Vilken bok läser ni just nu?

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Opager » 23 december 2016, 19:05

Jörgen Jensens serie Danmarks Oldtid är nog det mest påkostade verk jag har läst om forntiden.
Det finns både en uppdaterad och förkortad version av originalverkets fyra böcker. Du refererar till en av böckerna i grundverket. Bilder och illustrationer är av hög kvalitet. Texterna är inte tekniska utan är skrivna för en bredare publik.

Bokserier ingår i utbildningen för arkeologistuderande vid Lunds Universitet.

Rekommenderas!

Opager

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 31 december 2016, 14:32

Har precis påbörjat läsningen av Karin Bojs nya bok: "Svenskarna och deras fäder - de senaste 11 000 åren" som hon skrivit tillsammans med Peter Sjölund, expert på DNA-släktforskning. Verkar klart intressant.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Starkodder » 31 december 2016, 14:49

Jerrark skrev:Har precis påbörjat läsningen av Karin Bojs nya bok: "Svenskarna och deras fäder - de senaste 11 000 åren" som hon skrivit tillsammans med Peter Sjölund, expert på DNA-släktforskning. Verkar klart intressant.
Fick den och läste den, lättläst. Funderar på att gentesta mig. Antar att kunskapen om svenskarna och deras släktskap kommer att utvecklas rejält de närmaste decennierna.

Håller också på med Peter Heathers "Empires and Barbarians" från 2009. Tjock omfattande bok och ganska svårläst pga språket och långa omständliga kapitel. Men omistlig.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av anganatyr » 1 januari 2017, 10:17

Har läst ut Vikten av Vång - en järnåldersplats tar form utgiven av Blekinge museum i december 2016. En kort sammanfattning av kunskapsläget om Vång skriver av flera olika forskare.

Har även läst färdigt Spår av ett landskap - bronsålder i Blekinge av Thomas Persson från december 2016. Thomas Persson var förste antikvarie på Blekinge museum innan han gick i pension. En mycket bra sammanfattning av bronsåldern i Blekinge som kan vara av intresse att läsa även för dem som inte bor i Blekinge.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Daniel K » 22 januari 2017, 13:31

Jag läste precis Allan Klynnes Pyrrhos - segraren som förlorade.

Jag kan varmt rekommendera den. Den är både intressant och spännande. Dessutom tar den upp tidsperioden mellan Alexander den store och Romarriket - diadokernas tid -som jag iaf inte kände till så mycket om.

Vintervit
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 september 2016, 19:52

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Vintervit » 23 januari 2017, 09:34

Jag läser en avhandling som heter "Authority and the production of knowledge in archaeology" av T, Pruitt. Jag har inte kommit så långt ännu men den ser lovande ut!

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 20 juni 2019, 18:12

Just nu läser jag boken New Delhi - Borås : Den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till Sverige för kärlekens skull.

Den handlar om en indisk man som blev förälskad i en svensk flicka och bestämde sig för att åka till henne i Sverige. Han hade dock inga pengar till en flygbiljett utan köpte en gammal cykel istället, varmed han cyklade till Sverige, en resa genom 12 länder som tog ungefär fem månader.

I boken får man också intressanta inblickar i Indisk kultur och kastväsende.

http://www.litteraturmagazinet.se/per-j ... cension/lm
Senast redigerad av 1 Jerrark, redigerad totalt 23 gånger.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Bäckahästen » 21 juni 2019, 19:42

Verkar intressant. :D

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Starkodder » 21 september 2019, 13:08

Köpte just Dick Harrisons "Folkvandringstid". Blir säkert intressant läsning, men man undrar ju hur karln hinner med att skriva så många böcker. Imponerande.

Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Re: Vilken bok läser ni just nu?

Inlägg av Jerrark » 10 februari 2020, 17:17

Lånade just hem Kent Anderssons bok Völvor, krigare och vanligt folk - berättelser om järnåldern, där han beskriver ett antal föremål från järnåldern och vad de kan berätta.

Verkar mycket intressant.

https://www.adlibris.com/se/bok/volvor- ... 9173539630

Skriv svar