Mysteriet hadubarderna

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Mysteriet hadubarderna

Inlägg av Starkodder » 31 juli 2023, 09:43

Lite flygbilder över Kung Gorms grav:

1960

Kung Gorms grav 1960.JPG
Kung Gorms grav 1960.JPG (10.45 KiB) Visad 5653 gånger

1975

Kung Gorms grav 1975.JPG
Kung Gorms grav 1975.JPG (11.66 KiB) Visad 5653 gånger

idag

Kung Gorms grav idag.JPG
Kung Gorms grav idag.JPG (18.05 KiB) Visad 5653 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 31 juli 2023, 09:45

Utsnitt från gamla lantmäterikartor:

1719

Kung Gorms grav 1719.JPG
Kung Gorms grav 1719.JPG (12.34 KiB) Visad 5653 gånger

1767

Kung Gorms grav 1767.JPG
Kung Gorms grav 1767.JPG (10.72 KiB) Visad 5653 gånger

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 31 juli 2023, 20:31

För att sammanfatta källorna om Ingel och Gorm:

I Östra Ingelstad står en stor bautasten namngiven efter Ingel. Den ska vara rest över hans grav. Stenen var fallen men restes återigen 1910. Runt skall det enligt äldre källor ha stått 20 mindre stenar. Ingen av dessa finns kvar på platsen, där det nu är en åker. Man får anta att Ingels sten står på ungefär ursprunglig plats. Jag besökte stenen ffg gången på midsommarafton, trots att jag semestrat på Österlen under hela min livstid. Som ett märkligt sammanträffande hittade vi hemma veckan efter utflykten en teckning av just Ingels sten, från 1914! Min frus farfar var då och restaurerade målningar i kyrkan intill och ritade av den. Stenen ser likadan ut 1914 som 2023.

1914.jpg
1914.jpg (2.43 MiB) Visad 5629 gånger
2023.JPG
2023.JPG (911.73 KiB) Visad 5629 gånger

Gorms grav finns angiven på äldre kartor. 1719 ser man tre gravhögar i profil där den mellersta har heldragen linje under medan de två andra har streckade linjer. Att döma av Fornsöks text om platsen verkar det som att man tolkat de tre profilerna som att det funnits fler gravhögar på platsen. Men är det så, är inte de tre profilerna bara profiler från Gorms hög? Inga andra högar är antydda i terrängen runt. Andra namn som hittas i ortnamnsregistret är Mula hög, Grumöllebackane, Gråmyllebacken och Grumme backe. Kanske var det Grum och inte Gorm ursprungligen.

1767 ser man en stenkrets med en ensam sten i mitten. En stenkrets finns även utsatt på Skånska rekognosceringskartan.

Så enligt traditionen möttes alltså en Ingel och en Gorm för envig på platsen. I en källa anges Ingel ha sänt sju män i sitt ställe medan Gorm kom själv med en tjänare. Denne skadade Gorm (av vilken anledning?) men han lyckades binda ihop såret med vidjor och sen slog han ihjäl alla och dog sen. Den fege Ingel verkar inte ha deltagit öht i denna version. Scenariot med många motståndare samt vidjor för skadorna låter misstänkt likt Starkodders strid mot Angantyrs söner. Hur länge använde man vidjor för sårbindning?

En annan version i Rosborns text anger att slutstriden stod i Björnkärr, en märkligt noggrann angivelse. Ett problem är att det inte verkar finnas ett Björnkärr i hela häradet, åtminstone inte i ortnamnsregistret. Möjligen måste man skärskåda de gamla kartorna efter ett sådant platsnamn.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 6 augusti 2023, 13:41

Kung Gorms grav i detalj:

Baserat på flygbild så ser man hur stenarna ligger. Alla utom en i öster som står snett upprätt ligger fällda till marken. Vid senaste besöket gick jag runt och fotograferade dem i ordning. Med utgångspunkt från den i nordväst som nummer 1 gick jag runt medsols. De ligger inte jämt utspridda utan vissa i grupper, vilket visar att några inte ligger där de fallit utan flyttats en bit. Endast dem i väster ligger snyggt på rad. Källorna anger totalt 21 stenar, med 20 stenar i ring samt en 4 alnars sten i mitten. Det stämmer med antalet idag, vilket antyder att inga stenar forslats bort från platsen. Samma antal 20+1 är angivet från Ingels grav borta i Ingelstad, där endast mittstenen finns kvar. Så antalet 21 måste ha varit ett viktigt antal.

Kung Gorms grav idag 2.JPG
Kung Gorms grav idag 2.JPG (22.92 KiB) Visad 5514 gånger

Sten nummer 13 vid Gorms grav (gul punkt) måste vara den som stod i mitten och var viktigast. Den är den enda som är regelbundet tillhuggen och dessutom har två stora skålgropar på ena sidan.

Hur längesen stenarna stod upp är svårt att säga. De flesta verkar ligga ganska nedsjunkna, vilket väl antyder att de legat länge.

