Tidigt Kristnande i Sverige

500 f.Kr. - 1066
Opager

Tidigt Kristnande i Sverige

Inlägg av Opager » 25 juni 2015, 12:24

Hittade denna artikel om datering av kristna gravar i Varnhem.

http://tinyurl.com/o5rr9gz

Gravarna är från 900-talet e.Kr.

Opager

Ättelägg

Re: Tidigt Kristnande i Sverige

Inlägg av Ättelägg » 25 juni 2015, 14:02

Även Surahammar i Västmanland uppvisar tidiga kristna gravar:

då art. finns på edu hänvisar jag till titel och citat från artikeln:
Kristina Jonsson
Lik og ulik UBAS Nordisk 2
Från Karon till Sankte Per
- gravskick i Skandinavien under
efterreformatorisk tid
År 2001 utfördes en arkeologisk undersökning inom utbredningen för den nedbrända kyrkan (fig. 2). Man kunde då konstatera att den sannolikt hade uppförts under slutet av 1500-talet eller början av 1600-talet, och att två gravkammare från 1700-talet fanns kvar under dess golv (mer om dessa nedan). Utgrävningen visade även att kyrkan hade byggts på platsen för en äldre, mindre, kyrkobyggnad, från vilken rester av en syllstensgrund fanns bevarade. Inom ytan påträffades även 50 jordbegravningar. Uppförandet av den äldre tidigare okända kyrkan har, med hjälp av 14C-datering, kunnat tidfästas till första halvan av 1300-talet. 25 av gravarna visade sig dock vara äldre än den högmedeltida kyrkobyggnaden – de äldsta så gamla som från 900-talet. Det bör därmed ha funnits ännu en kyrka på platsen under tidig medeltid, även om inga spår efter någon sådan påträffades inom undersökningsområdet (Jonsson 2003b:13ff; Jonsson & Nordström 2003:34ff).

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 26 juni 2015, 22:51

När man betänker sakernas tillstånd måste man ju börja fundera, att makten vart tidigt kristen är tämligen väl befäst men nu har vi gravar från 900 talet i bergslagen i Västmanland vilket torde betyda att kristendomens framväxt går bortom makten. Mao kristna gravar säger inget annat än att kristna begravts....

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 26 juni 2015, 22:57

Olof Skötkonung, blev ju exempelvis döpt i Småland, gör det Småland till det tidigaste kristna fästet eller är det tid och plats? Kristendomen slog fäste på Birka redan under 800-talet vilket torde vara det äldsta kristna inslaget i Sverige. Nu finns det förvisso några som tolkar de kristna symbolerna på Helgö som möjligen än tidigare, fast å andra sidan ligger platserna inte långt från varandra....liksom Sigtuna. Vi har mao ord en kristen kontinuitet från minst 800 talet till nutid i Mälardalen så de tidigaste kristnade torde kunna sökas i denna region. Nu räknar jag Sverige utifrån den medeltida bilden, innan Sverige erövrade Halland. Skåne, Jämtlan, Bohuslän och återtog Blekinge, Gotland.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 juni 2015, 00:45

Olof döptes inte i Småland , utan i Västergötland, vid Husaby källa.

När Unni besökte området 100 år senare fann han inga spår av kristna... Ansgars mission fick nog begränsad betydelse....

Däremot vore det väl inte konstigt om det funnits kristna här långt tidigare, snarast tvärtom.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 27 juni 2015, 19:23

Tja, men han byggde vidare får man förmoda, uppgifterna ju fram. Angående Olof Skötkonung finns det flera olika orter, bla i Småland, som anges som hans dop ort. Husaby, som fö är en sveonsk ort i VG, är en, det finns flera. Själv låter det mer troligt att han i västerled, tillsammans med Sven, kom till dopet i termer av nödvändighet utifrån överenskommelser och silver. Här passar Sigfrid av York in som handen i handsken. Att sedan västgötarna kidnappade händelsen förvånar nog ingen.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 juni 2015, 20:55

Kan du ange en källa till att Olof Skötkonung skulle blivit döpt i Småland?

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 28 juni 2015, 10:44

Hittar inte källan nu, sammantaget finns det flera olika orter och möjligen är Småland inte en av dem även om jag vill minnas annorlunda. Dock åter hittade jag denna artikel som är mkt intressant utifrån detta perspektiv. Möjligen bör man söka hans dop plats i själva essensen av kristendom och makt, Signhildsberg/Sigtuna? Uppland var tidigt kristet och som vi ser även randområden som Surahammar redan under 900-talet. Vi hade kristna på Birka och Helgö kan ses inom ramen för tidig kristendom. Sig(tuna), Sig(nhildsberg), Sig(frid) är intressanta förled. Dessutom torde Olof ha varit kristen långt innan Husaby legenden eftersom hans mynt produceras tidigare än så, i Sigtuna. Hans polska mor var kristen och även hans far (sannolika grundaren av Sigtuna) Erik lär ha tagit dopet för att sedan avfalla. Sannolikt torde Olof ha tagit dopet från polen med kontakten genom mor och med en far som inte var helt oäven gällande kristendomen. Att sedan Olofs utrikespolitik gjorde att han huserade i VG efter sitt dop är inte att förvåna då vi verkar ha ett pluralistiskt kungadöme under denna tid, likt Kievrusernas. Bröder delade på makten med ätten som sammanhållande bas. VG kanske vart oroligt ur politiskt hänseende med tanke på expansiva Norrmän och Daner.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 28 juni 2015, 13:16

Ok, som smålänning tycker jag att jag borde ha hört det, men det är av mindre betydelse.
Jag håller med om att Olof kanske döptes flera gånger!

Min uppfattning är att kristnandet nog var fragmentariskt och oorganiserat till en början, så tidiga kristna gravar i Surahammar förvånar mig inte alls. Jag tror man måste skilja på när vissa blir kristna, och när områden inlemmas i den katolska kyrkoorganisationen.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 28 juni 2015, 15:06

Exakt och ändamålet med dopet var olika för olika personer. Vi ser i sagor och annat, men även logiskt, att tänka sig kristendom som hedning är nog i sig inget problem. En till gud bland många och utan den fasta organisationen torde detta ha varit tämligen vanligt i det hedna samhället.

Skriv svar