Vilka bebodde Mälardalen?
Re: Vilka bebodde Mälardalen?
Vad sägs om Nestorskrönikan?
”Ty dessa varjager kallas ruser, liksom andra kallas svear.”
”Ty dessa varjager kallas ruser, liksom andra kallas svear.”
-
Aksel Villráðe
-
Moneta Nova
Om du inte orkar läsa kan du använda sökfunktionen och/eller följa de länkar som presenterats för dig. För mig verkar det som din besatthet för Vänern startade på sida 7.Villráðe: -"Jag läser. Men det är lite tvära kast. Eftersom jag tyckte du så klart förordarde Vänern som Lögrinn tidigare, men nu istället pekar på Limfjorden så blev det lite rörigt i mitt huvud."
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 122#p34122
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 824#p33824
Tycker?! Oj! - Så det räcker alltså att "tycka till", rent allmänt? Utan några som helst belägg? - Så modernt! Då har jag nog i grunden missuppfattat såväl detta forums hela idé, som dina frågeställningar om Mälardalingarna? Men visst, då blir det hela ju så mycket enklare.Villráðe: -"Men jag känner att vi nog är färdiga med det här sidospåret även om jag fortfarande har svårt att få ihop vad du egentligen tycker."
Tycker ... det verkar som att Tacitus kallar vissa av dem för Sitones. Oklart om Jordanes ens omnämner dem?1.) Om svearna aldrig betecknat mälardalingarna, vilka bodde där och vad kallades de?
Tycker ... det verkar som att många Gotones hade lämnat Suiones för kontinenten redan innan Suiones expanderade norrut och så småningom integrerade Sitones i sina egna led. Handelsplatser förläggs allt som oftast i gränstrakter (Helgö-Birka-Sigtuna), men redan på Adams tid låg ju Birka mitt i Sverige, så då var alltså även de norra Mälardalningarna svenskar - eller "svear" som man sa förr i tiden.2.) Hur kommer det sig att de inte gjort avtryck i källorna med eget namn i likhet med götarna?
Tycker ... det verkar som de var mera internationellt kända.3.) Vad gör att götarna bedömts så centrala att de behövts särnämnas på ett sätt som överskuggar alla andra sveafolk?
*
Jordanes är ju utförligt behandlat på forumet, och jag antar att du flesta instämmer att det bland de uppräknade stammarna finns möjlighet att någon hör hemma i Mälardalen, men att ingen sådan information ges i texten. Värt att notera apropå tidigare nämnda sitoner, så har vi här ljudlika Suitidi .Aksel Villráðe skrev: ↑13 januari 2025, 08:39Vi kommer dit, men jag misstänker att Jordanes är näst på kö om vi inte ska göra någon sorts hyperboreansk sejour.
-
Aksel Villráðe
Så utan att fastna i Jordanes så är ditt förslag Suetidi?Yngwe skrev: ↑13 januari 2025, 18:08Jordanes är ju utförligt behandlat på forumet, och jag antar att du flesta instämmer att det bland de uppräknade stammarna finns möjlighet att någon hör hemma i Mälardalen, men att ingen sådan information ges i texten. Värt att notera apropå tidigare nämnda sitoner, så har vi här ljudlika Suitidi .Aksel Villráðe skrev: ↑13 januari 2025, 08:39Vi kommer dit, men jag misstänker att Jordanes är näst på kö om vi inte ska göra någon sorts hyperboreansk sejour.
Vart ska vi härnäst då tänker du?
-
Aksel Villráðe
Tack för dina svarMoneta Nova skrev: ↑13 januari 2025, 11:35
Tycker?! Oj! - Så det räcker alltså att "tycka till", rent allmänt? Utan några som helst belägg? - Så modernt! Då har jag nog i grunden missuppfattat såväl detta forums hela idé, som dina frågeställningar om Mälardalingarna? Men visst, då blir det hela ju så mycket enklare.
Tycker ... det verkar som att Tacitus kallar vissa av dem för Sitones. Oklart om Jordanes ens omnämner dem?1.) Om svearna aldrig betecknat mälardalingarna, vilka bodde där och vad kallades de?
Tycker ... det verkar som att många Gotones hade lämnat Suiones för kontinenten redan innan Suiones expanderade norrut och så småningom integrerade Sitones i sina egna led. Handelsplatser förläggs allt som oftast i gränstrakter (Helgö-Birka-Sigtuna), men redan på Adams tid låg ju Birka mitt i Sverige, så då var alltså även de norra Mälardalningarna svenskar - eller "svear" som man sa förr i tiden.2.) Hur kommer det sig att de inte gjort avtryck i källorna med eget namn i likhet med götarna?
Tycker ... det verkar som de var mera internationellt kända.3.) Vad gör att götarna bedömts så centrala att de behövts särnämnas på ett sätt som överskuggar alla andra sveafolk?
*
Aksel Villráðe skrev: ↑13 januari 2025, 18:23Så utan att fastna i Jordanes så är ditt förslag Suetidi?Yngwe skrev: ↑13 januari 2025, 18:08Jordanes är ju utförligt behandlat på forumet, och jag antar att du flesta instämmer att det bland de uppräknade stammarna finns möjlighet att någon hör hemma i Mälardalen, men att ingen sådan information ges i texten. Värt att notera apropå tidigare nämnda sitoner, så har vi här ljudlika Suitidi .Aksel Villráðe skrev: ↑13 januari 2025, 08:39
Vi kommer dit, men jag misstänker att Jordanes är näst på kö om vi inte ska göra någon sorts hyperboreansk sejour.
Vart ska vi härnäst då tänker du?
Nä, det är inte annat än en hypotes, svag me den gåt ej att utesluta, vilket ju också gäller för övriga stammar
-
Moneta Nova
Det mest troliga är väl kanske att de båda SUI-namnen, Suihans och Suitidi, avser detsamma, men är hämtade från olika källor.
*
*
Jag vill nog inte gå så långt som att det är mest troligt, jag skulle snarare säga att suithidi och sitoner hör ihop....
-
Aksel Villráðe
Det är ju den traditionella teorin, som även jag tycker låter rimlig och där Suehans bedöma komma via en källa på gotiska och suetidi från en latiniserad ursprungligt fornnordisk/allgermansk ordbildning.Moneta Nova skrev: ↑13 januari 2025, 19:05Det mest troliga är väl kanske att de båda SUI-namnen, Suihans och Suitidi, avser detsamma, men är hämtade från olika källor.
*