Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 13 juli 2015, 09:47

Håller helt med om det. Jag tycker att Daniells tolkningar går för långt i många av fallen, med personmedaljerna är ett mycket intressant material jobba vidare med. Jag hoppas att fler arkeologer/runexperter studerar dem, för att få "second opinions" om vad som står på medaljerna.

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 13 juli 2015, 11:50

Ett visst mått av bollande med bokstäver är nästan alltid nödvändigt när man försöker tolka inskriptioner av olika slag - det fanns förstås ingen standardiserad stavning så varje skribent stavade enligt eget huvud och hur han eller hon tyckte att det lät; skrivkunnigheten varierade och misstag är vanliga; olika sorters lönnrunor osv försvårar tolkningen; latinkunskaperna var ofta amatörmässiga osv. Läsningen av en given text blir därför nästan alltid en tolkning med en viss grad av osäkerhet. Danells språkliga tolkningar är en sak, hans historiska en annan.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 14 juli 2015, 12:57

Vi får inte glömma att Ulf Danell är en etablerad arkeolog, även om jag håller med om att hans slutsatser i flera fall är alldeles för långtgående. Personmedaljerna är hur som helst mycket intressanta och han ge oss svar på vilka av sagornas personer som verkligen har funnits.

Dessutom bör man beakta att befolkningen var liten under den här tiden. I hela dagens Sverige bodde under senare delen av järnåldern bara var några tiotal tusen, max något hundratal tusen personer, alltså som i en medelstor svensk stad i dag. Av dessa var det bara en mycket liten del som hade resurserna att tillverka medaljer i guld. Om man hittar en medalj med ett namn från sagorna och från rätt del av landet är sannolikheten hög att det är rätt person.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 14 juli 2015, 13:09

Det finns beräkningar om folkmängden under vikingatid och den varierar mellan 2-500000 vad jag har läst.

Vikingatiden varade under tiden 795 -1050 = 255 år. En generation räknas vara 30 år. Det blir 8,5 generationer som levde under vikingatid,

Om det fanns 200000 invånare skall vi då ta denna siffra ggr 8,5 generationer vilket blir 1,7 miljoner människor som levde under vikingatiden.

Tror någon på 100000 invånare så halvera siffran. Tror någon på 400000 invånare så dubbla siffran.

Thomas
Historia är färskvara.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 14 juli 2015, 13:26

OK, hade för mig att befolkningen var cirka 100 000 under vikingatiden och gissade därför att den skulle vara strax under 100 000 några sekel tidigare.

Sedan var ju barnadödligheten mycket hög jämfört med i dag samtidigt som barnafödandet var mycket högre. En stor del av befolkningen var alltså barn varav många aldrig uppnådde vuxen ålder.

Min poäng är att befolkningen var liten och att bara en liten del av denna lilla befolkning ägnade sig åt att slå medaljer i guld över sig själva.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 14 juli 2015, 13:50

Ingen vet hur stor befolknkngen var under vikingatid, vad som finns är beräkningar av olika slag. Eftersom beräkningarna varierar en hel del så visar det på en stor osäkerhet.

Ditt resonemang är alltså fullt möjligt som jag ser det.

Thomas
Historia är färskvara.

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 14 juli 2015, 19:47

100 000 invånare på hela det område som idag är Sverige låter lågt för mig. Hans Göthberg på Upplandsmuseet som är expert på järnåldersbebyggelsen i Mälardalen uppskattar antalet invånare bara i den regionen till ca 100 000 under vikingatid, ca 20-25 personer per bebyggelseenhet i snitt. På 1500-talet bodde ca en tredjedel av Sveriges befolkning i Mälardalen, så med en liknande fördelning av befolkningen under vikingatid borde det ha levt minst 300 000 människor i Sverige under vikingatid.

(Källa: tex denna från SLU:s avdelning för agrarhistoria.)

Användarvisningsbild
Jan Owe

Inlägg av Jan Owe » 15 juli 2015, 09:45

Innan man ger sig i kast med att tolka dessa gamla inskrifter är det rimligt att utgå från en så, gärna av oberoende källor, säker läsning som möjligt. Självklart kan man själv bidra med en ny läsning, men då ska den vara kommenterad så att man som läsare förstår hur artikelförfattaren kommit fram till den nya läsningen. En läsning som helst ska vara baserad på självsyn, eller i vart fall baserad på utmärkta fotografier. Låt mig bara kommentera Ulf Danells nr 5 i artikeln på http://www.numismatik.se/, en medalj från Svarteborg i Bohuslän. Ulf Danell läser gadafi. Inte med ett ord nämns äldre läsningar, oftast ssigaduz (se t.ex. http://www.runenprojekt.uni-kiel.de/abf ... =medaljong). I samtliga äldre beskrivna läsningar är man överens om en z/R-runa, inte en f-runa. Jag litar därför inte på tolkningen, då den inte bygger på en kommenterad, eller tidigare beskriven, läsning.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 15 juli 2015, 11:32

Jag tycker också att tolkningen är för spekulativ.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 15 juli 2015, 14:24

Håller med, tycker också att Danells tolkningar är spekulativa, men Danell är ändå en utbildad arkeolog och anställd på Österlens museum (som antikvarie), samt har tolkat andra runinskrifter. Han måste ändå veta en del om vad han skriver om. Det skulle vara intressant att få mera bakgrund till hur han har kommit fram till sina slutsatser. Jag förutsätter att han känt till och beaktat äldre forskning kring medaljerna.

Skriv svar