Gamla Uppsala

500 f.Kr. - 1066
Ättelägg

Re: Vad vet vi om Gamla Uppsala?

Inlägg av Ättelägg » 27 juli 2015, 09:06

Du får väl läsa tråden:

citat Thomas:
Eller, fanns det en eller flera Kamprad i varje generation som skapade sig förmögenheter och som därmed tvingade fram samhällsförändringar och "storbyggen" alltså ekonomiskt starka personer styrde samhällsutvecklingen?
ciat Yngwe:

Du skriver att handelsvägar öppnas och att dess rikedomar hamnar hos ett fåtal. Vad säger att det inte handlar om en i handel grundad aristokrati som vi ser i materialet? Eller skulle en sådan se annorlunda ut?

Ett axplock av olika hypoteser, här gällande handelsmän......så, nä jag "kommer inte att ge mig".

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 juli 2015, 09:17

Det går naturligtvis inte i detalj att veta exakt vilka som var kungagravar gentemot skiktet under. Storhögarna vid GU var det säkert liksom säkert delar vid Valsgärde och Vendel.

Sen har jag inga problem med flera kungar samtidigt i ett rike eller land.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 27 juli 2015, 09:30

Ättelägg skrev:Du får väl läsa tråden:

citat Thomas:
Eller, fanns det en eller flera Kamprad i varje generation som skapade sig förmögenheter och som därmed tvingade fram samhällsförändringar och "storbyggen" alltså ekonomiskt starka personer styrde samhällsutvecklingen?
ciat Yngwe:

Du skriver att handelsvägar öppnas och att dess rikedomar hamnar hos ett fåtal. Vad säger att det inte handlar om en i handel grundad aristokrati som vi ser i materialet? Eller skulle en sådan se annorlunda ut?

Ett axplock av olika hypoteser, här gällande handelsmän......så, nä jag "kommer inte att ge mig".
Så du menar att en kung inte skulle syssla med handel och de inkomster den ger? Var kungen på Adelsö vid Birka inte en kung utan en handelsman? Missuppfattar du med vilja?

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 27 juli 2015, 09:44

Läs inläggen, de vänder sig just mot tolkningen av gravarna som kungliga. Därav de framkastade hypoteserna, så läs innan du missuppfattar min uppfattning.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 27 juli 2015, 14:28

Ättelägg, ingen har ensamrätt till att tolka någonting. Det är fritt för var och en att tolka.

Du tolkar Storhögar som "Kungliga" alltså att de kan innehålla både Kungar och Drottningar. Det står dig fritt att tro på denna tolkning. Du kan argumentera för vad du personligen tror på.

Andra medlemmar tror på något annat. Det står dem fritt att tro på sin tolkning.

Ingen har tolkningsföreträde. Vi alla tolkar och tror eftersom fakta saknas. Alla skall respektera de övrigas tro - och diskutera själva tron - inte personen bakom tron.

Om du blir provocerad av att andra inte tror på det som du tror på - är det ditt problem. Din uppfattning är din personliga uppfattning. Stå för din uppfattning - och acceptera att andra har en annan uppfattning.

På SAF är det fritt att framföra sin uppfattning om historia, oavsett uppfattning. Alla uppfattningar skall respekteras - och alla uppfattningar kan naturligtvis diskuteras - det är ju därför de framförs på ett diskussionsforum.

Thomas
Historia är färskvara.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 27 juli 2015, 17:20

Återigen en märklig tvist på det jag skriver, folk får tro vad de vill liksom jag får tro vad jag vill. blir det jag tror ifrågasatt är det upp till mig att välja besvara eller inte, liksom för andra kring sitt. Dock betyder detta inte att rena galematiasen angående tolkning av vad jag skriver får stå för mig. Det senaste är att jag hittat på att några här framkastat hypotesen att det kan vara köpmän som anlagt högarna och fått uppmaningen att ge mig, och att jag misstolkar med vilje. men det står vem som helst fritt att läsa inläggen som det gäller, och deras hypoteser är just riktade mot tolkningen att högarna är resta över kungligheter, så i sak är det som jag tolkar rätt. MED DETTA argumenterar jag inte emot deras hypoteser, de är fria att tro vad de vill, utan en inlaga på misstro mot mina uppgifter angående hypoteser kring gravlagda köpmän i GU från några här.

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 27 juli 2015, 18:43

Yngwe skrev:Så AndreasE varför skulle guldet bli kungligt för att det hamnar i en grav? Eller sluta vara kungligt för att det är ett lösfynd? Känner vi några ritualer som styrker en sådan tanke, och motsäger en alternativ förklaring? Nä!!! Skulle hantverket och guldet bli mindre exklusivt för att det saknar kontext? N'ä!!!

Så den förklaringen håller inte.
Läste du ens mitt inlägg? Eller missförstår du med vilje?

Guldets objektiva värde är förstås det samma hur det än deponerats. Vad jag pratar om är fyndkontexten och hur vi som arkeologer kan använda dem i vår tolkning av materialet. Guld som hittas i en grav eller på en boplats kan knytas till den platsen eller individen. Om vi hittade en guldhalskrage i en grav så skulle den förstås vara en stark indikation på att vi hade att göra med en person i samhällets absoluta elit, tex en kunglig individ. Om den hittas i en byggnad så säger det någonting om den bebygelseenhetens materiella rikedom och status.

