Romersk vän eller fiende?

500 f.Kr. - 1066
Wurner

Romersk vän eller fiende?

Inlägg av Wurner » 6 november 2015, 21:27

Från Fullerö-tråden:
jancro skrev:Angående kammargraven från romersk järnålder :
" [...] Inspirerade av romerska rikets begravningsseder hade man lagt den döde i sina ståtligaste kläder och smyck-en i en kammare, omgiven av vapen och personliga ..."

Se https://www.academia.edu/8446974/Fuller ... sn_Uppland
Germaner stred ju både mot och för Rom, så även de skandinaviska. Hur pass väl kan man avgöra vilken "sida" en krigare under romersk järnålder slogs på baserat på gravskick och gravgods?

En grav som den ovan nämnda, inspirerad av romerskt gravskick och där man påträffat en solidus (betalningsmedel till krigare i romerska armén) m.m. gör väl att det är lockande att tro att den begravde stridit för Rom?

Visst kan man tänka sig att gravskicket var "mode" oavsett vilken sida man stridit för och att föremålen lika gärna kunde vara krigsbyten eller handelsvaror men det är väl mer sannolikt att en som stridit för Rom behåller sin solidus och vill bli begravd med den än någon som stridit mot Rom? En sådan person skulle väl vara mer benägen att få den nedsmält och omgjord till brakteat/smycke etc?

Jag undrar alltså, kan man utifrån gravskick och gravfynd försöka sig på en gissning om huruvida den begravde stridit för Rom eller för Roms fiender?

Existerar både "romerska" och icke-romerska krigarbegravningar i Skandinavien parallellt?

Finns det gravfynd som kan tolkas som att man stridit mot Rom (Roms fiender kanske förenades under någon symbol eller vad vet jag)?

Om någon form av tolkning pro/contra Rom är möjlig att göra, skulle det då inte vara möjligt att rita upp en karta över romvänliga/romfientliga regioner i germanska områden?

Om det finns litteratur som avhandlar detta är jag tacksam för hänvisningar :geek:

Användarvisningsbild
iznogoud

Re: Romersk vän eller fiende?

Inlägg av iznogoud » 6 november 2015, 23:04

Thomas Grane har skrivit en hel del om romerska kontakter med Skandinavien.

http://engerom.ku.dk/english/staff/?pur ... rsons/3067

Det står en del om gravar här.

South Scandinavian Foederati and Auxiliarii?
Published in:
Beyond the Roman Frontier: Roman Influences on the Northern Barbaricum

Thule
Published in:
Wiley-Blackwell’s Encyclopedia of Ancient History

Varpelev, Denmark – Evidence of Roman Diplomacy?

Published in:
Bollettino di Archeologia on line

Användarvisningsbild
iznogoud

Inlägg av iznogoud » 6 november 2015, 23:06

Did the Romans really know (or care) about South Scandinavia? – An archaeological
perspective

Published in:
Beyond the Roman Frontier: Roman Influences on the Northern Barbaricum

Också Thomas Grane

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 7 november 2015, 08:24

Bild

Smycken från Kammargraven i Fullerö.

Wurner

Inlägg av Wurner » 12 november 2015, 11:19

Tack Iznogoud,
jag har nu läst några av Granes artiklar. Han har gjort "fallstudier" av gravar från romersk järnålder, d.v.s. använt ett litet antal ur den stora tillgängliga mängden för att lyfta fram som exempel.

Artiklarna ger till viss del svar på mina frågor. T.ex. menar han att gravar med flera delar av romersk servis från tidig romersk järnålder tyder på direkt gåva från romare till germaner, kan tolkas som att germanerna i fråga var s.k. foederati. Militära föremål som ges hög "prestige" i graven (hedersam placering på liket m.m.) i kombination med inslag av romersk begravningsrit (karonsmynt etc.) tyder på förbindelse med romerska armén, alltså att den begravde sannolikt varit auxiliari.

Vissa mönster rumsligt och temporalt framträder (t.ex. sannolikt danska foederati påhälsade av generalen Gaius Silius under första århundradet).

För övrigt skriver Grane mycket om östersjögeografin som beskriven av greker och romare, mycket intressant.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 12 november 2015, 13:28

När det gäller Charons-myntet tycker jag det känns som en grov övertolkning att anta att det antyder en direkt koppling till Rom. Vanan är väl vitt spridd och förekommer enligt WP (eng) från Brittiska öarna till Svartahavsområdet, Levanten och dagens Iran. Sådana influenser kan alltså mycket väl vara indirekta och då kan man knappast använda det som kompletterande bevisning till serviserna.

Wurner

Inlägg av Wurner » 12 november 2015, 14:09

Yngwe skrev:När det gäller Charons-myntet tycker jag det känns som en grov övertolkning att anta att det antyder en direkt koppling till Rom. Vanan är väl vitt spridd och förekommer enligt WP (eng) från Brittiska öarna till Svartahavsområdet, Levanten och dagens Iran. Sådana influenser kan alltså mycket väl vara indirekta och då kan man knappast använda det som kompletterande bevisning till serviserna.
Om jag inte minns fel hade graven med mynt i munnen som diskuterades mest i detalj även en romersk "armékåsa" fylld med gåvor och placerad på bröstet på den begravne. En del av sakerna hade deformerats för att få plats trots att det fanns andra, större (och kanske finare, minns inte) behållare i graven. Det spekulerades i att kåsan därför skulle kunna haft affektionsvärde.
Myntet hade dessutom låg valör och kanske därför hade man även lagt in en bit guld i munnen, vilket skulle tyda på att symbolvärdet i sig inte var nog utan man ville uppnå det faktiska värdet av det mynt som användes av romare. Minns inte just nu om det var fler romerska föremål i just den graven, det kan det mycket väl ha varit.

Jag beskriver det som jag minns det, kan inte redogöra exakta omständigheter med mindre än att jag läser igenom artiklarna igen. Det var hursomhellst inte bara ett mynt och visst är det spekulativt och alternativa förklaring kan framläggas. Men med tanke på att germaner var i romerska armén skulle det knappast vara märkligt om någon av deras gravar var utgrävd, kan man acceptera den möjligheten så inbjuder det till att gissa vilken/vilka av de utgrävda gravarna som kan tänkas husera en soldat och då tycker jag att det är rimligt att börja kika på de gravar som har flest fynd av romerska föremål och som mest liknar en romersk begravning.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 12 november 2015, 14:25

Wurner

Jag har inget att invända emot tolkningen baserad på romerska föremål, men jag kan inte se att Charons-mynt i sig skulle styrka en direkt koppling till Rom. Även om det skulle visa sig att vanan i sig har ett romerskt ursprung så är den väldigt tidigt spridd över stora delar av "vår värld"

Sen är ju guldbiten spännande, WP tar upp en hel del liknande och ger väl en hyfsad referensram. Men att den skulle syfta till att kompensera för myntets låga värde tror jag inte riktigt, Obolen som gavs till Charon är väl ett mynt med lågt värde också, och kopparlantar är väl vanligt i sådana här gravar....

Skriv svar