Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Här kan du diskutera historisk geografi.
Moneta Nova

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Moneta Nova » 1 oktober 2026, 16:21

Men Yngwe … det är ju alldeles uppenbart att du ryckt lös en kort fras från sitt sammanhang. Det är ju därför du inte förstår vad Jordanes skriver. Och för övrigt, vad skulle det vara för poäng med att tala om att X härstammar från X …? - Själva idén är ju helt absurd.
Yngwe skrev: - "Ur den meningen kan jag inte läsa något som ens antyder att ipsorum skulle peka på Suethidi".
Men Yngwe … du har ju tillverkat en egen mening - av halva bisatsen. Så kan man naturligtvis inte göra. Du måste läsa hela meningen och hela texten, för att av sammanhanget förstå syftningar och jämförelser. Gillar du inte Googles översättning får du göra en egen. Men översätt då helheten!

Suetidi cogniti in hac gente reliquis corpore eminentiores - quamvis et Dani ex ipsorum stirpe progressi Herulos propriis sedibus expulerunt - qui inter omnes scandiae nationes nomen sibi ob nimia proceritate affectant praecipuum.

*

Användarvisningsbild
Yngwe

Re: Skandinavisk geografi enligt Jordanes

Inlägg av Yngwe » 1 oktober 2026, 21:49

Moneta

Det är rätt uppembart att du inte riktigt vill hantera det hela nu, det var rätt tydligt i hur jag skrev att meningen hade en fortsättning.... Men det spelar ingen roll, ipsorum byter inte betydelse för det, ipsorum betyder fortfarande deras egna. Och vad är absurt med att tala om att Dani har sina egna rötter? Det är väl knappast ens kontroversiellt?

Om vi då översätter hela stycket till hyfsat god svenska, men så bokstavstroget som möjligt,
får jag då följande

fastän även danskarna, som stammar från sina egna rötter, och som fördrev herulerna från sina egna boplatser, bland alla Skandinaviens folkstammar gör anspråk på det främsta ryktet för sig på grund av sin enorma reslighet

Det här löser som jag tidigare påpekat knuten om vem som är resligast var, något t.e.x. Svennung inte insåg han gjort omöjligt att förstå. Om Suethidi är resligast bland alla invånare på Scandza, som han tolkar det, så kan ju inte Dani också vara det...

Men, om man är bokstavstroget så klarnar det, då är enligt Jordanes utsago Suethidi resligast bland Suehans,,men Dani är resligast av alla Scandzas stammar.

Skriv svar