Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 9 juni 2019, 21:00

Anders i Uppsala skrev:
9 juni 2019, 20:01
Jag tror att Yngwes läsning av Jordanes kan vara rätt. Jag misstänker att Jordanes menar att stammarna är svear och att de har varsin kung (eller styrs på annat sätt), men att Svitjod är mäktigast.

Observera att Jordanes inte nämner några upplänningar, sörmlänningar, västmanlänningar, närkingar, etc. Jag tror att han menar att Svitjod omfattar alla dessa landskap. Det är också där jag tror att Ongentheow är "överkung", även om det finns "småkungar" även i själva Svitjod, jämför exempelvis (den möjligen historiske) Granmar av Södermanland några generationer senare.
Eller så är Jordanes en kompilering av en detaljerad reseberättelse längs västkusten från Helsingborg till Trondheim (Svennungs folk nr 4-17,23-28) samt några diffusa berättelser om stamgrupper i Skandinavien (nr 1-3, 18-22). Ostrogoter är då inte östgötar utan en mindre stam nära gautigoterna, kanske på Dalboslätten där solen går upp över Vänern (ostro betyder "uppgående sol")
Senast redigerad av 1 AndreasOx, redigerad totalt 9 gånger.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 9 juni 2019, 21:18

Kungsune skrev:
9 juni 2019, 19:19
AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 14:33
Kungsune skrev:
9 juni 2019, 13:40
Inte alls! Vendla är venden
Adam av Bremen håller inte med enligt https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vendsyssel Etymologi

Och vad är enligt dig venden?
Hittar inget på din länk mer ännatt adam hade en ljudlik beteckning på Vendel vilket jag redan visste. Vender, vandaler och vendel är ju mycket likt och antas ju ha en gemensam bakgrund åtminstonne i betydelse. Vandalerna verkar uppgå i Venderna i Beowulfs tid. Helt klart hade danska kungshuset mycket vendiskt utbyte inte minst via giftermål. Wulf är dessutom vanligt i det området. Venden är då alltså ungefär norra Polen och nordöstra Tyskland.
Nu diskuteras 500-tal och då bodde de baltiska Veneti öster om Gdansk. De slaviska venderna började sakta att migrera västerut längs södra Östersjökusten på 600-talet.
För mig är det mer sannolikt att Hrothgars härold Wulfgar kom från det uppländska Vendel än från de baltiska Veneti eller de slaviska venderna. Allra mest sannolikt är givetvis Vendsyssel.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 9 juni 2019, 22:22

Anders i Uppsala skrev:
Jag tror att Yngwes läsning av Jordanes kan vara rätt. Jag misstänker att Jordanes menar att stammarna är svear och att de har varsin kung (eller styrs på annat sätt), men att Svitjod är mäktigast.

Observera att Jordanes inte nämner några upplänningar, sörmlänningar, västmanlänningar, närkingar, etc. Jag tror att han menar att Svitjod omfattar alla dessa landskap. Det är också där jag tror att Ongentheow är "överkung", även om det finns "småkungar" även i själva Svitjod, jämför exempelvis (den möjligen historiske) Granmar av Södermanland några generationer senare.
Några upplänningar eller något Uppland fanns inte förrän medeltiden, dessförinnan var det de olika folklanden. Kom ihåg att Roslagen inte tillhörde svearna eftersom de kallades ruser. Med logiken som finns här så kunde ett folk bara ha ett namn. Ett folk kan inte vara både ruser och svear samtidigt, precis som ett folk inte kan vara svear och götar samtidigt. :D

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 22:33

Anders i Uppsala skrev:

Jag förmodar att med Svitjod menar du Suetidi, och ja tanken har slagit mig också. Att dom och Dani höjs på något vis känns relevant.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 9 juni 2019, 22:45

AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 21:18
Kungsune skrev:
9 juni 2019, 19:19
AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 14:33

Adam av Bremen håller inte med enligt https://da.m.wikipedia.org/wiki/Vendsyssel Etymologi

Och vad är enligt dig venden?
Hittar inget på din länk mer ännatt adam hade en ljudlik beteckning på Vendel vilket jag redan visste. Vender, vandaler och vendel är ju mycket likt och antas ju ha en gemensam bakgrund åtminstonne i betydelse. Vandalerna verkar uppgå i Venderna i Beowulfs tid. Helt klart hade danska kungshuset mycket vendiskt utbyte inte minst via giftermål. Wulf är dessutom vanligt i det området. Venden är då alltså ungefär norra Polen och nordöstra Tyskland.
Nu diskuteras 500-tal och då bodde de baltiska Veneti öster om Gdansk. De slaviska venderna började sakta att migrera västerut längs södra Östersjökusten på 600-talet.
För mig är det mer sannolikt att Hrothgars härold Wulfgar kom från det uppländska Vendel än från de baltiska Veneti eller de slaviska venderna. Allra mest sannolikt är givetvis Vendsyssel.
Veneterna är bara en liten sen part av Venderna. Obotriter mfl folk för att inte tala om ett troligt vandaliskt arv. De fanns redan längs oder på 400-talet. Den lilla orten Vendel i Uppland vore en otrolig slump. Kan knappast ha namngett en egen etnisk grupp. I tyskland användes ännu på 1500-talet vandalen för vender.

