Vendelkråka <> Limafirdi
Beowulfskvädets topografi
Re: Beowulfskvädets topografi
Widsith är främst en uppräkning av namn på kungar och folkslag ur böckernas värld. Närvaron av de strukturer vi diskuterar visar att det är ett fullt rimligt antagande. Därmed är ju widsith mycket relevant. Källan för widsiths sweonuppgif är troligtvis just Beowulfkvädet så det är väl inte konstigt att det lyder likt.
Absolut! Eftersom vendel utgör landmassan norr om Limfjorden. Jörund attackerar Limfjorden och blir dödad, sonsonen Egil likaså. Sedan Egils son Ottar likaså. Det är en lång vendetta.
Fick ingen ordning på redigeringen därför blev det väldigt fel i första svaret.
Poängen är att mellanhavandena mellan Vendsysselområdet och sveakungarna börjar redan med Jörund och slutar först med Östen.
Beowulfkvädet förtäljer en helt annan historia om Egil. Flera hundra år senare sagoberättelser är inte relevanta att dra in i dessa diskussioner som primära källor.
Och det finns andra Vendel att diskutera som är mycket mer rimliga geografiskt. Men glömde att dessa svear numera bor i Göta Älvdalen.
Hur förklarar ni rad 348:
Wulfgár maþelode --þæt wæs Wendla léod
Wulfgár maþelode --þæt wæs Wendla léod
Heaney översätter det med ”vendisk ätt”.
Vad menar du skiljer sig mellan egil i YT och i Beowulf?
Vad menar du skiljer sig mellan egil i YT och i Beowulf?
Det var inte mycket till förklaring.
Wulfgar som är Vendels ledare (leod) är uppenbarligen danernas betrogne väktare vid Heorot. Det går uselt ihop med att geatas härskar över Vendsyssel.
Egil dör ju i sin hembygd i Beowulfkvädet
Wulfgar som är Vendels ledare (leod) är uppenbarligen danernas betrogne väktare vid Heorot. Det går uselt ihop med att geatas härskar över Vendsyssel.
Egil dör ju i sin hembygd i Beowulfkvädet
Inte alls! Vendla är venden
Var får du det ifrån? Jag har inte påstått att svear motsvarade något välde och inte påstått att det fanns svear i Bergen. Det närmaste jag kommit det här är att försöka pröva om det finns hinder för att Romerrike kan ha räknats till svearnas land. Det helt utan att påstå något om vad som definierar svearna eller tala om några gränser.AndreasOx skrev: ↑9 juni 2019, 07:39Jag tolkar Yngwes svar som att han anser att sweons, med stöd av en Jordanes-tolkning, är nivå 3 enligt mitt inlägg på sid 148. Dvs ett välde från Bergen till Uppland och söderut minst till norra Halland utan någon reell (administrativ) maktutövning.
Vad finns det stöd för denna tolkning i Beowulfkvädet? För inspiration, se mitt inlägg 8/6 7.23 på sid 148.
Ingen har ju lyckats framföra några argument mot det , men Jancro har bidragit med uppgift om att Romerrike inte räknats till det ursprungliga Norge. Utifrån det påstår jag inte att Jordanes Raumarici avser Romerrike, men att konsekvenserna av en sådan tolkning inte står i strid med någon känd fakta.
Det är alltså stor skillnad på hur vi bygger våra resonemang.