En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Enligt fileoscar's inlägg 14/8 står det ingenstans i GW som den är återgiven i boken att Tukki kom från provinsen Dacia. Sven måste förtydliga varifrån den uppgiften egentligen kommer.
På sid 350 (VKGS, Rosborn 2021) avsnitt 21, sägs att Jomsborgs jarl Sigvald skickades (av Toke Gormsson?) till prins Mishka (hertig Mieszko?) för att göra en pakt mot Sven
Knutsson/Haraldsson och för att be om prinsens dotters "Zygfryds" hand. Kan dottern ha hetatde Sigrid? (Sigfrid är ju ett mansnamn). Men är det Toke som vill gifta sig med dottern eller är det Sigvald själv? Toke dog ju. Kan Sigrid istället ha gift sig med vinnarna Erik Segersäll eller Sven Tveskägg? Svårt att inte tänka på Sigrid Storråda men jag är säkert ute och cyklar. Någon som har några tankar om detta avsnitt och de personer som där näms?
Knutsson/Haraldsson och för att be om prinsens dotters "Zygfryds" hand. Kan dottern ha hetatde Sigrid? (Sigfrid är ju ett mansnamn). Men är det Toke som vill gifta sig med dottern eller är det Sigvald själv? Toke dog ju. Kan Sigrid istället ha gift sig med vinnarna Erik Segersäll eller Sven Tveskägg? Svårt att inte tänka på Sigrid Storråda men jag är säkert ute och cyklar. Någon som har några tankar om detta avsnitt och de personer som där näms?
Onekligen kommer man att tänka på Sigrid storråda. Jag har svårt att tänka mig att Mieczkos dotter skulle giftas bort med en obetydlig befälhavare som Sigvald jarl. Mycket mer sannolikt att Toke som nybliven kung över Danmark ville knyta förbund med Centraleuropas mäktige härskare. När Toke blivit avsatt och dessutom stupat är det naturligt att någon av vinnarna (Erik eller Sven) blir brudgum.
Blir inte klok på namnet "Palmairslau" (Svens bok). Ändelsen känns slavisk men det är klart, Antonina översatte ju till polska. I andra källor heter han Palne. Hur kan Palne ha blivit Palmairskau begriper jag ej. För att röra till det sägs Hvide-ättens första medlemmar ha hetat Slau/Slag, följt av dennes son Toke Trylle. Men om dessa uppgifter hör till sagans värld eller är trovärdiga kan inte jag som helt oinsatt bedöma. Ej heller om det finns ett släktskap mellan Toke Gormsson och Hvide-ätten. Eldvapen heter på polska "Broń palna" enligt Wikipedia och enligt Wiktionary betyder det polska ordet "palny" på engelska "combustible". Kanhända att senare delar av GW, ej ännu publicerade, har mer om dessa individer/släkter?
-
Främmestad
- Kontakt:
Olof Skötkonung, son till Erik Segersäll och Sigrid Storråda föddes ca 976 och hans syster Holmfrid kanske ett par år senare. 995 blev han kung, och lierade sig efter ett par år genom sin mor med Sven Tveskägg. Sven hade under tiden gift sig med Gunhild av Polen (obs att detta bör vara hennes danska namn, och att hennes riktiga namn är okänt), som i snabb följd fött honom flera barn. Giftermålet Sven - Gunhild bör ha skett 995, när Sven för en kort tid återerövrade Danmark, för ca 992 - 995 var han en landlös kung/sjörövare. Alltså bör det inte vara tal om Sigrid Storråda i Gesta. Sven försköt sin polska hustru för att kunna liera sig med Olof genom Sigrid, vilket nog inte togs väl upp i Polen.
