Torvkåtan är en avancerad bostad eftersom den utnyttjar kunskapen om att den enda värme man kan ta vara på är strålningsvärmen. Genom att dragtäta väggar och tak samt ta upp draghål visar detta att man fullständigt förtått det enda man kan göra för att få så mycket värme det går att få.
Du säger att den har några "fiffiga" lösningar

Läs texten till bilden, man värmde upp stenmagasinet genom att elda - sedan eldade man inte under resten av dagen. Kanske eldade man en liten eld för att få ljus. Man lagade mat utomhus eller i ett kokhus. Det är vad jag har läst om rökpörtet.
1, helt rätt, jag har bara besökt några långhus under några timmar

2, ja, och det är det jag har erfarenhet av.
Rökpörtet är litet - och det har ett stenmagasin som värms upp med eld. Det är något helt annat än ett långhus.
Tar du verkligen fram en litografi för att bevisa någonting?

Linné levde på 1700 talet - 650 år efter järnåldern som vi diskuterar.
Yngwe, du accepterat att Gene Långhus som eldades fel av totalt okunniga arkeologer avgav 2500 kubikmeter luft per timme. Du accepterar att de skuggade bort strålningsvärmen - och att de satt och frös. Men du accepterar inte lång praktisk erfarenhet av eldning. Du till och med med påstår att det jag framför inte är sant. Därmed påstår du att naturlagarna har fel.
Jag kan inte längre diskutera med dig i detta ämne. Du är totalt fel ute - och du har målat in dig i ett hörn som du inte kan komma ut ifrån. Jag ger upp om dig i detta ämne.
Thomas