Sentida runristningar

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
Anton

Sentida runristningar

Inlägg av Anton » 3 maj 2015, 00:02

Något som alltid fascinerat mig är runristningar som är gjorda i historisk eller modern tid, vare sig det har varit symboliskt, med avsikt att förfalska runstenar, eller bara som en kul grej. Min favorit tillhör fornlämningen RAÄ Herrestad 58:4, vilken tillhör ett större hällristningsområde i Uddevalla kommun, strax väster om Utbys gamla bykärna. Den ser ut såhär.

Bild

Här är en bild från när Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar målade i den, och de omkringliggande hällristningarna (varav vissa även de kan vara sentida, enligt stiftelsen).

Bild

Tyvärr så har den lokala hembygdsföreningen bytt hemsida, och därigen har en mängd gamla texter försvunnit online, men jag vill minnas att runorna troligtvis ska ha ristats av en bonde på 1800-tal, och inkluderar enligt RAÄ namnet "Åsa".

Wurner

Re: Sentida runristningar

Inlägg av Wurner » 3 maj 2015, 02:29

Här är en rolig ristning i Göteborg, utförd 1926 och "upptäckt" 1932.

Carl Thomas

Re: Sentida runristningar

Inlägg av Carl Thomas » 3 maj 2015, 14:22

Tack för länken! Jag är uppväxt i Böö och var mycket ute i Delsjöområdets skogar, det var där mitt intresse för djur och natur grundlades.

Hällristningar har även jag utfört. Jag var 10-11 år gammal, bodde i Fjällbacka som sommargäst, vid Kungsklyftans södra mynning. På en liten klippavsats, väster om denna mynning, finns några ristningar jag utfört med hjälp av hammare och en körnare....

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar