Knappast Kungsune
Beowulfskvädets topografi
-
Starkodder
Re: Beowulfskvädets topografi
Varför jag tror att skilfingarna var i Västergötland är för att de måste vara tvärs över havet från Jylland. Skilfingar i Norge får du ju senare när en gren tar sig norrut till Norge, Trätäljaepisoden. Under Beowulfs tid var de kvar i söder. Om Upsala har legat nära havet förtäljer inte sagorna. Från ett hamnläge (i en älv?) var det en natts ritt genom skogsmark innan man nådde slätten vid Uppsala. Det är all info vi har. Fyrisslätten sägs dessutom ligga vid älvfjällen.
-
Starkodder
Senare? Enligt er tolkning fanns sweons över hela kartan redan på 500-talet. Således hade Ongentheow och hans skilfingar makten även i Norge. Annars blir det helt förvirrande nu när ni har försvarat paraplysuehans på det viset. Det jag inte riktigt förstår i denna tolkning är vad Ongenteows eget folk ska kallas, eftersom suehans/sweons inte var namnet på folket utan namnet på alla folken tillsammans. Har du något förslag Kungsune, Gautigoth, Ostrogoth, Ranii eller något annat?Kungsune skrev: ↑8 juni 2019, 20:46Varför jag tror att skilfingarna var i Västergötland är för att de måste vara tvärs över havet från Jylland. Skilfingar i Norge får du ju senare när en gren tar sig norrut till Norge, Trätäljaepisoden. Under Beowulfs tid var de kvar i söder. Om Upsala har legat nära havet förtäljer inte sagorna. Från ett hamnläge (i en älv?) var det en natts ritt genom skogsmark innan man nådde slätten vid Uppsala. Det är all info vi har. Fyrisslätten sägs dessutom ligga vid älvfjällen.
Är du så trög på riktigt eller är du bara nättroll?
Allvarligt talat?
Hur tror det kommer sig att germanerna har flera riken samtidigt? Hur tror du det kommer sig att Frankerna också har det. Till och med danerna om man får tro widsith.
Allvarligt talat?
Hur tror det kommer sig att germanerna har flera riken samtidigt? Hur tror du det kommer sig att Frankerna också har det. Till och med danerna om man får tro widsith.
-
Starkodder
Nättroll för att jag inte hänger med i ert resonemang? Du undviker hela tiden svaren. Svara nu på min fråga istället. Över vilket område hade Ongentheow makten på 500-talet? Han var ju ledare för sweons, swiorice osv. Enligt ert resonemang var detta hela södra Skandinaviska halvön.
Väntans tider
-
Starkodder
Bättra på tonläget och höj kvalitén. Hårda ord och provocerande oförstånd hör inte hemma här.
/ Tinget
/ Tinget
Nä det är faktiskt din slutsats och den bygger på din egen föreställning om att ett folk definieras utifrån sin kung. Så för dom som inte har samma förutsättningar, och det har uttryckts klart och tydligt, är din fråga helt orelevant.Starkodder skrev: ↑8 juni 2019, 21:59Nättroll för att jag inte hänger med i ert resonemang? Du undviker hela tiden svaren. Svara nu på min fråga istället. Över vilket område hade Ongentheow makten på 500-talet? Han var ju ledare för sweons, swiorice osv. Enligt ert resonemang var detta hela södra Skandinaviska halvön.
Själv ser jag inga problem med att svear runt Mälardalen eller kanske i Finland ger fullkomligt faen i vad en sveakung på västkusten har för problem med jylländarna. Jag har inte heller problem med att de skulle se en god chans till ära och rov och ansluter sig.
Men att en kung skulle styra och ha makten, något som Gustav fick kämpes järnhand för tusen år senare, det har jag problem med. Det är något du tar ur sagoboken och inte ur riktiga källor.
Jag tolkar Yngwes svar som att han anser att sweons, med stöd av en Jordanes-tolkning, är nivå 3 enligt mitt inlägg på sid 148. Dvs ett välde från Bergen till Uppland och söderut minst till norra Halland utan någon reell (administrativ) maktutövning.
Vad finns det stöd för denna tolkning i Beowulfkvädet? För inspiration, se mitt inlägg 8/6 7.23 på sid 148.
Vad finns det stöd för denna tolkning i Beowulfkvädet? För inspiration, se mitt inlägg 8/6 7.23 på sid 148.