En guldhalskrage som hittas i deponerad i utmark utan associerade fynd är förstås svårare att tolka. Uppenbarligen så har den tillverkats i en guldverkstad av högsta kvalitet, troligtvis på en centralort någonstans, av guldsmeder som arbetat för samhällets högsta elit, av guld som tillhandahållits av någon med tillgång till stora ekonomiska resurser. Men hur hamnade den nedlagd under några stenar i utmarken? Vem lade den där? Var någonstans har den befunnits sig innan detta hände? Vilka processer ledde fram till deponeringen? Var det en lokal storman (från var någonstans?) som deponerat den av religiösa eller politiska skäl? Eller har den rövats från någon avlägsen plats och deponerats som ett krigsoffer? Eller har den gömts undan i utmarken under oroliga tider av någon som kommit över den i en kaosartad situation?

Min poäng är att deponerat guld representerar förstås i sig själv samma saker som guld som hittas i en gravkontext eller i en boplatskontext. Däremot så är själva fyndkontexten mer svårtolkad.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 27 juli 2015, 18:54

Starkodder skrev:Nä misstänkte ju att uteblivna svar får de konsekvenserna.

Det som till slut kommer att visas arkeologiskt är väl då att tidpunkten för den första hallen i GU skjuts bakåt i tid. Kanske inte till Tacitus svioner men en bit.

Intressant är också att Snorre ju anger platsen Skuta som gravplats för en tidig Yngling, kanske då Skuttunge och således inte Uppsala.
Det finns en Kung Skutes hög ett par hundra meter öster om gamla E4 i höjd med Lövstalöt:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kung_Skutes_hög

Alltså knappt en mil nordväst om Gamla Uppsala.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 27 juli 2015, 19:40

Anders i Uppsala skrev:
Starkodder skrev:Nä misstänkte ju att uteblivna svar får de konsekvenserna.

Det som till slut kommer att visas arkeologiskt är väl då att tidpunkten för den första hallen i GU skjuts bakåt i tid. Kanske inte till Tacitus svioner men en bit.

Intressant är också att Snorre ju anger platsen Skuta som gravplats för en tidig Yngling, kanske då Skuttunge och således inte Uppsala.
Det finns en Kung Skutes hög ett par hundra meter öster om gamla E4 i höjd med Lövstalöt:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kung_Skutes_hög

Alltså knappt en mil nordväst om Gamla Uppsala.
Ja det var den jag tänkte på. Nån gång kanske man gräver ut den.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 27 juli 2015, 22:09

AndreasE skrev:
Yngwe skrev:Så AndreasE varför skulle guldet bli kungligt för att det hamnar i en grav? Eller sluta vara kungligt för att det är ett lösfynd? Känner vi några ritualer som styrker en sådan tanke, och motsäger en alternativ förklaring? Nä!!! Skulle hantverket och guldet bli mindre exklusivt för att det saknar kontext? N'ä!!!

Så den förklaringen håller inte.
Läste du ens mitt inlägg? Eller missförstår du med vilje?

Guldets objektiva värde är förstås det samma hur det än deponerats. Vad jag pratar om är fyndkontexten och hur vi som arkeologer kan använda dem i vår tolkning av materialet. Guld som hittas i en grav eller på en boplats kan knytas till den platsen eller individen. Om vi hittade en guldhalskrage i en grav så skulle den förstås vara en stark indikation på att vi hade att göra med en person i samhällets absoluta elit, tex en kunglig individ. Om den hittas i en byggnad så säger det någonting om den bebygelseenhetens materiella rikedom och status.

En guldhalskrage som hittas i deponerad i utmark utan associerade fynd är förstås svårare att tolka. Uppenbarligen så har den tillverkats i en guldverkstad av högsta kvalitet, troligtvis på en centralort någonstans, av guldsmeder som arbetat för samhällets högsta elit, av guld som tillhandahållits av någon med tillgång till stora ekonomiska resurser. Men hur hamnade den nedlagd under några stenar i utmarken? Vem lade den där? Var någonstans har den befunnits sig innan detta hände? Vilka processer ledde fram till deponeringen? Var det en lokal storman (från var någonstans?) som deponerat den av religiösa eller politiska skäl? Eller har den rövats från någon avlägsen plats och deponerats som ett krigsoffer? Eller har den gömts undan i utmarken under oroliga tider av någon som kommit över den i en kaosartad situation?

Min poäng är att deponerat guld representerar förstås i sig själv samma saker som guld som hittas i en gravkontext eller i en boplatskontext. Däremot så är själva fyndkontexten mer svårtolkad.
Visst läste jag noga.

Här visar du ju tydligt på hur förutfattad mening är av betydelse. Det som gör skillnad är alltså själva kontexten. Fragment av högklassigt hantverk blir kungligt det återfinns i eb grav i GU, men ett minst lika högklassigt om inte mer, blir något annat i en plats av annan karaktär. Om de återfinns i utmark så är de plötsligt problematiska. Hur definierar du utmark? Är Torslunda socken där Färjestadskragen återfanns utmark? Här finns ju hur mycket imponerande fornfynd som helst av både guld och silver. Att fynden återfinns i ploglager kan motivera att kalla den svårförståelig, men knappast för utmark. Det som är av betydelse för tolkningen är alltså vad du hört om platsen innan du tittar på materialet. Alltså är inte tolkningen av guldet i GU frigjord från myter och legender, utan baserar sig på dessa. Det r ju myterna och legenden som utgör kontexten!

Skriv svar