Svearnas historia stulen?

Här kan du diskutera historisk geografi.
AndreasOx

Re: Svearnas historia stulen?

Inlägg av AndreasOx » 3 januari 2023, 09:07

Castor skrev:
2 januari 2023, 20:09
Stockholm är av allt att döma ett sentida tillägg. Originalet är ju från 1100-talet. Den sanka strandängen Agnafit behöver absolut inte ha något med vare sig Stockholm eller Mälaren att göra.

De enda säkra geografiska namnen är annars Limfjorden och Vendill, dvs Vendsyssel.
Hittade https://library.oapen.org/bitstream/id/ ... 342356.pdf som försöker att rekonstruera originaltexten. Sid 74-79 är "Ynglingatal". Korrekt att Stockholm är ett senare tillägg. Att Agnafit låg vid Mälarens utlopp framgår tydligt av Snorre och skildringar av Olov Haraldssons krigståg. Dessutom nämns Ösel samt att ynglingakungarna kom från Sverige (Swecia) minst tre gånger i H.N. Jag ser inget stöd för Yngwes förmodan om en "sagoflytt".

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 3 januari 2023, 10:15

Starkodder skrev:
3 januari 2023, 08:16
Yngwe skrev:
2 januari 2023, 22:09
Starkodder skrev:
2 januari 2023, 21:17

Beskriv lite mer vilka "man" är i ditt första stycke.
Visa lite respekt tack. Det där tillför inget vilket du väl vet.
Jaha, direkt från ämnet till personligt påhopp....tack så mycket Yngwe. Jag har alltid visat respekt och att säga att min fråga inte tillför något är helt fel, givet rubriken i tråden. "Någon" måste ha bestämt att flytta händelser, personer och platser enligt ditt resonemang. Så frågan är hur, det var det min fråga gällde.
Där blev det nog ett missförstånd... Jag reagerade på ditt inlägg syftande på första styckets första "man"
Jag tänker att man kan diskutera kring ett antagande. Låt säga att man under tidig medeltid, alltså på Snorres tid, medvetet tar den gamla legendfloran och placerar den

Förstår ju nu att det inte var det du menade utan det andra.

Den frågan är ju betydligt mer relevant!

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 3 januari 2023, 10:31

AndreasOx skrev:
3 januari 2023, 09:07
Castor skrev:
2 januari 2023, 20:09
Stockholm är av allt att döma ett sentida tillägg. Originalet är ju från 1100-talet. Den sanka strandängen Agnafit behöver absolut inte ha något med vare sig Stockholm eller Mälaren att göra.

De enda säkra geografiska namnen är annars Limfjorden och Vendill, dvs Vendsyssel.
Hittade https://library.oapen.org/bitstream/id/ ... 342356.pdf som försöker att rekonstruera originaltexten. Sid 74-79 är "Ynglingatal". Korrekt att Stockholm är ett senare tillägg. Att Agnafit låg vid Mälarens utlopp framgår tydligt av Snorre och skildringar av Olov Haraldssons krigståg. Dessutom nämns Ösel samt att ynglingakungarna kom från Sverige (Swecia) minst tre gånger i H.N. Jag ser inget stöd för Yngwes förmodan om en "sagoflytt".
Men vänta nu...

Du tar ju stöd av uppgifter som är Snorres, i bästa fall...

Förutsättningen var ju att flytten inträffar senast med Snorre, förmodligen ännu tidigare!. Han är alltså helt oanvändbar som referens för att så inte var fallet.

Vi vet ju dessutom att Snorres verk innehåller uppgifter som flyttats geografiskt, tex Hugleiks slag vid Fyris, som i själva verket tog plats långt därifrån.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 januari 2023, 11:10

Det svåraste är kanske att avgöra i hur stor grad Verelius med medarbetare ”förtydligat” sagaskrivningen med egna tillägg. Att så skett i viss utsträckning är nog de flesta överens om. Skillnaden i versioner av ex Hervarasagan visar att Uppsalakopian är betydligt utbroderad. Därmed måste knapphändiga uppgifter även i andra källor med samma proviniens, ex kungasagor, vägas mot andra källor. Nu finns det andra tidigare eller samtida källor som Rimbegla, Saxo, Adam som ger en motstridig bild och då måste man ju vara kritisk.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 4 januari 2023, 22:20

Kungsune skrev:
3 januari 2023, 11:10
Det svåraste är kanske att avgöra i hur stor grad Verelius med medarbetare ”förtydligat” sagaskrivningen med egna tillägg. Att så skett i viss utsträckning är nog de flesta överens om. Skillnaden i versioner av ex Hervarasagan visar att Uppsalakopian är betydligt utbroderad. Därmed måste knapphändiga uppgifter även i andra källor med samma proviniens, ex kungasagor, vägas mot andra källor. Nu finns det andra tidigare eller samtida källor som Rimbegla, Saxo, Adam som ger en motstridig bild och då måste man ju vara kritisk.
Stormaktstiden politiskt motiverade historieskrivning känner vi till I sak, men kanske inte hela omfattningen.