Sigvalde hamnade enligt sagan i onåd efter slaget vid Hjörungavåg ca 987. Det är också den enda tid som man kan tänka sig att Sven kunde ha försökt gifta bort sin syster, änkan Tyra (efter Styrbjörn) med Boleslav av Polen, som dock föredrog Emnilda som tredje brud på kort tid (och detta äktenskap höll! så därefter var Boleslav i goda händer). Det är möjligt att Sigvaldes eventuella kidnappning av Sven skedde nu. Sigvaldes fru ska enligt sagan ha varit Astrid av Polen, men någon sådan finns inte dokumenterad. Namnet Astrid passar f ö bra med obodriterna (som Olof Skötkonungs drottning ca år 1000). Obs att hans (halv-)syster ska ha hetat Tova som Harald Blåtands obodritiska drottning. Sigvalde kan istället t ex ha haft förbindelser antingen med Mstislaw, son till Mistivoj (och kanske = prins Mishka) eller med Sederich/Sigtrygg (som varit fosterson/gisslan till Hermann Billung). Enligt Peter Lawaetz var Sigvalde/Sigvard sonson till Sigfred av Skåne/Själland, så där förekommer namnet Sigfred. Hur detta passar med Gesta tål att fundera över.
Vad gäller Palnertoke, så ska denne Toke varit son till Palner och far till Pallig (gift med Gunhild Haraldsdotter av Danmark (Pallig och Gunhild är dokumenterade i andra källor). Det är i o f s möjligt att den förste Palner hade en polsk mor. Hvidesläktens namngivning passar förutom med Slau/Slag med Toke/Palnersläkten. Jag håller f ö fortfarande på att Toke Gormsen av Skåne var systerson till Palnertoke.
Sigvalde hamnade enligt sagan i onåd efter slaget vid Hjörungavåg ca 987. Det är också den enda tid som man kan tänka sig att Sven kunde ha försökt gifta bort sin syster, änkan Tyra (efter Styrbjörn) med Boleslav av Polen, som dock föredrog Emnilda som tredje brud på kort tid (och detta äktenskap höll! så därefter var Boleslav i goda händer). Det är möjligt att Sigvaldes eventuella kidnappning av Sven skedde nu. Sigvaldes fru ska enligt sagan ha varit Astrid av Polen, men någon sådan finns inte dokumenterad. Namnet Astrid passar f ö bra med obodriterna (som Olof Skötkonungs drottning ca år 1000). Obs att hans (halv-)syster ska ha hetat Tova som Harald Blåtands obodritiska drottning. Sigvalde kan istället t ex ha haft förbindelser antingen med Mstislaw, son till Mistivoj (och kanske = prins Mishka) eller med Sederich/Sigtrygg (som varit fosterson/gisslan till Hermann Billung). Enligt Peter Lawaetz var Sigvalde/Sigvard sonson till Sigfred av Skåne/Själland, så där förekommer namnet Sigfred. Hur detta passar med Gesta tål att fundera över.
Vad gäller Palnertoke, så ska denne Toke varit son till Palner och far till Pallig (gift med Gunhild Haraldsdotter av Danmark (Pallig och Gunhild är dokumenterade i andra källor). Det är i o f s möjligt att den förste Palner hade en polsk mor. Hvidesläktens namngivning passar förutom med Slau/Slag med Toke/Palnersläkten. Jag håller f ö fortfarande på att Toke Gormsen av Skåne var systerson till Palnertoke.
-
Historikus
Hej 'Visi'
Jeg forstår godt din udmelding - jeg har selv opgivet at finde mening i bogens mange udredninger. Ifølge Adam af Bremen - og dermed Svend Estridsen - levede Olaph af 'sveonien' i den sydlige del af Jylland, med sønnerne Gnupa & Gurd samt Gnupas søn Sigerich. Begge dokumenteres af runesten. Selvom runologerne har gjort indsigelser, oversætter bogen Gnupa & Gurd - til Knut & Kurt.
Knut skulle så være 'Airde Conut' fra Northumbria og Kurt = Gorm den Gamle. 'Airde Conut' skriver Antonina på polsk som Konuta Wysokiego. Hvis hun har skrevet af efter en latinsk tekst, hvorfor skriver hun så ikke det latinske navn Hardacnut/Hardecnudth men oversætter det i stedet til polsk volapyk?
Fra Northumbria findes kongen Guthred filium Hardacnut dokumenteret fra 880'erne, der dør år 895. Denne efterfølges af sin søn Sigfred og sit barnebarn Cnut, der i den første del af 900-tallet slår mange tusinde mønter - deraf ét eksemplar med navnet ‘Airdeconut’ i betydningen af slægtsnavnet Harðacnvt. Denne Hardeknud har ingenting at gøre med volapyk kongen Konuta Wysokiego.
