Svearnas historia stulen?
Re: Svearnas historia stulen?
Och det framgår tydligt den geografiska kontexten i HN eftersom såväl Limfjorden som Vendsyssel nämns i sammanhanget.
Kungsune
Tror inte många håller med Finnur idag. Tycker det borde startas en ny tråd; Götarnas Historia stulen ?
Tror inte många håller med Finnur idag. Tycker det borde startas en ny tråd; Götarnas Historia stulen ?
Ver inte vad du syftar på. Det finns en mycket övertygande utredning av termen gautones som vi redan diskuterat i en annan tråd. Jag har inte sett någon alternativ tolkning ställas mot den.
-
Starkodder
Nja. Enklast är väl om ni utgår från ortnamnen i Ynglingatal, placerar dem geografiskt och sen visar hur svearnas historia blev stulen. Inte mycket hittills i den här tråden.
Precis Starkodder. Låt oss försöka reda ut var Limfjorden kan ha legat, och det mystiska Vendel, som också kallas Vendsyssel och är en dansk provins. Om vi bara kan reda ut det skulle det nog vara en jättebra ledtråd....
-
Starkodder
Man behöver inte endast snäva in på Limfjorden och Vendel om man vill lusläsa Ynglingatal. Ottars strider och död i Vendel funkar alldeles utmärkt med anfall på götarna vid samma tidpunkt vid Götaälv. Dvs svear mot götar och jutar på en och samma gång. Tror nog att svearna orkade ro den vägen. Vendel är alltså inget bevis för att svearna bodde på västkusten.
Det finns flera andra ortnamn, till exempel Uppsala, som borde placeras på på er karta, som rimligen kommer. Lycka till, jag kan vänta.
Men Vendel och Limfjorden är Jylland eller hur, så jag är i rätt region? Det är med dom därifrån svearnas slåss.
Jaja, jag vet nog svaret och jag känner nog motivet.
Tidigare och vissa fortfarande, ville gärna här se det lilla Vendel i Uppland....apropå att flytta historien men YT och HN ger tydliga besked om var bråket var.
Uppsala, ja som du väl vet fanns en dansk kung som satt i Uppsalen, må vara att han var storvuxen. Och en Västgöta också. I fråga om det har nog Dick rätt, det är inte en plats utan en funktion.
Jaja, jag vet nog svaret....
Jaja, jag vet nog svaret och jag känner nog motivet.
Tidigare och vissa fortfarande, ville gärna här se det lilla Vendel i Uppland....apropå att flytta historien men YT och HN ger tydliga besked om var bråket var.
Uppsala, ja som du väl vet fanns en dansk kung som satt i Uppsalen, må vara att han var storvuxen. Och en Västgöta också. I fråga om det har nog Dick rätt, det är inte en plats utan en funktion.
Jaja, jag vet nog svaret....
Ja, skilfingaätten som den beskrivs i YT, Beowulf mm verkar faktiskt handla om västgötar. Kanske är slutet för denna gren beskriven i sagan om kung Illrådes innebränning. Gefionmyten, Eddan mfl gamla sägner talar om den stora sjön, floden, vattenfallet och tvillingbergen. Reminiscenser från det gamla sveariket vid Göta älv och Vänern? Samma topografi återkommer i Saxo och skaldeverser. Adils störtande av Åle förläggs ända fram i medeltiden till Vänern. I närheten reses Sparlösastenen någon gång under vendeltid-vikingatid (dateringen är inte exakt). På stenen lyfts gamla skilfingakungar fram. Sparlösas befolkning betraktade på 700-talet-800-talets början skilfingaätten som sina egna kungar.
Håller med till 120%Starkodder skrev: ↑12 januari 2023, 19:57Man behöver inte endast snäva in på Limfjorden och Vendel om man vill lusläsa Ynglingatal. Ottars strider och död i Vendel funkar alldeles utmärkt med anfall på götarna vid samma tidpunkt vid Götaälv. Dvs svear mot götar och jutar på en och samma gång. Tror nog att svearna orkade ro den vägen. Vendel är alltså inget bevis för att svearna bodde på västkusten.
Det finns flera andra ortnamn, till exempel Uppsala, som borde placeras på på er karta, som rimligen kommer. Lycka till, jag kan vänta.
Beowulfkvädet beskriver uppenbarligen ett stort danskt "välde" med alla sina daner. Ynglingatal/H.N. likaså ett stort "sveavälde" (maktambitioner som givetvis varierar över tid) från Limfjorden till Ösel.
Mycket talande tycker jag är berättelsen om Erik Anundssons krig mot Harald hårfager c 900 där tydligen hela västra Sverige var omstritt.
Du menar med hela Västverige Bohuslän och Dalsland?