Här har man visst glömt lite..
Ska åka och handla hönsmat så kan fota den dom inte målat i på kyrkan oxå så får ni se..
/maria
Fel målat
Re: Fel målat
Vad exakt är det man har glömt?
Jag kan inte på fotot se att man missat något vid imålningen. Men principiellt kan det finnas skäl till att man kan hitta ristade partier som inte är imålade.
Ett är för att den som målade exakt följde äldre imålning och inte gjorde en nyläsning.
Ett annat är för att svårlästa partier blir ännu mer svårlästa med färg i ristningslinjerna. Lämnar man det oimålat kan andra senare självständigt bilda sig en egen uppfattning utan att påverkas av hur någon målat i. Detta är vi säkert flera som har kunnat konstatera. Och så kanske man känner sig lite duktig, "Tänk, jag hittade runor som ingen annan sett." Men så behöver det alltså inte vara.
/Jan
Ett är för att den som målade exakt följde äldre imålning och inte gjorde en nyläsning.
Ett annat är för att svårlästa partier blir ännu mer svårlästa med färg i ristningslinjerna. Lämnar man det oimålat kan andra senare självständigt bilda sig en egen uppfattning utan att påverkas av hur någon målat i. Detta är vi säkert flera som har kunnat konstatera. Och så kanske man känner sig lite duktig, "Tänk, jag hittade runor som ingen annan sett." Men så behöver det alltså inte vara.
/Jan
Det kan även finnas pedagogiska skäl att man skippar delar. På vitlyckehällen som precis fylldes i ånyo så lämnade man ett par figurer omålade i det pedagogiska syftet att kunna visa hur svåra de är att se och tolka för lekmannen.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.