen knyter till makt som utgår från Mälardalen. Och kanske främst stannar där också...!