Togtet - ny serie på dansk TV
Re: Togtet - ny serie på dansk TV
Mina exempel var för att visa att man ändå måste behärska tekniken att kontrollerat bromsa dig fram i sjön.
Och det är just det jag tror du missar, eftetsom du återvänder till okontrollerad drift och dess faror. Dessa faror ifrågasätter jag inte.
Men varför skulle man inte med hjälp av åror kunna hålla upp båten mot sjön, och för större båtar kanske med hjälp av drivankare. Vi ver ju att tekniken funkar och man förstår att principen ä
Var känd!
Och det är just det jag tror du missar, eftetsom du återvänder till okontrollerad drift och dess faror. Dessa faror ifrågasätter jag inte.
Men varför skulle man inte med hjälp av åror kunna hålla upp båten mot sjön, och för större båtar kanske med hjälp av drivankare. Vi ver ju att tekniken funkar och man förstår att principen ä
Var känd!
Jag har aldrig pratat om okontrollerad drift.Yngwe skrev: ↑20 maj 2023, 10:01Mina exempel var för att visa att man ändå måste behärska tekniken att kontrollerat bromsa dig fram i sjön.
Var känd!
Att hålla tex en vikingatida knarr med åror under en storm och dessutom mot sjön är absurd och det har jag redan förklarat i tidigare inlägg.
Ett drivankare håller inte heller skeppet mot sjön utan med. Detta har jag också förklarat i tidigare inlägg.
Om du inte tror mig så åk ut och testa istället för att bara tycka en massa saker utan egen erfarenhet eller kunskap i ämnet.
Ett drivankare håller för eller akter mot sjön, beroende på var du fäster den. Normalt vill man ha fören mot sjön, men kanske mindre viktigt på en vikingatida båt med högt uppdragen akter. På en modern båtvsätter du då oftast drivankaret i fören för att få den mot vinden. Båten drivs då i vindriktningen, och ankaret bromsar så att fören stadigt hålls mot vågorna.
Jag har använt drivankare en hel del vid driftfiske, så jag vet myckey väl vad jag pratar om.
Der vad gäller drivankare!
När det gället rodden tänker du helt fel. Givetvis , det är lika omöjligt för Vikingen att ro båten i fråga fram över vågorna som det var för oss att ro riverraften uppför Piteälvens strömmar. Ingen skulle komma på iden att färdas på det viset. Der man använder årorna till är att bromsa och till att styra. Att säga att inte det fungerar är som att säga att man inte kan ro eller styra en båt med åror. Självklart kan man det. Och häl lär avsaknaden av markant köl kunna få båten att fungera ungefär som en raft.
Eftersom man rodde innan man kunde segla var givetvis tekniken känd. Sen har man väl som alltid balanserat nytta o risk. I vissa båtar gick man säkert över gränsen för vad man kunde klara av med åror. Men knarren har ju i regel några årpar och är inte i närheten av Draken HHs dimensioner.
Att säga att det är omöjligt utan att ens förstå tekniken?
Eftersom man rodde innan man kunde segla var givetvis tekniken känd. Sen har man väl som alltid balanserat nytta o risk. I vissa båtar gick man säkert över gränsen för vad man kunde klara av med åror. Men knarren har ju i regel några årpar och är inte i närheten av Draken HHs dimensioner.
Åter igen blandar du in andra skeppstyper och andra riggar. Med ett sidoroder vill du inte ha aktern först och en vikingatida båt har fortfarande en liten grunt gående köl, inte en modern fenköl. För dig verkar en båt vara en båt utan några som helst skillnader.Yngwe skrev: ↑20 maj 2023, 18:26Ett drivankare håller för eller akter mot sjön, beroende på var du fäster den. Normalt vill man ha fören mot sjön, men kanske mindre viktigt på en vikingatida båt med högt uppdragen akter. På en modern båtvsätter du då oftast drivankaret i fören för att få den mot vinden. Båten drivs då i vindriktningen, och ankaret bromsar så att fören stadigt hålls mot vågorna.
drivankare.jpg.44283330066e872cee55ee93ce496c9f.jpg
Jag har använt drivankare en hel del vid driftfiske, så jag vet myckey väl vad jag pratar om.
