Var placerades runstenarna?

500 f.Kr. - 1066
Opager

Var placerades runstenarna?

Inlägg av Opager » 4 juni 2015, 14:45

Det verkar vara en myt att de främst hamnade vid kommunikationsleder, som vägar och broar, enligt denna artikel?

http://www.k-blogg.se/2015/06/04/den-cy ... runologen/

"Richard Dybeck konstaterade exempelvis i sin reseberättelse 1864 att de uppländska runstenarna ”sällan eller aldrig förekomma vid sockenvägarne, utan måste sökas antingen vid nästan ofarbara s.k. lervägar, eller rent af i vilda obygder – ett förhållande, som för öfrigt har sin stora märkvärdighet.”

Kanske är det en sanning om läget i vissa regioner men inte överallt?

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Var placerades runstenarna?

Inlägg av Yngwe » 5 juni 2015, 15:30

Tittar man på spridningsbilden ser det knappast ut som om placeringarna skulle motsvara något slags nät av viktigare kommunikationsleder. Samtidigt är det ju oerhört svårt att överföra kartornas vägnät från 1800 tal, eller i absolut bästa fall från 1600-tal, till 1000-talet eller tidigare. 1000-talets kommunikationer gick givetvis hand i hand med 1000-talets behov. Järnframställningsplatser från vikingatid återfinns idag ofta i glesbygd långt från såväl dagens som 1800-talets huvudstråk. Under medeltid kan vi dessutom se en mängd samhällsförändringar, kyrkor etableras, städer anläggs, utmarkerna kolloniseras och skeppen börjar behöva hamnar. Detta lär i hög grad ha påverkat kommunikationslederna

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 5 juni 2015, 15:45

Jag förmodar att man principiellt placerade sin runsten på mark man själv ägde. jag tror inte att man satte upp den på grannens mark...

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 5 juni 2015, 16:55

Jag skulle kunna tänka mig att de placerades vid vägen/stigen till den egna gården. Om någon gör en runsten så är väl ändå tanken att den skall synas, och därför bör de ha varit placerade där de syns.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 5 juni 2015, 19:23

Man har varit inne på tanken att en del runstenar är juridiska dokument som kan ha haft med arv att göra. Texten förklarade att någon var död - och då kunde arv skiftas. Tanken är intressant tycker jag.

Thomas
Historia är färskvara.

Wurner

Inlägg av Wurner » 5 juni 2015, 19:56

Det är väl inte otänkbart att man vid olika stenars resning hade olika syften i åtanke och att den optimala placeringen därmed kunde variera?

Gränssten, minnessten, kultsten, markeringssten, lagsten etc...

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 15 juni 2015, 00:27

Å andra sidan... det finns ett antal stenar mellan Aneby och Eksö som brukar sägas stå utmed den gamla kungsvägen, Och de verkar onekligen göra just det Men är det egentligen inte rätt naturligt att en väg passerar punkter där det finns runstenar, om runstenar markerar någon slags större gård? Hur skulle vägen gå annat än mellan de större gårdarna?

Opager

Inlägg av Opager » 15 juni 2015, 19:42

Västra Strö är ett gravområde med run- och bildstenar på toppen. Det är kanske en bra chans att det är på orginalplatsen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4str ... monumentet

Det finns även en runsten på toppen av en gravhög vid Fuglie, nära Vellinge och Trelleborg.

Opager

Skriv svar