Wulfgar är Vendlis hövding i Beowulf. I widsith finns en dito Wulfhere som skyddar mot Attila vid Vistula. Han kopplas till Widsiths wenlas som antagligen ska betyda vandaler eller vender.
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 22:49

AndreasOx skrev:
9 juni 2019, 21:00
Anders i Uppsala skrev:

Eller så är Jordanes en kompilering av en detaljerad reseberättelse längs västkusten från Helsingborg till Trondheim (Svennungs folk nr 4-17,23-28) samt några diffusa berättelser om stamgrupper i Skandinavien (nr 1-3, 18-22). Ostrogoter är då inte östgötar utan en mindre stam nära gautigoterna, kanske på Dalboslätten där solen går upp över Vänern (ostro betyder "uppgående sol")
Som sagt man kan gissa både det ena och det andra, men sådana gissningar är i det stora helt oanvändbara. Man kan ha med dom i en hypotes men med några få undantag kan dom aldrig bli till argument. Kanske är det just en sån resa kompletterad med någon annan uppgift, kanske är det flera olika uppgifter man försökt få ihop. Alla stammar har man knappast fått med och det har nog aldrig varit avsikten.

Sen är det kul hur man så förtvivlat anstränger sig för att anpassa sig till senare historieskrönor, Svennung går väl fri till del då hans samtid var en annan. Men att idag blint förutsätta både det ena och det andra ser jag som rent beklämmande.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 9 juni 2019, 22:51

Huruvida Uppland (som samlingsnamn) användes långt före 1300-talet har vi ingen aning om, mycket få skrivna källor finns från svensk tidig medeltid. Sverige nämns inte i svenska källor förrän på 1300-talet(?), men "Sweorice" nämns i Beowulf många hundra år tidigare.

Varför nämner Jordanes en massa stammar, flertalet sannolikt små, men är helt tyst om tätbefolkade områden i Mälardalen. Min tolkning är att han ser det som Svitjod.

Så här beskriver Ynglingasagan händelserna efter att Ingjald illråde bränt inne ett antal svenska/götska småkungar (ca 100 år efter Beowulf):

Konung Hogne och hans son Hilde redo ofta upp i Svearike och dräpte de män som konung Ingjald hade satt över deras släkting konung Granmars forna rike. Under lång tid rådde stor fiendskap mellan konung Ingjald och konung Hogne. Konung Hogne lyckades dock värja sitt rike emot konung Ingjald ända till sin död.

Hogne (Högne) och Hilde (Hildur), far och son, styrde enligt Ynglingasagan Östergötland. De var svärfar och svåger till kung Granmar av Södermanland. Granmar kom inte till sveakungen Ingjald illrådes gästabud och därigenom undkom han att bli innebränd. Östgötarna verkar inte ha blivit inbjudna.

Östgötarna red till Sverige, Östergötland var således inte en del av Sverige. Södermanland var en del av Sverige (och Svitjod?), men var ändå ett eget rike. I och med fientligheterna verkar Ingjald illråde också fått upp ögonen för Östergötland.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 23:04

Anders i Uppsala skrev:
9 juni 2019, 22:51

Varför nämner Jordanes en massa stammar, flertalet sannolikt små, men är helt tyst om tätbefolkade områden i Mälardalen. Min tolkning är att han ser det som Svitjod.

Jag säger inte att det är fel, otroligt eller orimligt. Men likväl är det där faktiskt bara önsketänkande för tolkningen bygger inte på någonting. Om Mälardalningarna nämns så är det knappast med ett namn för det finns inga tidiga tecken på att dom skulle utgöra en enhet. Tvärtom tyder allt ända in på Uppsalaslätten på ett förvisso rikt men fragmentariskt samhälle. Vilket som helst av de oidentifierbara stam-namnen kan avse folk från detta område eller så är de helt utelämnade. Det vet vi helt enkelt inte.

Men, ska jag gissa på något, så förlägger även jag Suetidi till Mälardalen. Men som sagt det är bara en gissning baserad på ytterst lösa indicier.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 9 juni 2019, 23:13

Yngwe skrev:
9 juni 2019, 23:04
Tvärtom tyder allt ända in på Uppsalaslätten på ett förvisso rikt men fragmentariskt samhälle.
Vad menas med fragmentariskt samhälle? Små skillnader mellan stormannagårdar och vanliga bondgårdar?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 9 juni 2019, 23:19

Anders i Uppsala skrev:
9 juni 2019, 23:13
Yngwe skrev:
9 juni 2019, 23:04
Tvärtom tyder allt ända in på Uppsalaslätten på ett förvisso rikt men fragmentariskt samhälle.
Vad menas med fragmentariskt samhälle? Små skillnader mellan stormannagårdar och vanliga bondgårdar?
Nja, snarast en mångfald av områden med centralkaraktär

Skriv svar