En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Ja, Sven skriver små artiklar efterhand som översättningen fortskrider, så vi får ändå veta lite efterhand om vad som står i GW. Det har också översatts delar där det, förutom striderna 974 vid Danavirke, också står en del om Gorms maka Thorvi/Thyra/Tiri, var hon kommer ifrån och hennes släktskap, och kanske annat också, har jag förstått. Det är ju dessutom aktuellt nu efter DR:s serie om, och uppgradering av Thyra (programledarens röda tråd). Vad jag förstår kommer Svens nästa artikel att handla just om henne. Ska bli kul att läsa vad GW har att berätta om henne.
Händelser_under_Harald_Blåtands_tid_Striderna_år_974:
https://www.academia.edu/105968604/Händ ... rna_år_974
Händelser_under_Harald_Blåtands_tid_Striderna_år_974:
https://www.academia.edu/105968604/Händ ... rna_år_974
Efter at have været ude af debatten længe, fandt jeg en bog, der beskriver Knowth, Dowth, og Tara, Seat of the Sky King (i Irland) – det bragte mig til, egentlig for sjov, at stille nogle spørgsmål til Google Bard, en af de nyeste ai-hjælpere til søgemaskinen google, som i mange år har givet de andre baghjul pga den gode søgealgoritme.AndreasOx skrev: ↑21 november 2021, 16:35Som jag skrivit i tidigare inlägg är det geografiskt och kronologiskt omöjligt att GW:s Konuta Wysokiego var identisk med den iriske kungen Congalach (enligt Annals of the Four Masters kung cirka 944 till 956).Historikus skrev: ↑21 november 2021, 12:34Sådan!
Hvad er sandsynligheden for, at navnet Congalach Cnogba (Knowth) skulle findes i GW?
Re: Konuta Wysokiego = Knud den Høje = højkongen ’Ard Rí’ Cnogba/Knowth; Cnogba/Knowth dræbte Dublin-kongen Blacair(e) år 947/48 - ifølge AU948.1.
GW nämner att Konuta Wysokiego (Airde Konut) regerade i Norfynbrarik (förmodligen Northumberland) samtidigt med påven Benedictus IV, dvs 900/903. Hans ättlingar nämns som danska kungar i GW:s avsnitt för 947.
AU 948.1 nämner inte tillnamnet Cnogba:
"Blacair son of Gothfrith, king of the foreigners, was killed by Congalach son of Mael Mithig, and sixteen hundred were also killed or taken captive."
På spørgsmålet om Ard Rí svarede Bard følgende:
"Yes, I am familiar with the expression "Ard Rí". It is a title meaning "High King" in Irish, and it was used to refer to the supreme ruler of Ireland from the 5th to the 12th centuries. The expression is composed of two words: "Ard" meaning "high" and "Rí" meaning "king".
The High King of Ireland was not always a single individual, and the title was often contested by rival rulers. However, the High King was generally considered to be the most powerful ruler in Ireland, and they were responsible for maintaining order and peace among the different kingdoms. The High King also played a role in religious affairs, and they were often the patrons of monasteries and churches.
The High Kingship of Ireland was eventually abolished by the Normans in the 12th century. However, the title of High King is still used sometimes in a symbolic or ceremonial way. For example, the President of Ireland is sometimes referred to as the High King of Ireland, and the title is also used in some Irish poetry and literature.
Og da jeg spurgte til forbindelsen mellem High Kings og Tara fik jeg dette svar:
"Yes, the High Kings of Ireland were closely associated with the Hill of Tara, a prominent archaeological site located in Meath, Ireland. Tara was considered to be the symbolic center of Ireland and the traditional inauguration site for the High Kings. The site is believed to have been used for over 5,000 years and contains numerous mounds, enclosures, and other features that suggest it was a significant ceremonial and political center.
The earliest historical records of the High Kings of Ireland date back to the 5th century CE, and they were often depicted as ruling from Tara. However, the actual power and influence of the High Kings varied over time, and they were not always able to maintain control over the entire island. In the 12th century, the Norman invasion of Ireland led to the decline of the High Kingship, and Tara's importance as a political center faded.
Despite its decline in political significance, Tara continued to hold a special place in Irish culture and folklore. It is still visited by people from all over Ireland who seek to connect with their heritage. The site has also been the subject of numerous archaeological excavations, and it is a popular destination for tourists.
Here are some of the key connections between the High Kings of Ireland and Tara:
Tara was the traditional inauguration site for the High Kings. This ceremony involved the new king being raised onto the Lia Fail, a large stone that was said to roar when a rightful king stood upon it.
The High Kings often held their courts at Tara. This was where they would meet with their advisors, judges, and other important figures.
