Fyledalsvallarna

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Fyledalsvallarna

Inlägg av Starkodder » 29 september 2021, 19:40

Som sagt, ser det mer troligt att eventuella transporter till Kråkhultsvallen gick via vägen ovanför och inte från ån. Jag får leta vidare efter spår av transportvägar.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 29 september 2021, 20:13

Tillägg, du måste också förstå hur vägar fungerar. Hur mycket tror du du orkar bära, och vad tror du en häst kan bära? Vad tror du händer med en massa hästar trampande en stig i skånsk mylla? Eller föreställer du dig en skånsk körväg med en massa hästkärror a la 1800-tal?

Har du någon aning om hur mycket arbete som krävs för en sådan väg, och hur oerhört dåliga dom är trots det?

Uppenbarligen inte, och då törs jag säga att du omöjligtvis kan förstå landskapet. Det är ju generalfel att försöka förstå något från järnåldern utifrån en karta över 1800-talets vägar och med tanken att man nog käckt kan lasta ett par hundra kilo och dra iväg med.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 29 september 2021, 20:21

Yngwe skrev:
29 september 2021, 20:13
Tillägg, du måste också förstå hur vägar fungerar. Hur mycket tror du du orkar bära, och vad tror du en häst kan bära? Vad tror du händer med en massa hästar trampande en stig i skånsk mylla? Eller föreställer du dig en skånsk körväg med en massa hästkärror a la 1800-tal?

Har du någon aning om hur mycket arbete som krävs för en sådan väg, och hur oerhört dåliga dom är trots det?

Uppenbarligen inte, och då törs jag säga att du omöjligtvis kan förstå landskapet. Det är ju generalfel att försöka förstå något från järnåldern utifrån en karta över 1800-talets vägar och med tanken att man nog käckt kan lasta ett par hundra kilo och dra iväg med.
Tja! Eftersom båda vallarna nog var lokala, så handlar det inte om långväga transporter till och från dem. Men eftersom Fyledalen ser ut som den gör i landskapet, så kan man fundera på om transporter gick längs den från sydost mot väster och vice versa. Men verkar inte så och nästan helt tomt på fornlämningar nere i dalgången. Att det skulle gått båttransporter längs med dalen i kärrmarker tror jag inte en sekund på.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 29 september 2021, 20:37

Som sagt, du förstår nog inte villkoren. Självklart är det högintressant med en vattenled från kust till inland till kust, och en så ovanlig förekomst lär knappast gått folk förbi.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 29 september 2021, 20:45

Yngwe skrev:
29 september 2021, 20:37
Som sagt, du förstår nog inte villkoren. Självklart är det högintressant med en vattenled från kust till inland till kust, och en så ovanlig förekomst lär knappast gått folk förbi.
Tack ändå för din input och intresse i tråden.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 30 september 2021, 11:48

