Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

500 f.Kr. - 1066
Kungsune

Re: Om Beowulf, Gräslund och kritik som följt.

Inlägg av Kungsune » 17 februari 2026, 16:39

Henric skrev:
17 februari 2026, 14:29
Nja, de olika prefixen används ju omväxlande om samma samling personer, i Beowulf.
Eftersom yngwe börjat intressera sig för språkfrågor vad gäller hur det skrivs här, varför skriver du etnonymer hela tiden och inte t.ex. folknamn?
För min del tycker jag det verkar troligare att de olika prefixen valts av verstekniska skäl, för att få till alliterationerna t.ex. Men det var bara en nyfiken fråga.

P.S. Numera måste jag ofta trycka två gånger på "skicka" innan ett meddelande kommer iväg. Är det så för er också? Det finns en del tekniska egendomligheter här, tycker jag.

Har du någon textrad som visar det du säger? Att en viss person kallas med olika prefix före dan?

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 17:45

kungsune,

det sägs aldrig om en enskild person, men ofta handlar det om exempelvis x-danernas furste eller om samma församling av männnskor. Läs lite själv om du är intresserad av frågan. Här är några exempel:

382 västdaner
392 östdaner
464 syddaner
616 östdaner
784 norddaner
829 östdaner

Det fortsätter väl så, tror jag.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 februari 2026, 17:50

Henric skrev:
17 februari 2026, 17:45
kungsune,

det sägs aldrig om en enskild person, men ofta handlar det om exempelvis x-danernas furste eller om samma församling av männnskor. Läs lite själv om du är intresserad av frågan. Här är några exempel:

382 västdaner
392 östdaner
464 syddaner
616 östdaner
784 norddaner
829 östdaner

Det fortsätter väl så, tror jag.
Ja, håller med att det är mindre viktigt men det kan ju referera till regional spridning. Mest är det nog ett sätt att förtydliga hans storhet☺️.

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 18:38

AndreasOx skrev:
17 februari 2026, 15:13
Jag förstår inte vad du skriver. Hugleik är danernas kung enligt Gregorius. Att han i senare källor inklusive Beowulf beskrivs som geatas kung måste diskuteras.
En karta där ni prickar in vad Ottar beskriver mottages tacksamt.
Eftersom så många här vägrar att läsa Gräslunds bok (alltså den som är ämne för tråden) kan jag bara referera vad han säger i den där frågan. Han citerar:

Gregorius av Tours (c:a 573-575)
Liber historiae Francorum (c:a 727)
och
Liber Monstrorum de diversis generibus (c:a 650-750)

på latin och i svensk översättning. De två första talar om daner, den tredje om geter.

Gräslund:
"Att Gregorius omtalar Hygelac som danernas konung är bara skenbart problematiskt. Hygelac kan ju knappast själv ha genomfört ett plundringståg mot Frisland utan att ha samverkat med danerna, kanske inte heller utan ett visst deltagande från deras sida. Förmodligen hade dessutom både friser och frankertidigare haft erfarenhet av daner som objudna gäster längs sina kuster. När Hygelac i Liber Mostrorum omtalas som kung över "geterna" syftar det som nämnts med stor sannolikhet på geater"

Vidare diskuterar Gräslund mede stöd av diverse referenser frågan om olika namnformer av "Hygelak" och frågan om oberoende mellan Beowulf och Liber Mostrorum och slutsatsen blir att det är samme Hygelac det talas om på olika håll, samt att Beowulf och Liber Mostrorum är oberoende källor.

Obs att jag inte formulerar någon egen åsikt i dessa frågor, jag står bara till tjänst med referat, för dem som vägrar att läsa boken själva.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 17 februari 2026, 18:43

Henric skrev:
17 februari 2026, 18:38
AndreasOx skrev:
17 februari 2026, 15:13
Jag förstår inte vad du skriver. Hugleik är danernas kung enligt Gregorius. Att han i senare källor inklusive Beowulf beskrivs som geatas kung måste diskuteras.
En karta där ni prickar in vad Ottar beskriver mottages tacksamt.
Eftersom så många här vägrar att läsa Gräslunds bok (alltså den som är ämne för tråden) kan jag bara referera vad han säger i den där frågan. Han citerar:

Gregorius av Tours (c:a 573-575)
Liber historiae Francorum (c:a 727)
och
Liber Monstrorum de diversis generibus (c:a 650-750)

på latin och i svensk översättning. De två första talar om daner, den tredje om geter.

Gräslund:
"Att Gregorius omtalar Hygelac som danernas konung är bara skenbart problematiskt. Hygelac kan ju knappast själv ha genomfört ett plundringståg mot Frisland utan att ha samverkat med danerna, kanske inte heller utan ett visst deltagande från deras sida. Förmodligen hade dessutom både friser och frankertidigare haft erfarenhet av daner som objudna gäster längs sina kuster. När Hygelac i Liber Mostrorum omtalas som kung över "geterna" syftar det som nämnts med stor sannolikhet på geater"

Vidare diskuterar Gräslund mede stöd av diverse referenser frågan om olika namnformer av "Hygelak" och frågan om oberoende mellan Beowulf och Liber Mostrorum och slutsatsen blir att det är samme Hygelac det talas om på olika håll, samt att Beowulf och Liber Mostrorum är oberoende källor.