Tara was a symbol of the unity of Ireland. The High Kings were the rulers of all the Irish kingdoms, and Tara was seen as a place where they could come together to discuss matters of importance.
In summary, the High Kings of Ireland and the Hill of Tara were closely intertwined for centuries. Tara served as the symbolic and political center of Ireland, and the High Kings were often portrayed as ruling from the site. While the High Kingship eventually declined, Tara's significance in Irish culture and history remains strong."
*
Knowth was called Cnogba in Old Irish, whose meaning is unclear. This later became Cnoghbha, and finally Cnóbha in modern Irish.[1] In the medieval Triads of Ireland, Úam Chnogba ('caves of Knowth'), Úam Slángæ(probably Rathcoran) and Dearc Fearna (probably Dunmore Cave) are listed as "the three darkest places in Ireland".[7][8][9][10]
*
Derefter fandt jeg frem til det, som tidligere har været fremme, nemlig at Knowth på oldirsk hed Cnoghbha, så vores omtalte ven (?) Conghalach Cnoghbha, der var High King of Ireland, ifølge 'Annals of the Four Masters', har muligvis/muligvis have haft sit hovedsæde ved Knowth, men det har jeg ikke haft set nærmere på.
En person, der omtales som "Ard Rí" er en "High King" fra Irland, og ikke en tilkommen fra et andet land.
*
En relevant ordbog oversætter da også High King med Ard Rí, som det ses her:
https://www3.smo.uhi.ac.uk/sengoidelc/d ... glish.html
(skriv High King i venstre side og det oversættes til Ard Rí i højre side).
God nat.
Meget informativt indlæg, BalticSea. Tak for det.
Rosborn fortsätter att leverera appetizers inför kommande bok. I Facebookgruppen för Cursum Disc - Haraldguldet har han bland annat sammanställt några texter ur Gesta Wulinensis, som ger mer information om Styrbjörn Starke (i GW benämnd Cetibur, Ctirybiurn etc.).
Intressant i sig, men det som jag gick igång på var denna mening ur GW: “De sammanslagna danska trupperna fick också sällskap av förstärkningar från vårt land Jumne och fästet Jomniburch tillhörande vårt biskopsråd i Starim grodzie (Gamla staden = Aldinburg)”. Det ska poängteras att texten inom den avslutande parantesen torde vara Rosborns förklaring - och dessutom en korrekt sådan. Aldinburg hette f ö Starigrad under hednisk tid.
Vad är det för uppseendeväckande med det kanske någon undrar? Jo, men jag tänker på det vi - inte minst jag - i olika sammanhang diskuterat vad gäller texten på Haralds plakett. Den gängse tolkningen för avslutningen är ju “Jumne i biskopsdömet Aldinburg”. Nu får den äntligen anses bekräftad. Om plaketten är äkta och om GW inte är ett falsarium så låg Jumne och Jomsborg inom Aldinburgs biskopsdöme.
Och därmed är det också sensationellt nog klarlagt att Wolin (eller Wiejkowo) inte är platsen för Jumne och Jomsborg - fortfarande med samma reservation vad gäller äktheten. Detta då de inte tillhörde Aldinburgs biskopsdöme.
Intressant i sig, men det som jag gick igång på var denna mening ur GW: “De sammanslagna danska trupperna fick också sällskap av förstärkningar från vårt land Jumne och fästet Jomniburch tillhörande vårt biskopsråd i Starim grodzie (Gamla staden = Aldinburg)”. Det ska poängteras att texten inom den avslutande parantesen torde vara Rosborns förklaring - och dessutom en korrekt sådan. Aldinburg hette f ö Starigrad under hednisk tid.
Vad är det för uppseendeväckande med det kanske någon undrar? Jo, men jag tänker på det vi - inte minst jag - i olika sammanhang diskuterat vad gäller texten på Haralds plakett. Den gängse tolkningen för avslutningen är ju “Jumne i biskopsdömet Aldinburg”. Nu får den äntligen anses bekräftad. Om plaketten är äkta och om GW inte är ett falsarium så låg Jumne och Jomsborg inom Aldinburgs biskopsdöme.
Och därmed är det också sensationellt nog klarlagt att Wolin (eller Wiejkowo) inte är platsen för Jumne och Jomsborg - fortfarande med samma reservation vad gäller äktheten. Detta då de inte tillhörde Aldinburgs biskopsdöme.