I dansk historiografi er man nået frem til, at en vis Suein var far til den Hardecnudth filius Suein (Adam af Bremen), der i perioden 909-916 vendte hjem til Jylland. Denne Hardecnudth må være død før år 934, hvor hans søn Gorm nævnes som konge (Peter Sawyer).
Hvor blev denne Suein/Svend - og far til Hardecnudth/Hardeknud af - i Rosborns bog? Han er forsvundet!!!
Jeg tror mere på Adam end på GW.
Senast redigerad av 1 Historikus, redigerad totalt 23 gånger.
Är det inte naturligare att koppla namnet Palmairslau till Pallig "Slau slag" Tokesen (d 1002)? Jag hittar ingen uppgift om vad tillnamnet "Slau slag" kan betyda. Pallig skulle kunna vara en son till Toke i GW.Visi skrev: ↑23 augusti 2021, 14:20Blir inte klok på namnet "Palmairslau" (Svens bok). Ändelsen känns slavisk men det är klart, Antonina översatte ju till polska. I andra källor heter han Palne. Hur kan Palne ha blivit Palmairskau begriper jag ej. För att röra till det sägs Hvide-ättens första medlemmar ha hetat Slau/Slag, följt av dennes son Toke Trylle. Men om dessa uppgifter hör till sagans värld eller är trovärdiga kan inte jag som helt oinsatt bedöma. Ej heller om det finns ett släktskap mellan Toke Gormsson och Hvide-ätten. Eldvapen heter på polska "Broń palna" enligt Wikipedia och enligt Wiktionary betyder det polska ordet "palny" på engelska "combustible". Kanhända att senare delar av GW, ej ännu publicerade, har mer om dessa individer/släkter?
Jag litar mera på GW (om den är skriven ca 990) än på Adam av Bremen (skriven ca 1070).Historikus skrev: ↑23 augusti 2021, 17:33Hej 'Visi'
Jeg forstår godt din udmelding - jeg har selv opgivet at finde mening i bogens mange udredninger. Ifølge Adam af Bremen - og dermed Svend Estridsen - levede Olaph af 'sveonien' i den sydlige del af Jylland, med sønnerne Gnupa & Gurd samt Gnupas søn Sigerich. Begge dokumenteres af runesten. Selvom runologerne har gjort indsigelser, oversætter bogen Gnupa & Gurd - til Knut & Kurt.
Knut skulle så være 'Airde Conut' fra Northumbria og Kurt = Gorm den Gamle. 'Airde Conut' skriver Antonina på polsk som Konuta Wysokiego. Hvis hun har skrevet af efter en latinsk tekst, hvorfor skriver hun så ikke det latinske navn Hardacnut/Hardecnudth men oversætter det i stedet til polsk volapyk?
Fra Northumbria findes kongen Guthred filium Hardacnut dokumenteret fra 880'erne, der dør år 895. Denne efterfølges af sin søn Sigfred og sit barnebarn Cnut, der i den første del af 900-tallet slår mange tusinde mønter - deraf ét eksemplar med navnet ‘Airdeconut’ i betydningen af slægtsnavnet Harðacnvt. Denne Hardeknud har ingenting at gøre med volapyk kongen Konuta Wysokiego.
I dansk historiografi er man nået frem til, at en vis Suein var far til den Hardecnudth filius Suein (Adam af Bremen), der i perioden 909-916 vendte hjem til Jylland. Denne Hardecnudth må være død før år 934, hvor hans søn Gorm nævnes som konge (Peter Sawyer).
Hvor blev denne Suein/Svend - og far til Hardecnudth/Hardeknud af - i Rosborns bog? Han er forsvundet!!!
Jag tycker Svens utredning på sid 99-101 om Cnuba/Knubu/Chnob/Knup är tydlig nog och förklarar runstenarna mera logiskt än Adam av Bremens version.
Var i GW står det om Kurt?
