Svíþjóð och Ubsalum
Re: Svíþjóð och Ubsalum
Alltså Norra Mellby 21:1 och daterat i Fornsök till bronsåldern. Vad är speciellt med namnen du skrev i ett föregående inlägg? Utan att kolla etymologier i detalj är det normala skånska ortnamn.
-
Eric Kjellin
Ja vad betyder stränte och dröbla tex? Och det är nog mer gravar på stället än vad fornsök anger.
Se https://isof.diva-portal.org/smash/get/ ... TEXT02.pdf
Dröbla: dröpel 'tungspene; köttig del under hakan på tupp; skinnlapp under hakan på get eller svin'
Stränte: 'skvätta, spruta'
Dröbla: dröpel 'tungspene; köttig del under hakan på tupp; skinnlapp under hakan på get eller svin'
Stränte: 'skvätta, spruta'
-
Eric Kjellin
Ja precis. Och tillsammans med sänkes-sjö ...?
-
Eric Kjellin
Titta på Barsjön i Vedema. Vad är det för märkvärdigt med den
?
?
-
Eric Kjellin
Namnet avslöjar en del.
Frågar mig vad det jär är för tråd. En rad med mer eller mindre fantasifulla påståenden, en hel del inlägg som helt saknar relevans för trådens förmodade ämnen. Total frånvaro av svar på ställda frågor.
Vad är det trådstartaren vill fråga och diskutera? Det undgår mig helt.
Om inte det blir bättring kommer jag föreslå att tråden stängs.
Vad är det trådstartaren vill fråga och diskutera? Det undgår mig helt.
Om inte det blir bättring kommer jag föreslå att tråden stängs.
-
Eric Kjellin
Det handlar om Svíþjóð och Ubsalum som nämns i Edda Beowulf och Völsungasagan och de kände kungaätter som bodde där och i närheten. Völsungaätten bland annat som graven för Sigmund som ligger precis i närheten. Hans son Sigurd Fafnersbane växte upp i Svíþjóð, men hans grav är jag inte riktigt säker på ännu. Hans bror Helge Hundingsbane däremot och som sagt hans far vet jag.
Och nu börjar vi närma oss Fyrisvallen som ligger väldigt nära Ubsalum. Fyrisvolden. Och vold är ju nån mur av slag.
Och nu börjar vi närma oss Fyrisvallen som ligger väldigt nära Ubsalum. Fyrisvolden. Och vold är ju nån mur av slag.
-
Eric Kjellin
Det har också handlat om Grendel som härjade i Svíþjóð, som Beowulf hög huvudet av.
Beowulfs grav har jag i Nösdala, hrones Næsse.
- Bilagor
-
- Grendel
- 46.jpg (580.46 KiB) Visad 14860 gånger
-
Starkodder
Vad var Grendel enligt dig? Motivera gärna varför.Eric Kjellin skrev: ↑21 september 2022, 18:51Det har också handlat om Grendel som härjade i Svíþjóð, som Beowulf hög huvudet av.