Vägar under yngre järnålder
Re: Vägar under yngre järnålder
Jag har fått OK från Ronnie Liljegren, universitetslektor i kvartärgeologi, att sprida denna studie. Han är inte medlem här.
OpagerRe: Vägar under yngre järnålder
Inte mycket till svar på frågan. Även om han har rätt i flera detaljer och förvisso missar en del andra, så säger det lite om vad som räknas som farbar. Ska man kunna to med 3 m långa åror eller staka en stockbåt ?
Re: Vägar under yngre järnålder
Minst 2-3 meter bredd och 1-2 meters djup är min killgissning. Hänger också på hur lång båten är. Nordanå -Sunnanå vid Sege å(Malmö) hade en större kajanläggning under vikingatiden.
Opager
Opager
Re: Vägar under yngre järnålder
2 meter djup? Ett vikingaskepp har ca en halvmeter djup gång, en allmogebåt mindre ändå. Är ån alltså minst en halvmeter djup räcker det gott och väl.
Re: Vägar under yngre järnålder
Enligt påvebrev 1278 fanns det en hamn i Skara.
Re: Vägar under yngre järnålder
Viksbåten kan nog vara ett bra exempel. Den är ca 10 meter lång och har haft ett hål i stäven, antagligen för att fästa en tamp som sedan kunde fästas på häst eller oxe för att dra den. Du behöver i princip bara ett vattenfyllt dike för att dra båten med stor last.
Tror inte på Skara hamn. Man skall dock inte underskatta möjligheten att ta sig fram med en båt som Viksbåten i Västergötlands på åar för 1000 år sedan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viksbåten
Tror inte på Skara hamn. Man skall dock inte underskatta möjligheten att ta sig fram med en båt som Viksbåten i Västergötlands på åar för 1000 år sedan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Viksbåten
Re: Vägar under yngre järnålder
Påvebrevet 1279 https://sok.riksarkivet.se/fritext?Soko ... 3Ac%7C#tab
"Påven Nicolaus (III) till ärkebiskopen och alla biskopar i Sverige med uppmaning att tillse att pengarna, som insamlats såsom heliglandstionde i deras stift, förs till hamnen i Skara under tillförlitlig bevakning, så att de sedan kan vidarebefordras till Frankrike av den påvlige kaplanen i Reims och kollektorn i Sverige och Danmark magister Bertrandus Amalrici, i vilket addressaterna efter bästa förmåga skall hjälpa och råda."
"Påven Nicolaus (III) till ärkebiskopen och alla biskopar i Sverige med uppmaning att tillse att pengarna, som insamlats såsom heliglandstionde i deras stift, förs till hamnen i Skara under tillförlitlig bevakning, så att de sedan kan vidarebefordras till Frankrike av den påvlige kaplanen i Reims och kollektorn i Sverige och Danmark magister Bertrandus Amalrici, i vilket addressaterna efter bästa förmåga skall hjälpa och råda."
Re: Vägar under yngre järnålder
Känner till det brevet. Den vanligaste tolkning är att man menar Lödöse som Skaras hamn. För kyrkan var Skara den viktiga och Lödöse ( som var större) bara en logistisk funktion?
Re: Vägar under yngre järnålder
Yngwe: Det måste bero på lastens vikt? OK. Bredden bör väl fortfarande vara 2-3 meter? Finns ett fåtal åar i Skåne med den bredden och djupet.
Att transportera varor till och från Uppåkra via Höje å fungerar inte. Det fanns dock en omlastningsenhet i Sunnanå/Nordanå.
Transporterna av sten till kyrkobyggen i Lund efter år 1000 e.Kr. från Helsingborg och Höör har inte kunnat förlita sig på vattenvägar enbart.
Opager
Att transportera varor till och från Uppåkra via Höje å fungerar inte. Det fanns dock en omlastningsenhet i Sunnanå/Nordanå.
Transporterna av sten till kyrkobyggen i Lund efter år 1000 e.Kr. från Helsingborg och Höör har inte kunnat förlita sig på vattenvägar enbart.
Opager
Re: Vägar under yngre järnålder
Tänkbart men i så fall tror jag mycket mer på Lidköping där man hittat omfattande kajanläggningar (äldst från 900-talet) och ett flertal brofästen.