Vet man verkligen att Airde Cnot av Northumbria var son till Sigfred?
-
Historikus
Jeg tror mere på Adam end på GW. Hvis Gnupa kan blive til Knut kan Gurd vel nok blive til Kurt?AndreasOx skrev: ↑23 augusti 2021, 18:16Jag litar mera på GW (om den är skriven ca 990) än på Adam av Bremen (skriven ca 1070). Jag tycker Svens utredning på sid 99-101 om Cnuba/Knubu/Chnob/Knup är tydlig nog och förklarar runstenarna mera logiskt än Adam av Bremens version.
Var i GW står det om Kurt? Vet man verkligen att Airde Cnot av Northumbria var son till Sigfred?
Min tolkning
-
Främmestad
- Kontakt:
I varje fall bör man aldrig glömma kronologi, religion och namngivningsregler. Vad gäller prinsessan Zygfryd, dotter till prins Mishka, uppstår många frågetecken, särskilt om det skulle gälla Miezsko och en eventuell dotter i äktenskapet med Dubrawka. Hon skulle i så fall vara född ca 966 - 977 och döpt. Knappast skulle hon från början ha haft ett nordiskt namn, för varken Dubrawka av Böhmen eller Mieszko av Polen verkar ha haft nordiskt påbrå. Till skillnad mot obodriter/wagrier. Miezsko skulle aldrig ha gift bort henne med den hedniske kungen Erik av Sverige, och hur som helst skulle hon inte ha kunnat vara mor till Olof Skötkonung, som var född ca 976. Även om Miezsko skulle ha haft en föräktenskaplig dotter, född, säg 963, så skulle han inte ha velat stöta sig med kyrkan och gifta bort henne med Erik (Segersäll). Vi talar nu om ca 975, men jag får intrycket av att Gesta talar om ca 10 år senare. Det stämmer dock med sagan att det verkar ha funnits en konflikt mellan Sigvalde och Sven, som också på något sätt hade med giftermål att göra.
Den här historien om Sandbyskatten och Toke Gormsens änka Ragnfrid har jag inte sett tillräckligt bra källor för. Vet vi att han var gift med en Ragnfrid? Varifrån kommer den informationen ursprungligen? Eller kan hon ha hetat Sigrid, och var hon i så fall identisk med Zygfryd? Om Mistivojs/Mistislaws familjeförhållanden vet vi mycket mindre än om Mieszkos, men kvinnonamnen tyder på ingifte i Hedebysläkten.
Sven hade en dotter, Gyda, med en okänd kvinna ca 980, som giftes bort med Erik Jarl. Äktenskapet med "Gunhild" av Polen, som troligen föddes 977 (när Dubrawka dog - i barnsäng?) kan av politiska skäl anses ha varit lämpligt 990/991/992 eller 995. Barnen ska ha blivit födda ca 995 och något senare. Men redan ca 998 blev hon förskjuten för Sigrids skull. Dock ska hon ha överlevt Sigrid och hämtats till Knuts hov senare. Alltså bör det även av denna anledning vara tal om två olika kvinnor.
Den här historien om Sandbyskatten och Toke Gormsens änka Ragnfrid har jag inte sett tillräckligt bra källor för. Vet vi att han var gift med en Ragnfrid? Varifrån kommer den informationen ursprungligen? Eller kan hon ha hetat Sigrid, och var hon i så fall identisk med Zygfryd? Om Mistivojs/Mistislaws familjeförhållanden vet vi mycket mindre än om Mieszkos, men kvinnonamnen tyder på ingifte i Hedebysläkten.
Sven hade en dotter, Gyda, med en okänd kvinna ca 980, som giftes bort med Erik Jarl. Äktenskapet med "Gunhild" av Polen, som troligen föddes 977 (när Dubrawka dog - i barnsäng?) kan av politiska skäl anses ha varit lämpligt 990/991/992 eller 995. Barnen ska ha blivit födda ca 995 och något senare. Men redan ca 998 blev hon förskjuten för Sigrids skull. Dock ska hon ha överlevt Sigrid och hämtats till Knuts hov senare. Alltså bör det även av denna anledning vara tal om två olika kvinnor.