Historien om Sverige, premiär den 5 november
Re: Historien om Sverige, premiär den 5 november
Saknar Skateholmboplatsen och Tågerupsboplatsen med Tågerupsskaftet.
Även anläggningarna uppe vid Sölvesborg för att fermentera fisk under jägarstenåldern. Det fanns en förmåga att organisera kollektiva insatser under den här perioden.
Jag gillar fakta som krockar med befintliga hypoteser och teorier.
Opager
Även anläggningarna uppe vid Sölvesborg för att fermentera fisk under jägarstenåldern. Det fanns en förmåga att organisera kollektiva insatser under den här perioden.
Opager
Håller med om allt du skriver här.Opager skrev: ↑7 november 2023, 22:52Saknar Skateholmboplatsen och Tågerupsboplatsen med Tågerupsskaftet.
Opager
Om ni vill se det danska originalet som den svenska versionen har lånat mycket av så finns den här.
https://www.dr.dk/drtv/serie/historien- ... ark_145311
Opager
https://www.dr.dk/drtv/serie/historien- ... ark_145311
Opager
Avsnitten följs också upp av ett "Historiskt eftersnack" med Cecilia Düringer.
Programledaren Cecilia Düringer följer upp veckans avsnitt av Historien om Sverige och djupdyker i nördiga sidospår och gör oväntade spaningar tillsammans med experter och kulturpersonligheter.
https://www.svtplay.se/historiskt-eftersnack1. Den lyckliga stenåldersmänniskan?
De första invånarna i Norden var mörkhyade med blå ögon, ägnade sig åt makabra dödsritualer och använde amning som preventivmedelsmetod. Stenåldersmänniskan sägs också vara lyckligare än nutidsmänniskan. Men hur vet vi egentligen allt det här? Arkeologen Liv Nilsson-Stutz och evolutionsbiologen Mattias Jakobsson reder ut begreppen. Och så pratar vi skelett. Vad är skillnaden mellan en arkeologisk utgrävning och en gravskändning? Dessutom gör komikern Emma Molin en stenåldersspaning. Programledare är Cecilia Düringer. Del 1 av 10.
-
karlfredrik
Den danska versionen borde även sändas i skänsk lokaltv. Skillnaden mellan Själkland och Skånen i äldre histtoria var inte så stor.
-
karlfredrik
Torbjörn Flykt sågar serien i DN (10&11-23). Själv ser jag inte så många fel. Jag var själv med i ett tidigare TV avsnitt om vikingatiden (munk bredvid völvan på slavmarknaden)m som visas bl a på Vikingamuseet i Stockholm), Jag var förvånad över att tregisören var osäker på skillnaden mellan 900-tal och 1100-tal,
Nu kan man se avsnitt två, om metallernas tid. Snyggt gjort och dramatiskt. Bland annat får vi se scener med mordet på Granhammarsmannen, samt massakern i Sandby borg. Vi får också följa ett par nordbor i romersk tjänst.
Till det får vi se mäktiga gravar, hällristningar och vackra föremål.
Flera kända experter medverkar i programmet.
Som vanligt blev det ganska översiktligt, men nåt annat kan man väl knappt förvänta sig när man skall klämma in hela bronsåldern och äldre järnåldern på en timme.
Som vanligt följer också ett eftersnack.
Till det får vi se mäktiga gravar, hällristningar och vackra föremål.
Flera kända experter medverkar i programmet.
Som vanligt blev det ganska översiktligt, men nåt annat kan man väl knappt förvänta sig när man skall klämma in hela bronsåldern och äldre järnåldern på en timme.
https://www.svtplay.se/video/KDMxz1J/hi ... id=jLZ57xyMetallernas tid, ca 1700 f Kr–500 e Kr
På jakt efter metaller lämnar människorna stenåldern bakom sig och ger sig ut i Europa på långa och riskfyllda resor. Föremålen och kunskaperna de tar med sig hem skapar nya möjligheter för alla som lever i vårt land. Men de leder också till våld och krig. Simon J Berger är seriens berättare.
Som vanligt följer också ett eftersnack.
https://www.svtplay.se/video/Kxpz1r6/hi ... id=jgnGBJRDe tänkte också på romarriket
Vilka var de bästa sakerna som kom från romarriket och hur tolkar man egentligen hällristningar som verkar visa forntida nycirkus? Och borde inte bronsåldern döpas om till ullåldern? Gäster är Johan Ling, professor i arkeologi, Jenny Larsson, professor i språk, Helena Victor, arkeolog och Nanna Olasdotter Hallberg, journalist och forntidsentusiast. Programledare är Cecilia Düringer
Ang avsnitt två så får jag hålla med Arkeologen HArnesk från norrbotten. Det är under all kritik att år 2023 fortfarande inte norrlands annorlunda historia inte tas upp, och när kritiken visades i eftersnackprogrammet man inte gjorde mer än konstaterade att man traditionellt fokuserat på södra Sverige och ignorerat den norra delen. Man kunde åtminstone där försökt kompensera den bristen i det programmet. Tyvärr så får jag väl inte säga att jag är förvånad, men jag hade hoppats att jag fått fel. Samma kan väl sägas om påståendet om att alla pratade samma språk i norra europa, det skulle ha varit intressant att se hur de finskugriska språken (samiska språk och finska) spridit sig till norden även om kanske just finskans spridning till det som är dagens Sverige ligger efter avsnitt 2s tidsperiod.
Håller med om att det är väldigt tråkigt att det inte är mer fokus på Norrlands intressanta historia.
Som förväntat, i avsnitt två skönk skeppet, och man undrar om der är dags för radionämnden...
Den nordiska bronsålderns slavekonomi...ren effektsökande fantasi, helt utan belägg, suck...
Svearikets grundande i Uppland under bronsålder, pust...
Enhetligt språk i hela norra europa, en gissning långt bortom vetenskapen, hujeda mig...
Legosoldater i Rom som blir stormrika, helt bortom källor och kända ersättningsnivåer för auxilleries.... stön...
Såg det med barnen och försökte hålla mig positiv, men det är så uruselt att man häpnar. Sorgligt är det för man kan beskriva historien på ett spännande och enkelt sätt utan dessa klavertramp.
Jonathan Lindströms inflytande allt för tydligt, med hans uttalade ambition att fylla ut kunskapens luckor med gissningar, funderingar och tankar. Man får anta att egna prioriteringar som uppmärksamhet och inkomster tillåts spela en avgörande rolll.... allt betalt med skattepengar..
Ja hag är oerhört kritisk, och det är jag beredd att försvara.
Den nordiska bronsålderns slavekonomi...ren effektsökande fantasi, helt utan belägg, suck...
Svearikets grundande i Uppland under bronsålder, pust...
Enhetligt språk i hela norra europa, en gissning långt bortom vetenskapen, hujeda mig...
Legosoldater i Rom som blir stormrika, helt bortom källor och kända ersättningsnivåer för auxilleries.... stön...
Såg det med barnen och försökte hålla mig positiv, men det är så uruselt att man häpnar. Sorgligt är det för man kan beskriva historien på ett spännande och enkelt sätt utan dessa klavertramp.
Jonathan Lindströms inflytande allt för tydligt, med hans uttalade ambition att fylla ut kunskapens luckor med gissningar, funderingar och tankar. Man får anta att egna prioriteringar som uppmärksamhet och inkomster tillåts spela en avgörande rolll.... allt betalt med skattepengar..
Ja hag är oerhört kritisk, och det är jag beredd att försvara.