Nu kan du jämföra ditt DNA med forntidsmänniskornas
Re: Nu kan du jämföra ditt DNA med forntidsmänniskornas
Det har jag inte upplevt överhuvudtaget. Du får tipsa dessa människor att sätta sig in i ämnet och läsa på bättre.
-
Anders i Uppsala
Fram till början av 1300-talet "slutade" Sverige i södra Västerbotten ungefär. Många svenskar norr därom kom väl inflytande söderifrån på 1300-talet?Valdemar skrev: ↑4 mars 2023, 22:57Verkar som högst andel Stridsyxekultur finns längst upp i norra Sverige enligt denna:Valdemar skrev: ↑4 mars 2023, 20:19Stridsyxekulturen är baserad på invandring från dagens Ryssland. Denna utvecklas senare till den Skandinaviska bronsålderskulturen. Denna hade sitt epicentrum i dagen Danmark och södra/västra Sverige. Stridsyxegenerna borde ha en större andel i Västsverige än i Östra med andra ord.
https://www.researchgate.net/figure/Dis ... _318751121
Menar du på fullt allvar att du hört någon jubla när han/hon fått reda på sin haplogrupp? Låter konstigt. Rätt svar när det gäller haplogrupper är väl att den är vetenskapligt bekräftad. Fel svar då ej vetenskapligt bekräftad.Yngwe skrev: ↑6 mars 2023, 21:28Jag har då hört folk jubla för att de fick "rätt svar" , och då tycker jag inte det ligger så långt borta att tänka att vissa fått "fel svar"....Starkodder skrev: ↑6 mars 2023, 17:18I fallet skallmätningar hade man väl redan innan bestämt sig för vilka "raser" som var bra respektive dåliga. Svårare med haplogrupper idag.Yngwe skrev: ↑6 mars 2023, 00:42
Ja i förlängningen riskerar det ju att bli samma sak, ett mått på hur väl man passar i en mall som sätts för att definiera en kultur, ett folk eller motsvarande.
Jag vill absolut inte påskina att sådana intentioner framförts här på forumet, men samtidigt får man nog vara medveten om risken om att man oavsiktligt men oförsiktigt hamnar där.
Är inte det där spelad förvåning Visi? Man kan knappast missa att nationalism är ganska utbrett, även i extremare former och med minsta intresse i frågan ser man ju att många företag erbjuder dna test där de påstår att man får reda på sin etnicitet.
Men även vanliga människor trillar nog lätt dit. Vi kan nämna en av världens mest kända arkeologer, känd genom TV. När han får resultatet jublar han över att vara äkta britt och inte någon invandrad romare. Med inslag av humor givetvis, men ändå..
Men även vanliga människor trillar nog lätt dit. Vi kan nämna en av världens mest kända arkeologer, känd genom TV. När han får resultatet jublar han över att vara äkta britt och inte någon invandrad romare. Med inslag av humor givetvis, men ändå..
???
Vi lever nog i olika världar Yngwe...
Vi lever nog i olika världar Yngwe...
Jag tror på kunskap. Ju mer folk förstår om sina rötter och hur länder formats, ju mindre rasism och nationalism.
Jag tror också på kunskap, men man får vara medveten om risken att kunskap inte alltid används som man önskar och av dem man önskar. Och extremnationalister och rasister är sällan särskilt rationella och inte heller så nogranna, så vi andra får se till att vara det.
Sen får man inte vara så ängslig att man avstår forskning på grund av eventuella risker för missbruk. DNA och isotopanalyser håller på att revolutionera arkeologin. Att avstå dessa verktyg vore lika galet som att avstå C14 analyser eller andra arkeologiska metoder.
Tillbaka till ämnet så kan jag verkligen rekommendera folk att testa sitt DNA på någon bolag. Hos Familytree får du en analys av hur din arvsmassa är uppbyggd utifrån vad man vet om olika grupper som bosatt sig i exempelvis Sverige. Precis som släktforskningen ger fina inblickar i vår historia från 1600-talet och framåt; så ger DNA inspiration till ökad kunskapsinhämtning om äldre tider.
Tillbaka till ämnet så kan jag verkligen rekommendera folk att testa sitt DNA på någon bolag. Hos Familytree får du en analys av hur din arvsmassa är uppbyggd utifrån vad man vet om olika grupper som bosatt sig i exempelvis Sverige. Precis som släktforskningen ger fina inblickar i vår historia från 1600-talet och framåt; så ger DNA inspiration till ökad kunskapsinhämtning om äldre tider.
Självklart ska man forska om nya redskap att använda.
Familytree och andra kommersiella dna test företag är nog bra till att hitta släktingar som inte levde för allt för länge sedan. Men etnicitet i äldre tider, nja. Deras "kartor" är väl inte direkt vetenskapliga...
Familytree och andra kommersiella dna test företag är nog bra till att hitta släktingar som inte levde för allt för länge sedan. Men etnicitet i äldre tider, nja. Deras "kartor" är väl inte direkt vetenskapliga...