Hednatemplet låg inte i Gamla Uppsala

1066 - 1520
Kungsune

Re: Hednatemplet låg inte i Gamla Uppsala

Inlägg av Kungsune » 7 januari 2023, 10:19

Ja, det är ett märkligt argument. Antar att det är fallet vid Ulva som ses som ett hinder? I sagamaterialet talas om ridavstånd mellan hamnläge och kungsgård. Att lägga den ovanför ett vattenfall eller stark ström är ju betydligt tryggare än vid en för fiender lättillgänglig strand.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 10:53

På sidan 14 står det:
Vad som är intressant i sammanhanget är inte den oklara uppgiften om guldkedjan, utan att det är "montes" inte "sepulcres" (gravar), eller ens "acervos" (högar) som omger Uppsalen.
Vad är det som är oklart med uppgiften om guldkedjan?

Du skriver att templet (Uppsalen) ligger uppe på Domberget, men Adam skriver att templet är omgivet av berg.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 11:17

Observera att jag varken säger om jag tror att du har rätt eller fel, men vill man bli trodd så är A och O att en källförteckning/referenslista finns med. Varför en sådan inte finns med i länken i första inlägget är mig faktiskt en gåta.

Slopa begreppet "hyperboréerna", det blir bara löjligt. Det måste finnas något bättre du kan använda.

Jag hade gärna sett att du letade reda på den äldsta karta över Uppsala (Aros) som du kan hitta. På denna märker du ut templets placering på Domberget, handelsplatsen Aros, bergen som Adam av Bremen beskriver, Bondkyrkan där offerlunden låg och så vidare (istället för skissen som finns nu). Det tycker jag hade tillfört mycket till texten.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 11:42

Uppsalaåsen - kopia.jpg
Uppsalaåsen - kopia.jpg (192.1 KiB) Visad 2706 gånger
Här är höjderna från Uppsalaåsen markerade. Om templet, offerlunden mm markeras så är det lättare att jämföra med Adam av Bremens beskrivning av berg som omger platsen.

På kasåsen fanns tidigare en vårdkase.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 11:52

Uppsala slott med domkyrkan.jpg
Uppsala slott med domkyrkan.jpg (17.95 KiB) Visad 2703 gånger
Här är ett foto från 1865 som föreställer slottet uppe på Kasåsen. I bakgrunden syns domkyrkan på Domberget (offerlunden låg kanske på andra sidan Domberget som inte syns här). Är detta Adam av Bremens berg?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 7 januari 2023, 12:05

SDHK286 är intressant, https://sok.riksarkivet.se/sdhk?SDHK=28 ... d=sdhk_286
Sverker (II) skänker gods till "sancte matri upsalensi uidelicet ecclesie" dvs "vår helige moders kyrka i Uppsala" vilket rimligen borde vara Vårfrukyrka i Uppsala. Domkyrkan i Gamla Uppsala var invigd till S:t Lars enligt sid 33 i "Kyrkan i Gamla Uppsala". Rimligen är då "octo octonarios in uilla upsalensi" gods i Uppsala by. Om det var i Gamla Uppsala borde det stått civitas, inte villa.
Detta är i så fall vad jag förstår det äldsta belägget för namnet Uppsala och namnet Uppsala flyttades alltså inte med domkyrkoflytten 1273. Jag kan snabbt inte hitta något som motsäger detta i vad Herman Schück och Christian Lovén har skrivit.
Aros är då antingen alltid Västerås eller mer sannolikt ett temporärt namn för åtskillnad mot Gamla Uppsala.
Utan att hinna fundera mera just nu känns detta som ett starkt argument för Nils Sundquists och Dick Wases teorier.
Rekommenderar alla att läsa Magnus Alkarps avhandling "Det Gamla Uppsala" (2009) - en fascinerande historisk exposé!

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 12:10

Om jag har förstått det hela rätt så är Aros handelsplatsen på andra sidan ån och Uppsalen är själva templet enligt denna hypotes.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 12:18

Här är en länk till Magnus Alkarps "Det gamla Uppsala" från 2009.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 13:01

Gatan som går förbi Bondkyrkan (Heliga Trefaldighets kyrka) där offerlunden ska ha legat heter Odinslund. Parken bredvid kyrkan heter Odinlunds park. Kanske ett intressant ställe att gå med markradar eller liknande utrustning?

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 januari 2023, 13:13

Så här står det om parken på wiki. Det verkar inte vara ett gammalt namn.

Skriv svar