Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 20 november 2019, 11:54

Kungsune skrev:
20 november 2019, 10:19
Ok, då förstår jag hur du tänker. Det intressanta här är ju då att Östergötland verkar vara kluvet i en öslig och en västlig halva.
Kluvet är nog ett starkt ord som ger sken av en skarp gräns med tydliga olikheter på var sida. Skulle nog snarare säga att valdemars uttryck passar bättre, alltså vända mot olika håll, eller lutar åt olika håll, Och det är vl egentligen inte så tydlig öst-väst riktning om man ser det sammantaget. "-kind-häraderna" utbredning antyder ju kanske mer en nordväst - sydöst lutning. Sen hur gammal Kind-häraderna är kan man ju diskutera, de verkar ju onekligen tillkommit genom en utvidgning av Östergötland.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 20 november 2019, 12:33

Jo, men i sammanhanget tyckte jag det passade. Dessutom har vi Götavirke som ger samma känsla.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 20 november 2019, 12:46

Sweons omnämns enbart som sweons vad jag kan hitta
Du har ju begreppet Scylfing också.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 20 november 2019, 13:40

Arrhenius hade en intressant artikel om bygdens utbredning i Östergötland i fornvännen 1955
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

Visar bra hur bebyggelsen sträcker sig från väst-sydväst mot ost-nordost. Antalet bevarade gravfält blir färre i den bebyggelseintensiva zonen "Gyllen".

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Yngwe » 20 november 2019, 14:20

Kungsune skrev:
20 november 2019, 12:33
Jo, men i sammanhanget tyckte jag det passade. Dessutom har vi Götavirke som ger samma känsla.
Angående Götavirke ser jag det inte som en gräns. Se resonemang här

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 20 november 2019, 18:38

Jag kan förstå din tanke i ett modernt konsoliderat rike men i ett järnålderssamhälle? Det skulle nog inte tas väl emot. Där är en korridor med lägre bebyggelseintensitet centralt i Östergötland som ganska väl följer de svaga kulturgränserna. Visst är det vagt men det visar att påverkan går i olika riktningar och knappast ensidigt mellan Östergötland och Mälardalen vilket mina inlägg från början var en reaktion mot.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Anders i Uppsala » 20 november 2019, 19:42

Men Götavirke byggdes först omkring år 800 och skulle kunna vara götarnas "försvarsmur" när svearna tagit kontroll över svenska ostkusten (jfr Wulfstans beskrivning av Blekinge, Möre, Öland och Gotland senare på 800-talet). Kanske götar väster om Götavirke var fortsatt självständiga, medan de östligaste götarna längs ostkusten och på Öland och Gotland (weder-geaterna??) accepterade svensk överhöghet?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 20 november 2019, 20:11

Kungsune skrev:
20 november 2019, 12:46
Sweons omnämns enbart som sweons vad jag kan hitta
Du har ju begreppet Scylfing också.
Jag menade i sammansättningar liknande danernas, ex Sjö-sweons

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 20 november 2019, 20:21

Anders i Uppsala
Allt är möjligt! Wederas i östra Östergötland har Bl a Torsten Andersson föreslagit. Föreslår Åland som en annan möjlig plats för Gutarna om man placerar Götarna på Gotland.

Hövdingen i Högom (Sundsvall) är en lämplig kandidat som ledare för de Svear som tog ut skatt på Gotland på 800-talet.

Högom hade de första monumentala gravarna på Östkusten och det är därför naturligt att se utvecklingen av ett Östersjörike utifrån den platsen. Från etableringen under tidig 500-tal expanderade riket söderut för att på 800-talet innefatta Götarna på Gotland.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Valdemar » 20 november 2019, 20:51

Fågelvägen mellan Omberg och Uppsala är 24,5 mil. Motsvarande siffra för Skövde är 4,5 mil. Resan från Skövde går i ett kulturlandskap med väg fram till Vättern och en kort seglats över. Från Uppsala till Omberg skall du via ett antal vattendrag och skogar ta dig fram. Restiden via flyg är ca fem gånger längre från Uppsala, men torde via landväg eller/och båt på den tiden vara kanske minst dubbelt så mycket längre, dvs kanske 10 gånger längre restid.

Via Google Earth eller annan tjänst kan man få viss känsla för rimligheten för möjliga långsiktiga kulturella eller maktmässiga kopplingar.

Skriv svar