Brukar du drivfiska långt ute på Atlanten halvvägs till Island mitt i stormar?
Här blandar du åter igen friskt mellan olika skeppstyper. Självklart kände vikingarna till roddtekniken, men då använde de skepp som var byggda för rodd, precis som Hjortspringsbåten var gjord för att paddlas. Knarrar hade åror (som jag skrivit flera gånger tidigare) för att ta sig ut och in i hamnar. Ibland används åror på ena sidan när det är lite vind för att hjälpa skeppet runt när du ska slå vid en vändning. Om skeppet rider uppe på en våg i en storm som en liten barkbit, vad händer då om du sätter ner årorna i vattnet för att bromsa skeppet? Det är stor skillnad på tex älvbåtarna som de brukade vända när de kom till en ström eller fors. Dessa vände de och försökte ro "uppför" forsen när de skulle ner. Detta var för att bromsa farten så de kunde styra ner för forsen och inte köra på något. Det är något helt annat än havsseglats med en stor knarr som inte är byggd för rodd. Det är väldigt få åror på ett stort skepp med mycket barlast och en skorvform som inte är till för rodd. Längd/bredd förhållandena vill dessutom vrida skeppet 90 grader (särskilt med den lilla kölen) och detta skepp ska du ro i en storm på de höga vågorna som en white water river raft!!!!!!!!Yngwe skrev: ↑20 maj 2023, 19:00När det gället rodden tänker du helt fel. Givetvis , det är lika omöjligt för Vikingen att ro båten i fråga fram över vågorna som det var för oss att ro riverraften uppför Piteälvens strömmar. Ingen skulle komma på iden att färdas på det viset. Der man använder årorna till är att bromsa och till att styra. Att säga att inte det fungerar är som att säga att man inte kan ro eller styra en båt med åror. Självklart kan man det. Och häl lär avsaknaden av markant köl kunna få båten att fungera ungefär som en raft.
För min del är denna diskussion över. Det är meningslöst att fortsätta den.
Tycker det är märkligt att du så självklart påstår vad som går och inte går, och hävdar andras okunskap. Särskilt som du från början inte verkade förstå principen med att bromsa sin båt i svårt väder, hävdande att det skulle resultera i okontrollerad drift, med referens till fritt drivande motorbåtar, då appropå att blanda ihop båttyper.
Du säger en knarr inte kan ros, men att årorna kan hjälpa till vid slag. Då har man alltså styreffekt med dom, men du hävdar att den upphör så fort seglet tas ur ekvationen. Varför, vad är det som händer då som neutralierar åror?
Ok drivankare, är du med på hur det ens funkar? Du säger att om du fäster ett rep i fören på en knarr så har den en sådan form att den vill vrida sig och gå på tvären. Hur då säger jag, är den asymetrisk och fungerar som en paravan?? Nä just det, även en knarr följer kraftens riktningmed fören först och aktern efter, oavsett kölform.
Så jag vet inte varför jag ska drivfiska på attlanten....är det verkligen jag som saknar all kunskap och erfarenhet?
Du säger en knarr inte kan ros, men att årorna kan hjälpa till vid slag. Då har man alltså styreffekt med dom, men du hävdar att den upphör så fort seglet tas ur ekvationen. Varför, vad är det som händer då som neutralierar åror?
Ok drivankare, är du med på hur det ens funkar? Du säger att om du fäster ett rep i fören på en knarr så har den en sådan form att den vill vrida sig och gå på tvären. Hur då säger jag, är den asymetrisk och fungerar som en paravan?? Nä just det, även en knarr följer kraftens riktningmed fören först och aktern efter, oavsett kölform.
Så jag vet inte varför jag ska drivfiska på attlanten....är det verkligen jag som saknar all kunskap och erfarenhet?