Starkodder skrev:
29 september 2021, 16:02
Att tolka ängsmarkerna som någon sorts sjö stämmer inte, utan det handlade om fuktiga ängsmarker på dalbotten som då och då blev översvämmade. Således ingen båtväg sommartid. Räcker med att titta på den Skånska rekognosceringskartan för att se detta. I västra delen av Fyledalen fanns öht inget vattendrag utan det handlade om ett kärr. Vid Röddinge och nedströms rinner Fyleån som inte var stor ens då. Först när den mycket större Trydeån tillstöter från öster kan vi tala om en å. Men det är inte bara vattenflödet som avgör. Snackar vi järnålder så var det säkert trädbrötar på många ställen inklusive kanske bäverdammar och bäverfällda träd. Det om något stoppar båtfärder på mindre vattendrag, Båttransporter i små vattendrag är överskattade, inte minst om träd kan falla ner i vattnet.
Du brukar skriva många väl genomtänkta och bra inlägg Starkodder, men här hänger jag inte riktigt med hur du resonerar. Ta tex det här:
Båttransporter i små vattendrag är överskattade, inte minst om träd kan falla ner i vattnet.
Men träd blåser kull även över vägar och stoppar tex vagnar. Vägar växer dessutom snabbt igen med sly och buskar som måste rensas bort. Vårfloder kan spola bort delar av vägen och skapa djupa diken som stoppar vagnar. Detta måste då lagas. Broar måste byggas över åar och dalar. Ofta måste en del av lasten lastas av innan en brant och lång backe för att hästen ska orka dra vagnen. På toppen av backen måste lasten som är kvar lastas av för att sedan återvända ner för att hämta resten. Väl uppe igen ska den lasten som först togs upp lastas på igen. Min farfar har själv fått göra detta många gånger i Brinkabacken här i östra Blekinge. Denna backe var ökänd fortfarande på 1940-talet. Det var först när traktorn Ferguson Grålle slog igenom i trakten som det blev en förändring. En vattenväg är en i stort sätt färdig väg, men en väg på land kräver en enorm arbetsinsats (då menar jag inte stig eller ridstig utan en vagnar med last kan ta sig fram på). I vattnet bär dessutom vattnet lastens vikt åt dig, på land måste detta bäras, dras eller liknade som kräver energi, arbete och tid. I min hembygd fanns det fortfarande bönder i början av 1900-talet som skulle sälja gårdens överflöd på marknaden vid åmynningen. Många sträckor där det tex var för smalt att ro drog de båten i ett rep efter sig medan bonden gick på land i kanten (och ibland gick de även i vattnet om det var grunt nog). Det var ändå en vinst då vattnet bar vikten av lasten. Detta var med små träbåtar.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 30 september 2021, 16:33

Angantyr, jag tror vi pratar om olika saker:

baserat på Fyledalens form i förhållande till omgivande landskap funderade jag på eventuella transporter genom dalen som skulle kunna betraktas som långväga, dvs från sydöstra Skåne mot västra Skåne. med fornborgarna som bevakningspunkter vid en sån led. Nu verkar det inte finnas några tydliga spår av äldre tiders vägar som skulle kunna visa på en sådan landled genom dalen. Äldre kartor antyder heller inte någon bra båtled genom dalen i äldre tider eftersom det inte öht fanns ett vattendrag i västra delen av dalen utan endast fuktig ängsmark.

västra Fyledalen.JPG
västra Fyledalen.JPG (24.56 KiB) Visad 3080 gånger

Lokala transporter i form av mindre båtar till en eventuell fornborg är väl inte omöjligt från sydost, men knappast från väster. Skulle någon transportera sig på land blev det då mest på hästryggen. Vagntransorter mest från närmaste by, knappast på längre avstånd i det här området.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 30 september 2021, 16:59

Starkodder skrev:
30 september 2021, 16:33
Angantyr, jag tror vi pratar om olika saker:

baserat på Fyledalens form i förhållande till omgivande landskap funderade jag på eventuella transporter genom dalen som skulle kunna betraktas som långväga, dvs från sydöstra Skåne mot västra Skåne. med fornborgarna som bevakningspunkter vid en sån led. Nu verkar det inte finnas några tydliga spår av äldre tiders vägar som skulle kunna visa på en sådan landled genom dalen. Äldre kartor antyder heller inte någon bra båtled genom dalen i äldre tider eftersom det inte öht fanns ett vattendrag i västra delen av dalen utan endast fuktig ängsmark.

västra Fyledalen.JPG

Lokala transporter i form av mindre båtar till en eventuell fornborg är väl inte omöjligt från sydost, men knappast från väster. Skulle någon transportera sig på land blev det då mest på hästryggen. Vagntransorter mest från närmaste by, knappast på längre avstånd i det här området.
Ok, då förstår jag hur du menar.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 30 september 2021, 19:02

Starkodder, så om jag visar en karta med en vattenväg från väster, ändrar det på saken?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 30 september 2021, 19:11

Yngwe skrev:
30 september 2021, 19:02
Starkodder, så om jag visar en karta med en vattenväg från väster, ändrar det på saken?
Tog ju recognosceringskartan eftersom den ligger till grund för din tidigare karta. Du får visa precis vad du vill.

Skriv svar