Henric skrev: ↑15 februari 2026, 16:27Bäckahästen:
"Men varför kan det inte finnas svear på Västkusten så tidigt om det är ett samlingsnamn på flera folk? Det är ingen som behöver erövra eller behärska västkusten för det."
Kan jag få se igen vad det finns för grund för att anta det?
Jordanes eller Tacitus kan INTE åberopas som stöd. Särskilt inte Jordanes, som räknar upp suehans som en stam av många. Möjligen går det att läsa suitones som det samlande begreppet, när han övergår till det?
Till och med yngwe menade ju för några inlägg sedan att svear f.o.m. 800-talet syftar specifikt på mälardalingar. Skulle den där "namnstölden" ha ägt rum före 800-talet? "Varför inte?" tycker jag inte duger som infallsvinkel. Occams rakkniv torde väl tala för att det var en traditionell terminologi? "Varför?" tycker jag är den rimliga frågan. Det borde finnas positiva skäl för att anta att svear skulle vara ett samlingsnamn under Beowulftid.
Det blir rätt slående Henric när du behöver dra till med sådana lögner. Du vet mycket väl att det jag skrev var något helt annat. Är du så du läser andra argument också? Lite som det passar dig?
Ett riktigt lågvattenmärke Henric....