Den medeltida motsvarigheten talas det mindre om, men den är ju egentligen väl så känd. Frågan är då hur omfattande verksamheten med att skapa myter och legender för den nya staten var...

jancro

Inlägg av jancro » 6 januari 2023, 17:06

Yngwe : " Jag tänker att man kan diskutera kring ett antagande. Låt säga att man under tidig medeltid, alltså på Snorres tid, medvetet tar den gamla legendfloran och placerar den i Mälardalen och runt ärkestiftet i Uppsala för att stärka platsens tradition och kontinuitet. Skulle något sådant kunna ha hänt? "

Vad säger runstenarna, dem har man i allmänhet inte flyttat så långt.
Karlevistenen på Öland beskriver en där begraven man, Sibbe den vise. Stenen kommer norrifrån från fastlandet vid Oskarshamn enl uppgift. Det har länge antagits att det handlar om en man av börd som dött på hemväg från slaget vid Fyrisvallarna. Om jag uppfattat det rätt, har detta styrkts på senare tid.
Alltså, för att söderifrån segla till detta slag, tar man sig upp längs ostkusten.
Sjörupstenen i Skåne : " Han flydde ej vid Uppsala". Detta Uppsala/ Fyrisvallarna når man genom att segla upp längs ostkusten.
Ergo, Uppsala och svearnas kärnland och maktcentrum på vikingatiden fanns på östra sidan av dagens Sverige.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 6 januari 2023, 18:37

Uppsala har ju två viktiga händelser i början respektive slutet av medeltiden då ett behov av storytelling infunnit sig. Grundandet av Ärkestiftet och grundsndet av universitetet. Om Uppland är svearikets centrum på slutet av vikingatiden är det fullt naturligt att man anpassat historietraditionen utifrån detta. Som Yngwe inleder tråden så finns ju ganska mycket i de äldsta källorna liksom arkeologiska underlag som pekar mot en mer sydvästlig begreppslig orientering av svears kungamakt sätskilt före 600-talet. Jag har länge tänkt tanken om ett folkvandringstida svearike i Västergötland som splittras och överlever i en norsk och en uppländsk tradition runt 620-650.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 januari 2023, 19:18

jancro skrev:
6 januari 2023, 17:06
Yngwe : " Jag tänker att man kan diskutera kring ett antagande. Låt säga att man under tidig medeltid, alltså på Snorres tid, medvetet tar den gamla legendfloran och placerar den i Mälardalen och runt ärkestiftet i Uppsala för att stärka platsens tradition och kontinuitet. Skulle något sådant kunna ha hänt? "

Vad säger runstenarna, dem har man i allmänhet inte flyttat så långt.
Karlevistenen på Öland beskriver en där begraven man, Sibbe den vise. Stenen kommer norrifrån från fastlandet vid Oskarshamn enl uppgift. Det har länge antagits att det handlar om en man av börd som dött på hemväg från slaget vid Fyrisvallarna. Om jag uppfattat det rätt, har detta styrkts på senare tid.
Alltså, för att söderifrån segla till detta slag, tar man sig upp längs ostkusten.
Sjörupstenen i Skåne : " Han flydde ej vid Uppsala". Detta Uppsala/ Fyrisvallarna når man genom att segla upp längs ostkusten.
Ergo, Uppsala och svearnas kärnland och maktcentrum på vikingatiden fanns på östra sidan av dagens Sverige.
Jag håller faktiskt inte med om att det styrkts, att man spekulerar mer är ju en helt annan sak.

Men jag ser heller inget motsägelsefullt I det hela. Att Uppsala under sen vikingatid blir hedendomens sista fäste är ganska väl troligt, och därmed uppstår eller förstärks ett lokalt maktcentra där.

jancro

Inlägg av jancro » 9 januari 2023, 19:12

Yngwe : " Men jag ser heller inget motsägelsefullt I det hela. Att Uppsala under sen vikingatid blir hedendomens sista fäste är ganska väl troligt, och därmed uppstår eller förstärks ett lokalt maktcentra där."

Nå, de synliga fornminnena i Uppsala har knappast sin like annorstädes i landet och arkeologin säger sexhundratal på högarna och hallen, så nog har det det funnits ett mycket starkt maktcentrum där redan från början av vendeltid.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 9 januari 2023, 22:18

jancro skrev:
9 januari 2023, 19:12
Yngwe : " Men jag ser heller inget motsägelsefullt I det hela. Att Uppsala under sen vikingatid blir hedendomens sista fäste är ganska väl troligt, och därmed uppstår eller förstärks ett lokalt maktcentra där."

Nå, de synliga fornminnena i Uppsala har knappast sin like annorstädes i landet och arkeologin säger sexhundratal på högarna och hallen, så nog har det det funnits ett mycket starkt maktcentrum där redan från början av vendeltid.
Så klart har Uppsala varit en centralplats. Men utan like I landet? Vad skulle det vara? Antal gravar, diameter på gravhög, guld? Ska vi verkligen ta den diskussionen igen? Den är ganska tröttsam....

Skriv svar