Det du i ditt inlägg ovan beskriver ser jag absolut som en möjlighet. Det du beskriver är hur en familj/ätt först får ekonomisk makt - och sedan hur denna makt sprider sig i omgivningen. Det ser jag som helt normalt.
Men att samma familj/ätt satt vid makten under 800 år ser jag som fullkomligt onormalt, och det tror jag att du gör också. Inget kommunistiskt land har t.ex, blivit äldre än 75 år. Makten rör på sig och förändrar sig.
Jag ser GU som en viktig plats, ine enbart för sin monumentalitet utan även för dess läge. Jag tror att GU har haft en mycket stor plats i Mälardalens historia. Jag tror också att platsens "viktighet" har förändrats under 800 år en hel del. Kungar har troligtvis funnits där också till och från, kanske till och med regerat därifrån vid olika tillfällen under dessa 800 år.
Att GU hade disting vet vi genom de källor vi har. Att GU var en marknadsplats vet vi också. Troligtvis har GU även varit en tingsplats. Där fanns högst troligt ett Hov (tempel) så GU har varit en religiös plats också. Eftersom Ting och religion högst troligt hållits i GU fanns även Kungar där eftersom de är inblandade i båda dessa saker. Om Kungarna bodde där - eller om de var där på besök, eller bara vistades där vissa tider på året, vet vi inte eftersom källor saknas om detta.
Vilken av dessa "makter" som dominerat när i tid kanske utgrävniningarna kan ge svar på med tiden etersom många fynd har gjorts.
Kvar är då tolkningarna av fynden - och då är vi tillbaka till att vi alla ser det som vi vill se...
Thomas