Kyrka utan makt?

500 f.Kr. - 1066
Västgöten

Re: Kyrka utan makt?

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 15:33

Ättelägg
Du pekar på något viktigt när du skriver att kyrkans makt beror på trons styrka. Utan en stark tro är kyrnan utan inflytande. Det gör att man på prästers vis skulle kunna taka om Guds makt.
Saken är ju den att kyrkan inte har annan makt än den den får av kungen. Är kungen negativ har den ingen makt.
visst fanns det biskopar med små riddarföljen, men i historien verkar det helt klart att de trupperna slåss för kungen och ätten.
Enkelt kan sägas att kyrkans framgångar bygger på tron på skärselden.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 15:38

Yngwe
Tog det lång tid att införadet vanliga tiondet? Pengarna där stannade på hemmaplan. Och de fattiga sattes i främst, precis som i Jesu förkunnelse. En tredjedel av tiondet avsattes speciellt till de fattiga. Det är ju en av de saker vår kultur bygger på.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 19 augusti 2015, 16:19

Om du är troende och katolik blir det svårt med tankegångar eftersom tro innebär just tro. Kristendomen har naturligtvis medfört många goda ting av var behövlig på sin tid. Dock går det inte att blunda för kyrkans egen agenda som varit något av en ständigt pågående konflikt i europa sedan begynnelsen när påven krävde att vara den främsta bland biskopar och antog kejsaren av roms insignier. Först med modern tid där vetenskapen, utbildning och förändrad ekonomisk verklighet har kyrkans makt begränsats till religionen här i väst. I andra delar av världen ser det lite olika ut.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 19 augusti 2015, 17:07

Ättelägg
Medeltiden styrdes i stor utsträckning av tro, och ännu idag finns det ju dom som tror på väderrapporterna. Här diskuterar vi grunden till den makt kyrkan hade och då handlar det om tro. Ingen hade överlevt skärselden och kunde ge fakta, men man trodde ändå.
Viktigast var att kungen trodde för det var han som hade makt att tvinga folket kristendomen. Det är kungarna som har vapenmakten.
Att kyrkorna begått svåra misstag är ju ointressant när det handlar om makt. Kungar kunde vara riktiga skurkar men med stor makt.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 19 augusti 2015, 18:02

Västgöten skrev:Yngwe
Tog det lång tid att införadet vanliga tiondet? Pengarna där stannade på hemmaplan. Och de fattiga sattes i främst, precis som i Jesu förkunnelse. En tredjedel av tiondet avsattes speciellt till de fattiga. Det är ju en av de saker vår kultur bygger på.

Behövs här inte lite underlag? Enligt WP var tiondet inte infört förrän vid 1200-talets slut. Vill du mena att det inte stämmer, eller att det var snabbt marcherat?

Har du möjlighet att redovisa fördelningen av kyrktiondet, eller källor som redogör för hur det fördelades? Kan du också redogöra för hur de andra kyrkliga skatterna användes? Vad jag kan förstå fick prästen 1/3, biskop, kyrkbygge och fattiga fick dela på 2/3-delar, enligt olika fördelning. Med tanke på att biskoparnas rikedom så kanske de tog en större andel.... eller? Kyrkan har nog gjort en fin grej av att säga sig ge en tredjedel till fattifgvård, men rent krasst har jag svårt att se att 10 % av årsproduktionen inte skulle ha botat stora delar av den fattigdom som nog bevisligen fanns kvar...

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 19 augusti 2015, 19:06

Ja men likt vissa av dagens stiftelser lär väl mycket gå åt till administration och löner för dem som fördelar ;) så frågan är nog hur mycket som blev kvar.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 19 augusti 2015, 21:56

Sen ska man inte stirra sig blind på kyrko-tiondet.
Peterspenning kämpar man för att få in även från Sverige, se här och här. MAn försöker också få in tjugondeavgift. Se här. Dessutom finns något som heter huvudtionde.
Dessutom togs lokalt olika avgifter ut för att stödja vissa helgon. Skattetrycket från kyrkan är alltså högt, uppåt 20 % grovt uppskattat. Därtill ska då läggas alla "frivilliga" donationer som minskar pinotid i skärselden...

Det finns alltså inget som helst tvivel om att kyrkan tar hand om en mycket stor del av produktionen i Sverige, fullt jämförbart med europeiskt totalt skattetryck idag. Det är därför obegripligt hur man kan påstå att kyrkan inte har någon makt.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 20 augusti 2015, 08:57

Yngwe
Vad är WP?

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 20 augusti 2015, 09:09

Det blir så märkligt här. Som ni själva skriver så fanns det mpnga olika tionden, men det jag skrev om var det ursprungliga där en tredjedel gick till de fattiga. Och det verkar ha godtagits snabbt på de flesta håll. Men jag kan luras av att min bygd var tidigt ute.
I övrigt flrstår jag inte vad debatten går ut på. Vill ni verkligen ha fakta så får ni läsa själva. Det blir ju urlarvigt med en sagostund för vuxna där jag skall sitta och skriva av texter åt er.
I alla fall har jag inte tid med det. Nu skall jag ut på historiska reportage för min tidning. Letar jag inte upp platser och fakta blir det pinsamt när jag inte kan leverera.

Ättelägg

Inlägg av Ättelägg » 20 augusti 2015, 11:26

Självklart skall du jobba.

Vet själv inte riktigt vad just fattigdelen har med kyrka utan makt att göra. Det blir det sammantagna som avgör inflytande eller inte. Kyrkan var i beroendeställning av den världsliga makten men hade sin "öppna" agenda mot ensamstyre. Hur man skall vikta olika makter mot varandra blir mkt svårt eftersom vi pratar om en lång tid. Sannolikt såg väl läget ut över hela europa där kyrkan ibland var under kejsaren och ibland över. Dock kan vi se en ackumulation av makt till den rena världsliga makten Vatikanstaten som består än idag men i mycket reducerad form. Kyrkans makt i Sverige speglar detta väl tills kungen med reformationen kunde lägga den under sig, vilket krävde brytning med påven väl bemärka. Maktskiftet i europa gick inte smärtfritt utan krävde utdraget krig och katastrof för den enskilde. Som mäktigast var kyrkan nog under kritian tyranns korta tid som svensk konung skulle jag tro.

Skriv svar