Antal religioner

Här kan du diskutera historiens religioner.
anganatyr

Antal religioner

Inlägg av anganatyr » 29 april 2015, 21:01

Hur många olika stora religionsskiften har vi haft i Sverige sedan inlandsisen smälte?

Wurner

Re: Antal religioner

Inlägg av Wurner » 4 maj 2015, 16:50

Med tanke på likheter mellan religioner och myter från geografiskt vitt skilda indoeuropeiska språkområden skulle jag tro att inget stort skifte inträffat mellan det att indoeuropeerna (eller deras språk och kultur) nådde hit (3-4000 år sedan?) och kristendomens införande. Med avsaknad av skifte menar jag givetvis inte att religionen skulle ha varit statisk, bara att den inte i sin helhet förkastats till förmån för något annat. Finns det anledning att misstänka att så inte var fallet?
Vad gäller tiden före det har jag ingen uppfattning.

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 4 maj 2015, 19:18

Finns även info på detta forum:
http://www.asatro.nu/forum/index.php

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 19 maj 2015, 20:57

Wurner skrev:Med tanke på likheter mellan religioner och myter från geografiskt vitt skilda indoeuropeiska språkområden skulle jag tro att inget stort skifte inträffat mellan det att indoeuropeerna (eller deras språk och kultur) nådde hit (3-4000 år sedan?) och kristendomens införande. Med avsaknad av skifte menar jag givetvis inte att religionen skulle ha varit statisk, bara att den inte i sin helhet förkastats till förmån för något annat. Finns det anledning att misstänka att så inte var fallet?
Vad gäller tiden före det har jag ingen uppfattning.
Jag tänker på Nerthus innan asarna och vanerna. Har det inte hittats en vagn i Danmark som anses ha ingått i Nerthuskulten?

dersa

Inlägg av dersa » 19 maj 2015, 21:17

Vet inte riktigt hur man definierar ett stort religionsskifte. Vet vi något om tro innan asarna kom in i bilden, eller hur lång tid det tog innan den blev dominerande, om den nu blev det? Har vi källor eller fynd som kan visa på att det fanns en dominerande tro innan kristendomenn?Kristendomen hittar man väl allt tidigare spår från, men den blev väl till slut dominerande. Därefter finns väl det sekualiserade samhället som vi har nu, många olika trosuppfattningar, men ingen enhetlig .. S å svaret kanske blir en eller två, eller tre om asatron var en enhetlig tro i det som blev Sverige.. Vet vi vad som fanns innan asarna??

Wurner

Inlägg av Wurner » 19 maj 2015, 21:52

Trundholmsvagnen kommer i åtanke men jag tror att man hittat fler vagnsskulpturer. Nerthus är väl bara beskriven hos Tacitus och ingen annanstans vad jag vet? Däremot finns berättelser om avgudabilder som förs fram på vagn även långt senare beskrivet i Isländsk litteratur, vilket man kan läsa om i artikeln om Nerthus på wikipedia.
Jag vill även minnas medeltida berättelser om avgudabilder och helgonporträtt som paraderats fram över åkrar i Sverige för att ge god skörd och ibland renats genom tvättning efter avslutad turné men minnet sviker mig... någon som känner igen det?
Till detta kan väl då läggas att solen och månen i germansk myt färdades över himmeln i vagn, Tor färdades i vagn o.s.v. - och de gjorde gudar och himlakroppar även i andra indoeuropeiska myttraditioner (står lite om detta på sidan om Trundholmsvagnen som jag länkade).

Jag resonerar som så kring detta att vad Tacitus beskrev och vad bronsåldersfynd av vagnar beträffar så kan det mycket väl ingå i en och samma "religion" som kvarstår hela järnåldern, dock inte statisk! Riter, symboler, meningsladdning och myter utvecklas över tid och vilka gudar ur skaran som är mest inne för tillfället kan variera. Jag är dock inte alls inläst på bronsåldersreligion så vet ej om detta är en uppfattning som delas av experterna.

Skriv svar