Ja, jag vill nog säga att det är mer än "appetizers". Det är detaljerade informationer utan "cliff hangers", dvs, vi får veta en hel del om innehållet i GW, om olika händelser och förhållanden, allt eftersom den översätts, som ju tar sin tid av olika skäl. Det tycker jag att vi istället ska vara glada över. Översättningen närmar sig sin fullbordan, men efter det återstår en hel del korrekturläsning och bearbetning innan det blir manuskript av det, men kanske i slutet av nästa år kan resultatet vara i komplett läsbar form. Någon större boksatsning tvivlar jag på att det blir med tanke på det förlustprojekt som Vikingakungens guldskatt blev efter att blivit baktalat och motarbetat av flera instanser. Jobbet måste göras ändå av vetenskapliga skäl, och vi får se vad det blir av det i slutändan.fileoscar skrev: ↑25 december 2023, 16:30Rosborn fortsätter att leverera appetizers inför kommande bok. I Facebookgruppen för Cursum Disc - Haraldguldet har han bland annat sammanställt några texter ur Gesta Wulinensis, som ger mer information om Styrbjörn Starke (i GW benämnd Cetibur, Ctirybiurn etc.).
Du får ursäkta, men jag tror inte jag är ensam om att ha väldigt lite förståelse för tidsutdräkten. Hur svårt kan det vara? Samla ihop lösbladen, översätt dem respektive sortera i tidsordning. Det borde väl inte ta flera år i anspråk. Vi pratar ju om GW:s första del, inte prästens dagbok. Och vi efterfrågar ingen kringtext om vikingatiden.ÅkeP skrev: ↑26 december 2023, 20:41Ja, jag vill nog säga att det är mer än "appetizers". Det är detaljerade informationer utan "cliff hangers", dvs, vi får veta en hel del om innehållet i GW, om olika händelser och förhållanden, allt eftersom den översätts, som ju tar sin tid av olika skäl. Det tycker jag att vi istället ska vara glada över. Översättningen närmar sig sin fullbordan, men efter det återstår en hel del korrekturläsning och bearbetning innan det blir manuskript av det, men kanske i slutet av nästa år kan resultatet vara i komplett läsbar form. Någon större boksatsning tvivlar jag på att det blir med taatt nke på det förlustprojekt som Vikingakungens guldskatt blev efter att blivit baktalat och motarbetat av flera instanser. Jobbet måste göras ändå av vetenskapliga skäl, och vi får se vad det blir av det i slutändan.fileoscar skrev: ↑25 december 2023, 16:30Rosborn fortsätter att leverera appetizers inför kommande bok. I Facebookgruppen för Cursum Disc - Haraldguldet har han bland annat sammanställt några texter ur Gesta Wulinensis, som ger mer information om Styrbjörn Starke (i GW benämnd Cetibur, Ctirybiurn etc.).
Det förra bokprojektet må ha gått med förlust, men så är det ju i den här branschen när ämnet är smalt. Och hela den svenska upplagan såldes slut så vad är mer att begära?
Så klart att det inte gör, särskilt inte med vetskapen om hur oerhört fort man lyckades med att översätta de första bitarna, med oerhörd träffsäkerhet på beröringspunkter.
Projektet lider tyvärr av stora trovärdighetsproblem...
Projektet lider tyvärr av stora trovärdighetsproblem...
-
Mio Nielsen
Det er ikke første gang, forskningen om Gorm og Harald står overfor et problem, hvor en forsker arbejder længe med et materiale, som han er alene om at besidde.
Da Jelling kirke blev udgravet af en arkæolog, der hed Krogh, så vidt jeg husker, da indtraf det samme. Og denne fagmand beholdt udgravningsmaterialet i årevis, men jeg ved ikke hvordan det endte. Det kunne være interessant at få den gamle historie belyst. Der er paralleller.
Da Jelling kirke blev udgravet af en arkæolog, der hed Krogh, så vidt jeg husker, da indtraf det samme. Og denne fagmand beholdt udgravningsmaterialet i årevis, men jeg ved ikke hvordan det endte. Det kunne være interessant at få den gamle historie belyst. Der er paralleller.
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 27 gånger.
-
Mio Nielsen
Knud Jepsen Krogh var ansat ved Nationalmuseet og ifølge Den store Danske døde han dette år, måske i september -23.
Men hans monopolisering af udgravningsmaterialet var naturligvis af en helt anden karakter end hvad vi oplever med Gesta Wulinensis, for sidstnævnte er privat ejendom, mens alt det Krogh havde i sin besiddelse mere eller mindre tilhørte Nationalmuseet.
Men hans monopolisering af udgravningsmaterialet var naturligvis af en helt anden karakter end hvad vi oplever med Gesta Wulinensis, for sidstnævnte er privat ejendom, mens alt det Krogh havde i sin besiddelse mere eller mindre tilhørte Nationalmuseet.