20230729_105216.jpg
20230729_105216.jpg (3.67 MiB) Visad 5514 gånger

Men de fem stenarna i sydost som ligger tillsammans ligger ytligare, förmodligen ditsläpade senare.

20230729_105832.jpg
20230729_105832.jpg (4.18 MiB) Visad 5514 gånger

Mittenpartiet av den forna högen där granen står är utgrävd vid något tillfälle, själva högen är alltså helt fördärvad! Går sådant att åtgärda, borde man renovera hela monumentet och resa stenarna igen?

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 6 augusti 2023, 13:52

fileoscar skrev:
29 juni 2023, 23:14
Yngwe skrev:
29 juni 2023, 22:44
fileoscar skrev:
29 juni 2023, 21:02
Troels Brandt har skrivit en del om hadbarderna - och om Lejre.

Se sid 7-9 i länken:

Kod: Markera allt

https://www.academia.edu/resource/work/36869220 
Troels artikel är en fabulös beskrivning av herulerna, mycket är rent hittepå..oanvändbart s om källaoch referens. Troels är ju medlem så han kan försvara sig om så önskas.
OK.....

Jag ville främst hörsamma uppropet (som jag uppfattade det) om stoff kring hadbarderna. Läste härom veckan en bok av Dick Harrisson där han bl a behandlade hadbarderna. Tror det var "Folkvandringstid". Kunde dock inte citera den eftersom jag befinner mig utomlands. Men lika bra det, förmodligen "hittepå" det också.
Revisor Troels Brandt afgik ved døden i sommeren 2021.
https://www.sn.dk/furesoe-kommune/minde ... -givet-op/
Han var meget aktiv lokalt, men deraf følger ikke historisk ekspertise.

Jeg vender tilbage senere med noget fagligt funderet om Lejre, hvor man i dag kan være sikker på, at der har boet nogle betydende stormænd - kald dem konger eller småkonger eller hvad I nu kalder dem.

BS

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 8 augusti 2023, 19:40

Var i kontakt med Simrishamns kommun och fick av dem äldre information om Kung Gorms grav, med mätningar och foton från 1933. Av dem kan man dra slutsatsen att stenarna idag ligger på samma plats som då.

F4a.6.28_ utdrag Kung Gorms hög.pdf
(6.28 MiB) Nerladdad 709 gånger

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 8 augusti 2023, 20:39

BalticSea skrev:
6 augusti 2023, 13:52
fileoscar skrev:
29 juni 2023, 23:14
Yngwe skrev:
29 juni 2023, 22:44

Troels artikel är en fabulös beskrivning av herulerna, mycket är rent hittepå..oanvändbart s om källaoch referens. Troels är ju medlem så han kan försvara sig om så önskas.
OK.....

Jag ville främst hörsamma uppropet (som jag uppfattade det) om stoff kring hadbarderna. Läste härom veckan en bok av Dick Harrisson där han bl a behandlade hadbarderna. Tror det var "Folkvandringstid". Kunde dock inte citera den eftersom jag befinner mig utomlands. Men lika bra det, förmodligen "hittepå" det också.
Revisor Troels Brandt afgik ved døden i sommeren 2021.
https://www.sn.dk/furesoe-kommune/minde ... -givet-op/
Han var meget aktiv lokalt, men deraf følger ikke historisk ekspertise.

Jeg vender tilbage senere med noget fagligt funderet om Lejre, hvor man i dag kan være sikker på, at der har boet nogle betydende stormænd - kald dem konger eller småkonger eller hvad I nu kalder dem.

BS
Det var tråkigt att höra om Troels, trots att en tid nu gått sen han gick vidare till de sälla jaktmatkerna. Vi umgicks på forum i många år! Tänder ett ljus här mitt i den jylländska stormen!

Beckular

Inlägg av Beckular » 5 september 2023, 07:18

Likt benämningen Rugier för hunnerregenten Rugila, heruler för Herkules, daner för Tanausis, götar för Göte, karoliner för kejsar Karl är det någon form av manifestliknande diplomata omkring kung Hagbard det är tal om. Hadubarderna lär vara de soldater som slogs mot Sven och samtida Gandalfs armé avancerandes mot Norge efter ett regentlönnmord i Östergötland vilket står om i bl.a. Heimskringla respektive Adam av Bremen. I fornaldarsagorna benämns Hagbard och efterföljande Hake som Hake den vite och Hake den svarte. Hagbard lever femtio år efter Beowulf och Beowulf femtio år efter Ingjald. Götakungaskapets ursprung kommer från Skåne. Det står i Getica att efter Tanausis och dåvarande götakungens belägring samt lämnande av en vapenhandlande stad numer med vapnet i vitögat i Småland så bildas efteråt den ledsamma dialekten medan flyktingarna silas till närliggande ö.
.

Inlägget är i vissa stycken svårbegripligt och saknar till del källanvisning.
/Tinget

Skriv svar