Obs att jag inte formulerar någon egen åsikt i dessa frågor, jag står bara till tjänst med referat, för dem som vägrar att läsa boken själva.
Henric, tack för referatet men just i detta fall är det viktigt att skilja mellan vad källorna faktiskt säger och hur de senare tolkas.

Gregorius av Tours omtalar Hygelac uttryckligen som kung över daner (eller i varje fall i danernas sfär), och detta är den äldsta och samtida kontinentala källan. Det är därför ett primärt historiskt vittnesmål. Liber Monstrorum använder i stället formen rex Getarum, vilket är en latinsk etnonym som i senantik tradition ofta används brett och inte nödvändigtvis med exakt geografisk precision.

Det avgörande är att Gregorius samtidigt placerar Hygelacs verksamhet i direkt kontakt med Frisland. Det innebär en geografisk låsning till Nordsjöområdet. Detta stämmer exakt med en maktbas i Jylland eller angränsande danska områden, som både gränsar till Frisland och som vid denna tid skyddas av det arkeologiskt belagda försvarssystemet vid Kovirke.

Det krävs däremot ytterligare antaganden för att flytta denne Hygelac till Gotland eller Mälardalen, eftersom dessa områden saknar både direkt geografisk närhet till Frisland och samtida kontinentala källor som placerar en sådan makt där.

Det är därför inte Gregorius som skapar problemet — utan snarare senare försök att harmonisera alla namnformer till en östlig lokalisering, trots att den äldsta källan pekar mot den danska och jylländska sfären.

Ja Chlocilaicus är sannolikt den Hugleik Beowulfs nedtecknare avser. Att Jutar och Daner kan ha samarbetat mot Friser ser jag som sannolikt. Försvarssystemet i södra Jylland kan vara ett sådant gemensamt företag. Att Jylland på egen hand kunde utföra räder betvivlar jag inte. För en gotländsk armada blir det såklart mer svårförklarligt. De ska passera ett antal makthavare på vägen genom smala sund. Varför skulle ”ett” Gotländskt plundringsanfall sätta spår i källorna och inte Jyllands ständiga frontkonflikt? Det går inte ihop.

Moneta Nova

Inlägg av Moneta Nova » 17 februari 2026, 19:13

För de som önskar lästa Gräslunds bok "Beowulfkvädet - Den nordiska bakgrunden", antingen från pärm till pärm (för att sedan glömma bort det mesta) eller genom att söka olika intressanta uppgifter i en PDF-version, eller i rent underhållningssyft, kan jag rekommendera:

https://gustavadolfsakademien.bokorder. ... wulfkvadet

Välj med fördel: "PDF = 0 kr" (och spara pengarna till valfri annan bok).

*

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 19:16

ok kungsune, jag satsar som sagt var mina pengar på att oredan beror på metriska krav och att få till alliterationerna. Det kan man såklart studera närmare om man orkar. Det talas ju f.ö. även om spjutdaner, ringdaner osv. Som jag tror även det av poetiska skäl, inklusive behov av omväxling. Om man bestämmer sig för att nedteckna ett traditionellt kväde tror jag det är ett stort extraarbete att rationalisera det och dessutom omforma det efter metriska krav. Det struntar man nog helst i, i det läget, tror jag.

För min del är jag som jag redan sagt bäst påläst på Homeros, och där vimlar det ju av olika stående epitet, som säkert både har en metrisk roll och en funktion för muntlig tradering - som utrett av Parry och Lord. Samma fenomen tycker jag man ser i fornnordisk diktning. Nibelungenlied har jag som sagt inte läst, men jag tror att det när det gäller muntlig tradering handlar om samma mekanismer och strukturer överallt. Jfr Parry.

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 19:49

"För de som önskar lästa Gräslunds bok "

Gör gärna det.
På sistone har det uppstått en språkanalytisk vurm i tråden.
Får jag därför fråga dig varför du skriver "för de"?
"För" är en preposition och "de" är ett subjektspronomen, nominativ.
"För dem" är i överensstämmelse med traditionell svensk grammatik sedan hundratals år.
Du skriver väl inte "för du" eller "för jag" eller "för vi", eller gör du det?

"som" är ett relativt pronomen som inleder en relativ bisats. Det refererar till ett korrelat i den överordnade satsen. Men "som" intar rollen av subjekt i bisatsen.

Kan du förklara varför du skriver som du gör?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 17 februari 2026, 19:54

Henric innan du trasslar in dig i andra språkdiskussioner utan bäring kan du väl svara på min språkfråga, för den har bäring. Jag ska givetvis förklara hur när jag fått ditt svar!

Henric

Inlägg av Henric » 17 februari 2026, 20:42

yngwe, jag har faktiskt fortfarande inte uppfattat vad som var din fråga. Du får gärna formulera den igen, annars kan jag gå tillbaka och granska noggrannare vad du skrivit, när jag finner tid för det. Men under tiden får du gärna besvara min minst två gånger ställda fråga om när, om någonsin, "svear" börjat användas exklusivt för mälardalingar.

Skriv svar