Germaner stred ju både mot och för Rom, så även de skandinaviska. Hur pass väl kan man avgöra vilken "sida" en krigare under romersk järnålder slogs på baserat på gravskick och gravgods?jancro skrev:Angående kammargraven från romersk järnålder :
" [...] Inspirerade av romerska rikets begravningsseder hade man lagt den döde i sina ståtligaste kläder och smyck-en i en kammare, omgiven av vapen och personliga ..."
Se https://www.academia.edu/8446974/Fuller ... sn_Uppland
En grav som den ovan nämnda, inspirerad av romerskt gravskick och där man påträffat en solidus (betalningsmedel till krigare i romerska armén) m.m. gör väl att det är lockande att tro att den begravde stridit för Rom?
Visst kan man tänka sig att gravskicket var "mode" oavsett vilken sida man stridit för och att föremålen lika gärna kunde vara krigsbyten eller handelsvaror men det är väl mer sannolikt att en som stridit för Rom behåller sin solidus och vill bli begravd med den än någon som stridit mot Rom? En sådan person skulle väl vara mer benägen att få den nedsmält och omgjord till brakteat/smycke etc?
Jag undrar alltså, kan man utifrån gravskick och gravfynd försöka sig på en gissning om huruvida den begravde stridit för Rom eller för Roms fiender?
Existerar både "romerska" och icke-romerska krigarbegravningar i Skandinavien parallellt?
Finns det gravfynd som kan tolkas som att man stridit mot Rom (Roms fiender kanske förenades under någon symbol eller vad vet jag)?
Om någon form av tolkning pro/contra Rom är möjlig att göra, skulle det då inte vara möjligt att rita upp en karta över romvänliga/romfientliga regioner i germanska områden?
Om det finns litteratur som avhandlar detta är jag tacksam för hänvisningar