Forskning på forntida monument

500 f.Kr. - 1066
Rolle
Kontakt:

Forskning på forntida monument

Inlägg av Rolle » 31 mars 2026, 17:26

Hej, en helt ny hemsida har äntligen öppnats: ”ancientmonuments.se”. Den fokuserar på våra forntida monument i Sverige. Jag startar med en kritisk granskning av fyra forskares idéer om olika monuments funktioner. Framöver kommer mycket mer att visas på hemsidan. Ser fram mot konstruktiva diskussioner.

Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Forskning på forntida monument

Inlägg av Yngwe » 1 april 2026, 21:11

Välkommen Rolle.

Kul läsning, ser fram emot mer!

Rolle
Kontakt:

Inlägg av Rolle » 13 april 2026, 17:34

På Lundskullen utanför Vårgårda finns en i det närmaste komplett forntida kalender. Den består av 22 stenformationer, var och en byggd av två resta stenar. Resultaten uppvisar häpnadsväckande precision. Se min uppdaterade hemsida: Ancientmonuments.se under rubriken Kalenderstenar.
Jag hoppas ni finner det intressant.

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 15 april 2026, 17:52

Man funderar dock lite på sidskaparens egen bakgrund. Han skriver om sig själv:

"Fyra år vid Kungliga Tekniska högskolan följt av tio år vid Institutet för metallforskning och tre decennier vid Volvos laboratorium för materialteknik. Arbetet har präglats av mätteknik, materialanalys och statistisk utvärdering. Intresset för svenska fornlämningar växte fram ur samma metodiska grund: hypoteser måste prövas mot mätbar verklighet."

Men vad betyder t.ex. att en sannolikhet är 3 300 000 och resonemanget kring det. Eller följande: "Om resultatet blivit mellan 1 och grovt uppskattat 1/300 kan det betraktas som en möjligt avsiktlig hypotes. Lägre värden än så innebär att man kan känna sig alltmer säker på att hypotesen är sann." (avsnittet om slipskåror).
Sannolikheter är alltid värden mellan 0 och 1, det bör man veta om man har den bakgrund som anges.

Rolle
Kontakt:

Inlägg av Rolle » 16 april 2026, 07:54

Hej ÅkeP. Tyvärr ett misstag av mig. Det ska inte stå "Sannolikhet". Det handlar i stället om antal val. Texten är nu korrigerad. Det innebär ingen ändring vad gäller skillnaden i kvoten mellan Henriksson och mig angående antal val (cirka tre triljoner).
Tack för din uppmärksamhet!

Rolle
Kontakt:

Inlägg av Rolle » 21 maj 2026, 13:12

Som jag tidigare sagt har jag hittat en nästan komplett förhistorisk kalender på Lundskullen norr om Vårgårda i form av 22 stenformationer. Dessutom finns 4 stenformationer som visar 6 kalenderdagar på Kungshållet utanför Eskilstuna. Min mening är att upptäckterna en världsnyhet som borde leda till stor uppmärksamhet och skapa intensiv debatt! Vad beror då tystnaden på? Jag har ett par förslag men återkommer med dem vid en senare tidpunkt. Först skulle jag uppskatta mycket att få läsa era kommentarer som ni vill förmedla. Information hittar ni på min hemsida: ancientmonuments.se under rubrikerna Lundskullen och Kungshållet.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 maj 2026, 14:19

Jag tror dina observationer behöver närmare förklaringar, utan det känns linjer och streck aningen godtyckliga...

Rolle
Kontakt:

Inlägg av Rolle » 23 maj 2026, 17:57

Tack för din synpunkt. Det som visas på hemsidan om Lundskullen, Kungshållet och Stångabjär är bara en liten del av hela den forskningsartikel på 30 sidor som finns att hämta på Academica.edu. Där får man betydligt bättre möjligheter att sätta sig in i alla detaljer. Det är min rekommendation att alla som är intresserade laddar hem forskningsartikeln. Tanken med hemsidan att att den ska förmedla en grov första uppfattning om forskningsresultaten.

Jag tar ändå åt mig av kritiken och kommer framöver att försöka införa förbättringar på hemsidan för att skapa bättre förståelse.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 maj 2026, 19:50

Eftersom du jobbar med statistik, har du provat att vända på resonemanget? Alltså hur stor chans är det faktiskt att kunna påvisa något med x antal stenar? Då med förutsatsen att du inte letar efter några speciella dagar, utan valfri dag med särskild betydelse är ett resultat.

Rolle
Kontakt:

Inlägg av Rolle » 24 maj 2026, 09:43

Nej, något sådant har jag inte provat. Det visar sig att grundförutsättningarna för att föreslå en bra hypotes varit fantastiska: I Tacitus Germania beskrivs att germanerna samlades antingen vid nymåne, eller fullmåne. Samt även att det nya dygnet börjar vis solnedgången. I Snorres Heimskringla beskrivs julens placering i kalendern. Den infaller vid fullmånen tidigast en halv måncykel efter vintersolståndet och som senast en måncykel minus 1 dag därefter. Religionshistorikern Andreas Nordberg analyserade Snorres text i boken "Jul, disting och förkyrklig tideräkning" från 2006, och kom fram till de exakta datumen.

Om vi föreslår den rimligaste hypotesen, att bloten är placerade på samma sätt övriga tre kvartal, har vi en hypotes där vi kan föreslå de exakta dagarna för de blot som infaller vid fullmåne. Vidare kan vi föreslå när bloten vid nymåne infaller. Eftersom varje ny månmånad inleds vid nymånen, är det rimligast att just dessa blot inleds som tidigast vid vintersolståndet, vårdagjämningen etc. Min hypotes inbegriper därmed hela den fornnordiska kalendern, med stöd av de här angivna litterära källorna. Bättre förutsättningar än så kan man inte få inför de följande analyserna.

Både sannolikhetsberäkningarna i forskningsartikeln, samt diagrammen, som även visas på hemsidan, visar på fullständig överensstämmelse med min hypotes. Hypotesen är således uppfylld till 100 procent! Upptäckten av de 22 stenformationerna på Lundskullen, de fyra på Kungshållet, samt den dubbla stenformationen på Stångabjär är därför, utan att tveka, en världssensation! Några andra lösningar är inte möjliga.

Jag uppskattar din fråga. Jag överväger att införa en text ungefär enligt ovan på hemsidan för att om möjligt öka klarheten. Tack!

Skriv svar